לוגו קרן ברל כצנלסון, עמותת סיכוי, קבוצת יפעתשיעור המרואיינים הערבים בתקשורת הישראלית המשודרת בעברית עומד על כ-2%, כך עולה מבדיקה שנערכה בחודשיים האחרונים עבור אתר "העין השביעית". שיעור זה דומה לשיעורים שנמצאו בבדיקות דומות מהשנים האחרונות, אשר העלו כי בתקשורת הזרם המרכזי בישראל קיימת בעיית ייצוג חריפה של ערבים.

עוד נמצא בבדיקה הנוכחית כי שיעור המרואיינים הערבים גדול יותר באופן יחסי בשידור הציבורי, בתוכניות המגזין של סוף השבוע, ובתוכנית "לונדון את קירשנבאום", ומנגד נמוך במיוחד בגלי-צה"ל ובתוכניות אירוח פוליטיות. פילוח עומק, שבחן את שיעור המרואיינים הערבים שהופיעו בתקשורת בשל מומחיותם ולא משום ערביותם, העלה תוצאות נמוכות במיוחד, המלמדות על עומק ההדרה של האוכלוסייה הערבית בתקשורת הזרם המרכזי בישראל.

הבדיקה, שנערכה בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, קרן ברל כצנלסון ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בחנה את שיעור המרואיינים הערבים ‒ כלומר כאלה שהתראיינו באולפן, במסגרת כתבות שטח ואפילו נתנו רק "סינק" למצלמה ‒ מתוך כלל המרואיינים שהופיעו בחמשת ערוצי התקשורת המשודרת המרכזיים בישראל: ערוצים 1, 2 ו-10 בטלוויזיה ותחנות הרדיו גלי-צה"ל ורשת ב'.

ההבדלים בין הערוצים השונים קטנים, ובכולם שיעור המרואיינים הערבים עומד על כעשירית משיעורם באוכלוסיית ישראל. ובכל זאת, כשבוחנים את ההבדלים בין הערוצים, מתגלה באופן שאולי אינו מפתיע כי השידור הציבורי, המשוחרר משיקולי רייטינג, משלב בטלוויזיה וברדיו מעט יותר מרואיינים ערביים לעומת ערוצי השידור המסחרי, ושניהם משלבים מעט יותר מרואיינים ערבים לעומת תחנת הרדיו הצבאית גלי-צה"ל.

שיעור המרואיינים הערבים בחלוקה לפי כלי תקשורת, ינואר-פברואר 2016

שיעור המרואיינים הערבים בחלוקה לפי כלי תקשורת, ינואר-פברואר 2016

בערוץ 1 של רשות השידור, 104 מתוך 3,636 מרואיינים בחודשים ינואר-פברואר היו ערבים, כ-2.9%. ברשת ב', 155 מתוך 6,405 מרואיינים היו ערבים, ואלה מהווים כ-2.4%. מבין ערוצי הטלוויזיה המסחריים מוביל ערוץ 2, עם 128 מרואיינים ערביים מתוך 5,528 (כ-2.3%) על ערוץ 10, עם 135 מרואיינים ערביים מתוך 6,517 (כ-2.1%). במקום האחרון ניצבת תחנת גלי-צה"ל, שבה רק 107 מתוך 5,528 מרואיינים בחודשים ינואר-פברואר היו ערבים ‒ כ-1.8% בלבד.

פירוק הנתונים לפי תוכניות וניתוח הממצאים מעלה כי ביומני החדשות של סוף השבוע משובצים יותר מרואיינים ערביים מאשר בתוכניות האירוח והאקטואליה של ימי חול, ובשניהם משובצים יותר מרואיינים ערביים מאשר בתוכניות הפוליטיות של שבת אחר הצהריים.

שיעור המרואיינים הערבים בחלוקה לפי תוכניות, ינואר-פברואר 2016 (לחצו להגדלה)

שיעור המרואיינים הערבים בחלוקה לפי תוכניות, ינואר-פברואר 2016 (לחצו להגדלה)

שלושת התוכניות עם שיעור המרואיינים הערבים הגבוה ביותר בחודשיים האחרונים היו "יומן" של ערוץ 1 (כ-8.5%), "אולפן שישי" של ערוץ 2 (כ-8.3%) ו"שישי" של ערוץ 10 (כ-6.8%).

אפשר להניח שהשיעור הגבוה יחסית של מרואיינים ערביים במגזיני החדשות של סוף השבוע (קרוב למחצית משיעורם האמיתי באוכלוסייה), נובע מהאפשרות של תוכניות אלה לכלול כתבות ארוכות. ככל שאורך הכתבה גדל, כך גם הסיכוי שמלבד מתן ביטוי ליהודים, תינתן גם זכות הדיבור למרואיינים ערבים.

