בעוד חודש וחצי, כשיגיע המועד המתוכנן לתחילת שידורי תאגיד השידור הישראלי החדש, לא יחלו השידורים. כך הבהיר היום המנכ"ל הזמני של התאגיד אלדד קובלנץ בדיון שנערך בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת.

"ב-1 באפריל לא יוכלו להתקיים שידורים מלאים בכל הפלטפורמות של תאגיד השידור הישראלי החדש", אמר קובלנץ לחברי הוועדה, "וכרגע מתנהלים דיונים בין משרד התקשורת ומשרד האוצר לגבי המתווה שיגלם בתוכו את סך האינטרס הציבורי, את רוח החוק, וגם התייחסות לעובדים". לפי קובלנץ, "כמו שמוגדר החוק, על פי תחולתו הנוכחית, אי אפשר לפתוח וזה מאוד ברור".

עוד מסר המנכ"ל הזמני של התאגיד כי בימים אלה נשקלים שני תרחישים לכשיגיע תאריך היעד. לפי הראשון, התאגיד ייכנס לפעולה בכל מקרה ב-1 באפריל, וייבנה בהדרגה תוך כדי תנועה. לפי השני, התאגיד יתחיל בשידורי רדיו חלקיים, "ולאט לאט יצטרפו שאר הפלטפורמות בתהליך מדורג שייקח שנה, שנתיים, שלוש".

כשביקשה יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר, לברר מתי יוחלט על אחת משתי הגישות הפנה אותה קובלנץ למשרד התקשורת. אבינועם רוזנבאום, היועץ למנכ"ל משרד התקשורת ששימש כנציג המשרד בישיבת הוועדה לביקורת המדינה, מסר כי מחר אמור להיערך במשרד דיון בנושא וכי "תוך שבוע, גג עשרה ימים, תצא עמדה סופית לגבי המשך הטיפול בנושא יום התחילה".

יוזם הדיון בוועדה, ח"כ אילן גילאון, ביקש לדעת כמה עובדים נקלטו עד כה בתאגיד החדש וכמה מהם באו מרשות השידור הנמצאת בימים אלה בפירוק. חוק התאגיד, כך הוזכר בדיון, מחייב כי עובדי הרשות ייקלטו לעבודה בתאגיד בשיעור של 25%. לפי נתונים שסיפקה מנכ"לית משאבי אנוש בתאגיד גל שטרנברג, עד היום גויסו 33 אנשים, מתוכם 11 מרשות השידור והטלוויזיה החינוכית.

אלדד קובלנץ (צילום: איה אפרים, הטלוויזיה החינוכית)

אלדד קובלנץ (צילום: איה אפרים, הטלוויזיה החינוכית)

שטרנברג מנתה עשרה מבין אותם 11 עובדים. אלה כוללים את המנכ"ל, סמנכ"ל הטלוויזיה, סמנכ"ל הרדיו, סמנכ"ל המדיה בערבית, יועץ משפטי, יועצת מחקר, יועצת בכירה למנכ"ל, מנהלת לשכה של המנכ"ל, עוזרת בלשכה של המנכ"ל, ועוזר נוסף למנכ"ל.

נושא נוסף שעלה לדיון בישיבת הוועדה הוא העיכובים הרבים במינוי מועצת תאגיד השידור. לפי חוק התאגיד, חברי המועצה היו אמורים להיות שלב מרכזי בהליך בנייתו של התאגיד ויועד להם תפקיד פיקוחי מרכזי על הדרג המנהל. אולם הקמת המועצה נדחתה שוב ושוב, עד כדי כך שהכנסת נאלצה לתקן את החוק ולהרחיב את סמכויותיו של המנכ"ל הזמני קובלנץ.

כבר באפריל האחרון העבירה ועדת האיתור את המלצותיה לשר גלעד ארדן. משם היו אמורים השמות לעבור לוועדה לבדיקת מנויים בחברות הממשלתיות, כדי לקבל את אישורה. באוגוסט האחרון עתרו ח"כ אראל מרגלית ועמותת הצלחה לבג"ץ בדרישה לחייב את שר התקשורת בנימין נתניהו למנות לאלתר את המועצה. נתניהו השיב שהעביר את השמות המומלצים לוועדה לבדיקת המנויים בחודש ספטמבר. באוקטובר האחרון דווח כי בניגוד לגרסת נתניהו, השמות כלל לא הועברו לוועדה לבדיקת מנויים. רק אתמול אושרו סוף-סוף המומלצים על ידי הוועדה לבדיקת מנויים.

דובר משרד התקשורת, יחיאל שבי, נשאל על העיכובים הללו באישור שמות המומלצים והסביר כי "התהליך נעצר". כשנשאל מדוע, השיב: "אין לי שמץ של מושג". לדברי שבי, "השמות עברו מאיתנו אחרי שאושרו על ידי הלשכה המשפטית. עשו להם טפסי ניגוד עניינים, מילאו את כל הטופסולוגיה שהם צריכים, וזה לוקח זמן. אנחנו דחפנו את זה יותר ממה שצריך".