עיתונאי טכנולוגיה לא אוהבים שמפקפקים ביושרם, במצפן העיתונאי שלהם ובאובייקטיביות המקצועית שלהם. אני יכול להבין למה: ללא יושר, מצפן ואובייקטיביות מקצועית הם סתם אנשים שכותבים על טלפונים סלולריים.

לפני יותר משבע שנים כתבתי טור על דידי חנוך, אז כתב ערוץ המחשבים ב"וואלה", שפתח סקירה שעסקה בטלפון של נוקיה (ללמדכם כמה זמן זה שבע שנים בעולם הטכנולוגיה) במשפט "בואו נתחיל עם הגילוי הנאות. הוטסתי ללונדון על חשבון חברת נוקיה לכבוד השקת המכשיר הנסקר כאן היום. שם גם קיבלתי את היחידה שאני סוקר כאן היום. הגילוי הנאות הזה חשוב, כי זאת לא הולכת להיות ביקורת מאוזנת". שבע שנים מאוחר יותר, וחנוך עדיין זועם על שהעזתי לפקפק במחויבות העיתונאית שלו לאובייקטיביות מקצועית.

הסיבה שחנוך זועם, מעבר לעובדה שהוא טוען ששפכתי את דמו ללא שום הצדקה, היא שכאמור, המוניטין והיוקרה הם שהופכים עיתונאי טכנולוגיה לאנשים שצריך להקשיב להם ולסקירות המקצועיות שלהם. אם הטלת דופי במוניטין שלהם, כרתת את הענף שהם יושבים עליו. עיתונאי הטכנולוגיה בודקים מוצרים זמן רב לפני שציבור הקוראים, המאזינים או הצופים בודקים אותם, ומהרבה בחינות הם אלו שמכתירים את המלכים החדשים (שיוחלפו בתוך זמן קצר במלכים אחרים). ההכתרה הזו שווה הרבה מאוד כסף לחברות הטכנולוגיה, במיוחד לאלו שאינן מוכרות לציבור.

העניין הוא שלעיתונאי הטכנולוגיה לוקח זמן להכיר שחקנים חדשים. הם יודעים שאפל היא מלכה, הם יודעים שסמסונג נושפת בעורפה (ולעתים אף מנצחת אותה), הם יודעים ש-LG היא שחקנית מפתיעה. אבל מה לכל הרוחות הם יודעים על חברה סינית עם השם המוזר וואוויי (Huawei)?

וואוויי היא לא חברה קטנה. למעשה, היא חברה ממש גדולה, אבל עד לא מזמן היא כמעט שלא היתה נוכחת בשוק הישראלי. לאחרונה שינתה החברה את האסטרטגיה שלה והחליטה על מדיניות חדירה אגרסיבית לשוק המקומי על טעמיו המשונים (החיבה של הקהל הישראלי ל-HTC, למשל, אינה תמיד מתיישבת עם מעמדה בכמה ממדינות העולם).

השאלה היא איך גורמים לצרכן הישראלי להכיר במהירות חברה עם שם מוזר שסוחבת על גבה סטריאוטיפים לא סימפטיים שיש למוצרי אלקטרוניקה שמיוצרים בסין. התשובה עוברת דרך עיתונאי הטכנולוגיה. צריך לשכנע אותם, למשל, שהטלפון החדש של החברה, Mate S, שווה סיקור, ולא סתם סיקור, אלא סיקור נלהב.

בואו נראה אם הם הצליחו.

"כלכליסט", עומר כביר: "חם מהתנור: וואוויי Mate S". יש.

"וואלה" מחשבים, שגיא קליין: "ברלין: וואוויי חשפה את סמרטפון הדגל החדש MATE S – הסיני החזק ביותר". יש.

ynet, רפאלה גויכמן: "וואוויי משיקה סמרטפון דגל חדש ושעון". יש.

ועוד ynet, דרור בנגל: "הצצה לענק הטכנולוגיה הסיני". יש.

"ישראל היום", רועי כהן: "המהפכה הסינית". יש.

"גלובס", צחי הופמן: "האם הסמרטפון הבא שלכם יהיה סיני?". יש.

