השבועון הדתי-לאומי "מקור ראשון" מפיץ מהדורה מקוצרת המחולקת חינם. המהדורה החינמית כוללת כתבות מגזין וטורים אישיים שנכתבו עבור המהדורה המלאה של השבועון, ולדברי העורך הראשי חגי סגל, היא נועדה להגדיל את מעגל הקוראים המשלמים של "מקור ראשון". חלוקת העותקים מתבצעת באמצעות מערך ההפצה של החינמון "ישראל היום", עיתונם השני של בעלי "מקור ראשון", שלדון ומרים אדלסון.

המהדורה שחולקה בשבוע שעבר, שראתה אור יממה לפני המהדורה המחולקת למנויים, כללה, בין היתר, טורים מאת חגי סגל ואורלי גולדקלנג, שתי כתבות מגזין, המדור "פוקוס" של ישי פלג ודב כריש, וסיפור קצר מאת הסופר המנוח אמיר גוטפרוינד. כמו כן כלל הגיליון מדור מתכונים ומדור תשבצים.

העורך סגל אמר בשיחה עם "העין השביעית" כי המהדורה החינמית של "מקור ראשון" ראתה אור במתכונתה הנוכחית בתחילת השנה, וכי היא אינה מחולקת "באופן שוטף", אלא מעת לעת. "'מקור ראשון' לא הולך להיות חינמון, זה גליון היכרות שאנחנו מוציאים כדי להגיע לקוראים שלא מכירים אותנו", אמר סגל. לדבריו, המהדורה החינמית מופצת ב"מספר מרשים ביותר, רבבות עותקים", אם כי הוא אינו יודע מהו הנתון המדויק.

"מקור ראשון", שער המהדורה החינמית, 3.12.15

"מקור ראשון", שער המהדורה החינמית, 3.12.15

לדברי סגל, גם בתקופה שלפני מכירת העיתון למשפחת אדלסון חולקו גליונות חינמיים, אם כי במתכונת אחרת. סגל אומר כי לא ידוע לו מה עלות ההשקעה בהדפסת והפצת הגליונות החינמיים, ולא ברור גם כמה מנויים הצטרפו ל"מקור ראשון" בעקבות המהלך.

ההחלטה של קבוצת אדלסון להפיץ מהדורה חינמית של "מקור ראשון" לא התקבלה בחלל ריק. בשנה שעברה, לפני השלמת רכישת העיתון, ערכה רשות ההגבלים העסקיים בדיקה שנועדה לקבוע בין היתר אם ההשתלטות של האדלסונים על "מקור ראשון" תיצור ריכוזיות-יתר בשוק העיתונות המודפסת בישראל.

אחד המסמכים שעמדו לנגד עיניהם של אנשי רשות ההגבלים היה פנייה כתובה מטעם המתחרה העיקרי של "מקור ראשון" בגזרת העיתונים הדתיים, החינמון השבועי "בשבע". אנשי "בשבע" הביעו חשש מפני מצב שבו בעלי הבית החדשים של "מקור ראשון" יזרימו לעיתון המפסיד מאות מיליוני שקלים ‒ מהלך שמשמעותו תהיה "גזר דין מוות לעיתונים המתחרים באותה אוכלוסייה", כהגדרתם.

"ככל שיוזרמו כספים מחו"ל לצורך חיזוקו וביסוסו של העיתון 'מקור ראשון' על-ידי בעליו החדשים, הדבר יגרור מיידית הוזלת מחירים של פרסום בעיתוני המגזר. דבר שלבעלי הממון לא יפריע, ולנו, הנושאים בעול קיומו של העיתון, יהווה קושי רב להמשיך להחזיק את העיתון", נכתב בפנייה, שנחשפה בעקבות בקשת חופש מידע שהגישה עמותת "הצלחה".

יו"ר קבוצת "בשבע" והאיש החזק בחינמון, דודו סעדה, שוחח עם נציג של רשות ההגבלים והביע חשש ספציפי מפני חלוקה חינמית של "מקור ראשון". "אם באמת יהפכו את 'מקור ראשון' לחינם בסוף-שבוע, [...] הם יגמרו את שאר העיתונים – הכוח של 'ישראל היום' עם 'מקור ראשון' במאות אלפי עותקים יוכל לחסל את העיתונות הכתובה", אמר סעדה לפני שנה וחצי. החודש, בשיחה טרנס-אטלנטית, הוא נשמע אחרת לגמרי.