בפרק הזמן שנבחן (ינואר-פברואר 2016) התנהל מצוד אחר הטרוריסט הערבי נשאת מלחם, ובתוכניות המגזין שולבו כתבות שתיארו בין היתר את מקום מגוריו בוואדי ערה. אף שהמצוד אחר מלחם העסיק מאוד גם את מהדורות החדשות היומיות ואת כלל תוכניות האקטואליה, מהבדיקה עולה כי במשדרים אלו ניתן באופן יחסי פחות פתחון פה למרואיינים ערביים כמו שכניו, בני משפחתו, עורכי-דינו וגורמים אחרים בחברה הערבית.

אחרי יומני סוף השבוע בטלוויזיה בולטת התוכנית "לונדון את קירשנבאום" של ערוץ 10, שבה כ-5.3% מכלל המרואיינים היו ערבים. אחריה ניתן למצוא את המהדורה המרכזית של ערוץ 2, עם כ-4.2%, תוכנית רשת ב' "סדר יום", בהנחיית קרן נויבך עם כ-4.1% ו"מה בוער" של גלי-צה"ל, בהנחיית רזי ברקאי, עם כ-3.8%.

בהמשך הדירוג ממוקמת תוכנית ערוץ 10 "חמש בערב" בהגשת רפי רשף, שכ-3.6% ממרואייניה בחודשיים האחרונים היו ערבים, המהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 10 עם כ-3.5%, תוכנית הטלוויזיה החינוכית "ערב חדש", עם כ-3.0%, התוכנית "הבוקר הזה" של רשת ב' עם 2.9%, מהדורת "מבט" בערוץ 1 עם כ-2.8%, התוכנית "פגוש את העיתונות" של ערוץ 2, עם כ-2.6%, התוכנית "שש עם", בהנחיית עודד בן-עמי עם כ-2.2%, התוכנית "הכל דיבורים" ברשת ב' עם כ-2.1% ו"נכון להבוקר" של גלי צה"ל עם כ-2.0%.

את הרשימה סוגרות התוכניות "המטה המרכזי" של ערוץ 10, שם רק כ-1.2% מכלל המרואיינים בחודשים ינואר-פברואר היו ערבים, והתוכניות "המוסף" של ערוץ 1, בהנחיית גאולה אבן, שהסתפקה בכ-0.8% מרואיינים ערביים בלבד.

שיעור המרואיינים הערבים במגזיני החדשות של סוף השבוע, ינואר-פברואר 2016

שיעור המרואיינים הערבים במגזיני החדשות של סוף השבוע, ינואר-פברואר 2016

חלוקת הממצאים לפי רצועות שידור מעלה ממצאים נוספים. בשידורי הטלוויזיה של שישי בערב מדורגות התוכניות באופן מקביל לדירוג הכללי של ערוצי הטלוויזיה השונים, כש"יומן" של ערוץ 1 מקדימה את "אולפן שישי" ולשתיהן פער משמעותי יותר מ"שישי" של ערוץ 10.

כאמור, הבחינה שנעשתה אינה מבחינה בין מרואיין שישב באולפן על תקן מומחה לבין אדם שאמר משפט או שניים למצלמה במסגרת כתבת מגזין. בדיקת עומק מעלה כי רוב מוחלט של המרואיינים הערביים במגזיני החדשות של סוף השבוע היו כאלה שנכללו בכתבות שטח.

שיעור המרואיינים הערבים במהדורות החדשות המרכזיות, ינואר-פברואר 2016

שיעור המרואיינים הערבים במהדורות החדשות המרכזיות, ינואר-פברואר 2016

ברצועת הפריים טיים של מהדורות החדשות המרכזיות בשמונה בערב, התמונה מתהפכת. כאן דווקא המהדורה המרכזית של ערוץ 2 מעפילה למקום הראשון בדירוג, כשאחריה המהדורה המרכזית של ערוץ 10, ואילו מהדורת "מבט" של ערוץ 1 הציבורי, המשוחרר באופן יחסי משיקולי רייטינג, נותרת מאחור.

שיעור המרואיינים הערבים בתוכניות האקטואליה בטלוויזיה, בשעות הפרה-פריים, ינואר-פברואר 2016

שיעור המרואיינים הערבים בתוכניות האקטואליה בטלוויזיה, בשעות הפרה-פריים, ינואר-פברואר 2016

ברצועת הפרה-פריים, של תוכניות הטלוויזיה המשודרות אחר-הצהריים ובשעות הערב המוקדמות, בולטת "לונדון את קירשנבאום" של ערוץ 10, הנהנית מפער משמעותי בשיעור המרואיינים הערביים לעומת יתר התוכניות. גם תוכנית האקטואליה הנוספת של הערוץ שמשודרת בשעות אלו, "חמש בערב" בהנחיית רפי רשף, מקדימה את מקבילותיה. כמו במהדורת החדשות המרכזיות, גם ברצועה זו בולטת לרעה התוכנית של ערוץ 1 "המוסף", שרק שבריר אחוז ממרואייניה בחודשיים האחרונים היו ערבים, זאת למרות שמדובר בערוץ ציבורי ובניגוד לממצאים שעלו מבחינת כלל המרואיינים בערוץ.