Pocket, שגיא קליין: "היצרנית השלישית: מי את HUAWEI?". יש.

HTMobile, אלי חבוש: "שנזן: המקום בו נולדים סלולריים". יש.

GeekTime, רועי לטקה: "הוא בידינו: Unboxing ל-Mate S החדש של וואוויי". יש.

TGSpot, איתי מקמל: "וואוויי הכריזה על Mate S; רוצה להתחרות בגדולות". יש.

"ידיעות אחרונות", ישראל וולמן: "במהלך נדיר ומחושב, ענקית התקשורת הסינית וואוויי פותחת את פס הייצור שלה לסיקור עיתונאי, ואת כיסיה – לקמפיין פרסומי חובק עולם. כך מסתערים על צמרת הסלולר: האסטרטגיה, המעבדות, המכשירים – מבט מבפנים". יש.

הכתבות נעות בין דיווח עובדתי על עצם קיומו של המכשיר (יוצאים כל חודש כמה מכשירים חדשים; לא מדווחים על כולם) לבין דיווח מהלל. יוצא דופן הוא עומר כביר, שהעז להציג כמה חסרונות של המכשיר. ממקורות זרים נמסר כי מצבו טוב והוא מתקשר עם קרוביו.

מישהו צריך לתת פרס לחברת וואוויי. נראה שהטלפון שלה כל-כך מוצלח – אני מתכוון מוצלח ברמה שמשה רבנו הלך לרכוש אותו רגע לפני שעלה להר סיני כדי לתקשר עם אלוהים – שכל עיתונאי הטכנולוגיה בארץ הקודש החליטו להקדיש לו כל-כך הרבה נדל"ן עיתונאי נלהב.

רגע לפני שאתם רצים לקנות את הטלפון הסיני הממש משובח, הכל-כך נהדר, הממש-ממש נהדר ומשובח ונפלא ממש, כדאי לקחת בחשבון את ההצהרות הבאות:

"כלכליסט": "הכותב הוא אורח וואוויי בברלין".

"וואלה" מחשבים: "הכתב היה אורח של חברת Huawei בברלין".

ynet: "הכותבת היא אורחת וואוויי בברלין".

ועוד ynet: "הכותב היה אורח חברת huawei בסין".

"ישראל היום": "הכותב היה אורח חברת וואוויי בשנג'ן".

Pocket: "הכתב היה אורח חברת Huawei בסין".

HTMobile: "הכותב היה אורח של חברת וואוויי בשנזן, סין".

GeekTime: "הכותב הינו אורח חברת וואוויי בברלין".

TGSpot: "הכותב היה אורח של וואוויי ב-IFA 2015".

"ידיעות אחרונות": "הכותב היה אורח וואוויי בשנזן".

"גלובס": "הכותב היה אורח החברה בסין".

למי שעדיין לא הבין, וואוויי "אירחה" לפני כמה שבועות כמה עיתונאים במפעל שלה בשנז'ן, סין, ובימים אלו היא "מארחת" עיתונאים ישראלים נוספים בתערוכת IFA שמתקיימת בברלין. וואוויי היא מארחת מושלמת בין השאר כיוון שכאשר היא מזמינה אותך להתארח בביתה, במפעלה או בביתנה, היא דואגת בראש ובראשונה לשלם על כרטיס הטיסה.

אני לא טוען ששורת עיתונאי הטכנולוגיה המכובדת שציינתי כרגע איבדה את המצפן העיתונאי שלה, או שהיא הפקידה את האובייקטיביות המקצועית שלה בשדה התעופה רגע לפני שהחלה לשפוך סופרלטיבים דביקים על המארחת הנדיבה. לא, אני לא טוען את זה כיוון שיש מצב שבשנת 2022 יהיה מי מהם שעדיין יכעס עלי על שהטלתי בו דופי.

משום כך, כל שאומר הוא "אני מקווה שזה היה שווה את זה". אני כמובן מתלוצץ; ודאי שזה היה שווה את זה – מהתמונות של העיתונאים בפייסבוק שלהם אפשר להתרשם שהסינים הם מארחים מצוינים. כמעט כמו הטלפון שלהם.