דודו סעדה, יו"ר קבוצת "בשבע" (צילום: פלאש 90)

דודו סעדה, יו"ר קבוצת "בשבע" (צילום: פלאש 90)

"שיבושם להם ושיהיה להם טוב, ושיהיה להם בהצלחה", אמר סעדה בשיחה מארצות-הברית, לשם יצא, לדבריו, כדי "לגייס מנויים" לחינמון, שזהות בעליו נשמרת בסוד ותוך שימוש בתאגיד זר הרשום במקלט מס. "אני מאחל להם שביחד איתנו יגבירו את העוצמה של הציבור הדתי-לאומי, שהולך ומתעצם בשנים האחרונות. ראוי שיהיו לו כמה מדיות טובות בסוף-שבוע כדי לקרוא, כדי לעשות אותו בריא יותר ונאמן יותר לארץ ישראל".

לאן נעלם החשש שהבעת בשיחות עם אנשי רשות ההגבלים העסקיים רק לפני שנה וחצי?

"הוא נעלם משתי סיבות. הסיבה הראשונה – התגברנו עליו. הסיבה השנייה – שהתעצמנו. אז היינו ב-5% חשיפה ב-TGI, עכשיו אנחנו עם 7.3%, וב-TGI הקרוב, בעזרת השם, נגדל יותר. 'בשבע' תופס את מקומו בציבוריות הישראלית בצורה חזקה, והציבור שלנו נאמן. אנחנו לא מוציאים מהדורות מצומצמות – אנחנו מוציאים מהדורות שלמות, גדולות, של למעלה ממאה עמודים כל שבוע, ובחינם. ואנחנו לא חוששים".

זה לא עניין של נאמנות הציבור. הציבור יכול לקחת ליד שני עיתונים חינמיים ולא אכפת לו. זה עניין של מחירי המודעות.

"מחירי המודעות רק עולים, אחי. זה כמו שאתה נכנס לשוק בפתח-תקווה ויש עשרים דוכנים שמוכרים אותו מלפפון. וכולם מתפרנסים. למה? כי יש ציבור גדול שמגיע לשוק".

חגי סגל, עורך "מקור ראשון" (צילום: יוסי זמיר)

חגי סגל, עורך "מקור ראשון" (צילום: יוסי זמיר)

עשרים דוכנים אמורים להביא לירידה במחיר המלפפון.

"לא. אתה רואה שהמחירים טובים, אין בעיה. אני באמת מאחל להם בהצלחה, בעזרת השם, שיגדלו ויהיו טובים".

בניגוד לסעדה, התופס את עיתונו כמוצר מגזרי, העורך הראשי של "מקור ראשון" מצביע על החלוקה החינמית כעל חלק מניסיון להגיע לקהלים חדשים. מספר לא מבוטל מעותקי המהדורה החינמית מופצים באזורים חילוניים ומעורבים, שהם לדברי חגי סגל חלק מקהל היעד של השבועון. "יש לנו תחושה טובה עם המוצר שאנחנו עושים, ואנחנו רוצים להביא את התחושה הזאת לכמה שיותר מעגלים, שיטעמו ‒ כמו כשאתה נכנס לסופרמרקט, ואז נותנים לך לטעום כל מיני דברים", אמר.

"'מקור ראשון' הוא בפירוש עיתון שאנשים מכל המחנות, או רוב המחנות, יכולים לצרוך בהנאה או באתגר אינטלקטואלי", הוסיף סגל. "יש לו את הקו שלו, אבל אתה לא חייב להזדהות עם הקו הזה כדי ליהנות או להעשיר את ידיעותיך באמצעות הקריאה בו. זה כמו שאני מנוי על 'הארץ' כבר עשרות שנים; הוא מרגיז אותי, יש לי מלים קשות ביותר להגיד עליו, אבל זה עדיין מוצר טוב, ואני מאמין שגם אנשים רבים שלא חושבים כמוני יכולים ליהנות מ'מקור ראשון'".

* * *

"בשבע" ו"מקור ראשון", שערי העיתונים

"בשבע" ו"מקור ראשון", שערי העיתונים