שיעור המרואיינים הערבים בתוכניות האקטואליה של שבת אחה"צ, ינואר-פברואר 2016

שיעור המרואיינים הערבים בתוכניות האקטואליה של שבת אחה"צ, ינואר-פברואר 2016

שתי התוכניות הפוליטיות שמשודרות בערוצי הטלוויזיה המסחרית בימי שבת אחר הצהריים מתאפיינות בשיעור נמוך במיוחד של מרואיינים ערביים. ניתן לייחס את התוצאה הזו להצטרפות של שני גורמים: מחד, מספר נמוך יחסית של מרואיינים בכלל. מנגד, התמקדות בדיון באולפן בלא שילוב כתבות או דיווחים מן השטח. השילוב בין שני אלה מייצר תוכניות שבהן שיעור המרואיינים הערביים נמוך במידה ניכרת.

זו תוצאה מאכזבת במיוחד לנוכח העובדה שתוכניות אלו מבקשות לשמש במה מרכזית לשיח פוליטי. בלא ייצוג ראוי למרואיינים ערביים, השיח הפוליטי נותר שיח פוליטי פנים-יהודי, שמתעלם מעמדות של כחמישית מאוכלוסיית ישראל. המצב חמור במיוחד בערוץ 10. בהשוואה בין התוכניות עולה כי שיעור המרואיינים הערביים ב"פגוש את העיתונות" של ערוץ 2 יותר מכפול לעומת השיעור במקבילתה מערוץ 10, "המטה המרכזי".

שיעור המרואיינים הערבים בתוכניות הבוקר ברדיו, ינואר-פברואר 2016

שיעור המרואיינים הערבים בתוכניות הבוקר ברדיו, ינואר-פברואר 2016

בבדיקת תוכניות האקטואליה של הרדיו, בשעות הבוקר, שהן הפריים טיים של מדיום זה, נמצא כי התוכנית "סדר יום", שחרתה על דגלה להציע סדר יום שונה מהרגיל, משתפת מרואיינים ערביים בשיעור מעט גבוה יותר מכל יתר התוכניות. עם זאת, העובדה כי התוכנית "מה בוער" של גלי-צה"ל אינה מפגרת בהרבה אחריה מלמדת כי לא רק רוח ערוץ השידור קובעת, אלא גם הבחירות העריכתיות של העיתונאים בכל תוכנית ותוכנית. בעוד תחנת גלי-צה"ל ככלל ממוקמת בתחתית טבלת ערוצי התקשורת בכל הקשור לשיתוף מרואיינים ערביים, הרי ש"מה בוער" נהנית משיעור גבוה יחסית, הן לעומת יתר תוכניות הערוץ והן לעומת חלק מהתוכניות המקבילות בקול-ישראל.

ערבים כבני אדם

בנוסף לדירוג ערוצי התקשורת והתוכניות השונות לפי שיעור המרואיינים הערביים, בבדיקה הנוכחית בוצע פילוח עומק נוסף, במטרה לבחון כמה מתוך המרואיינים הערביים שלקחו חלק בתוכניות הערוצים השונים התראיינו בהקשר של היותם ערבים וכמה התראיינו בהקשר כללי של תחומי מומחיותם ונסיונם.

שיעור המרואיינים הערבים הגבוה ביותר בהקשר אזרחי כללי ובנושא מומחיותם, בחלוקה לפי תוכניות, ינואר-פברואר 2016

שיעור המרואיינים הערבים הגבוה ביותר בהקשר אזרחי כללי ובנושא מומחיותם, בחלוקה לפי תוכניות, ינואר-פברואר 2016 (לחצו להגדלה)

בשל המספר המצומצם של המרואיינים, ההבדלים הם של שברירי אחוזים ‒ אך כשבוחנים את התוכניות בניכוי כל המרואיינים הערביים שמופיעים בהן בהקשר של היותם ערבים, בולט עוד יותר מקומה של "לונדון את קירשנבאום", שמגיעה למקום השני. מנגד ניכרת ירידה חדה של "שישי", תוכנית המגזין של ערוץ 10, שמידרדרת מהמקום השלישי בדירוג אל המקום האחרון, שבו היא ממוקמת לצד שלל תוכניות אחרות שלא כללו בחודשים ינואר-פברואר ולו מרואיין ערבי אחד בהקשר של מומחיותו.

מגמה נוספת שעולה מהפילוח הזה והשוואתו לדירוג המרואיינים הכללי היא התחזקות תוכניות האקטואליה הרדיופוניות. נראה שבמדיום הזה קל יותר או מקובל יותר לארח מרואיינים ערבים שלא בהקשר ערביותם אלא בשל תחום עיסוקם או התמחותם. לצד "סדר יום" ו"מה בוער", שהגיעו לתוצאות גבוהות יחסית גם בדירוג הכללי, בולטת התוכנית "הכל דיבורים" של רשת ב', אשר נוטה אף יותר מהן לראיין ערבים שלא בהקשר ערביותם.

*  *  *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" ‒ בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם יפעת מחקרי מדיה