מימין: מוטי אמיר, אופיר טל, ורד ברמן ונדב העצני, היום בישיבת מועצת העיתונות (צילומים: "העין השביעית")

מימין: מוטי אמיר, אופיר טל, ורד ברמן ונדב העצני, היום בישיבת מועצת העיתונות (צילומים: "העין השביעית")

בלשכת ראש הממשלה פעלו למנוע מערוץ 1 לסקר באופן חופשי את הפגנת ההמונים שהתקיימה לפני שבועות אחדים בתל-אביב, כך נטען הערב בדיון של מועצת העיתונות שהוקדש כולו לפוליטיזציה הגוברת ברשות השידור.

ורד ברמן, עיתונאית ערוץ 1 ואחת מנציגי אגודת העיתונאים בירושלים בדיון (עדכון: ברמן היא גימלאית רשות השידור ונציגת גמלאי הרשות באגודה), סיפרה כי בערב שבו נערכה ההפגנה הגדולה ברחוב קפלן בתל-אביב "הגיע טלפון לחדר החדשות מלשכת ראש הממשלה ושאלו, 'האם יש צורך בעזרה בהפקה?'". לדברי ברמן, בהמשך הערב, כשכתבי הערוץ החלו לדווח על הגעתם של מפגינים ליעדים שונים ונקבו במספר המפגינים המשוער בכל עיר ועיר, התקבלה בחדר החדשות שיחה נוספת שבה נאמר כך: "מלשכת ראש הממשלה הודיעו להפסיק לדווח כמה מפגינים הגיעו לכל עיר". ברמן סיפרה כי הוראה זו קוימה, ומאותו רגע חדלו לציין את מספר המפגינים המשוער.

עוד הוסיפה ברמן כי התכנון המקורי של עורכי המשדר היה לשוחח עם דפני ליף לאחר הופעתו של שלמה ארצי בהפגנה, אך הראיון בוטל ו"ירדו מהשידור מהר מאוד". לדבריה, "בחדר החדשות הקשר הוא ישירות מלשכת ראש הממשלה". ברמן הדגישה כי קשר כה הדוק "לא היה כבר הרבה מאוד שנים, רק בתקופה של טדי קולק ובן-גוריון, ואנחנו חוזרים לזה לחלוטין".

מנהל רשת ב', מוטי אמיר, סיפר באריכות על מה שהגדיר "השתלטות פוליטית על רשת ב'". לדבריו, גם בסיקור המחאה החברתית בערוץ שתחת ניהולו ניכר ניסיון להשפעה פוליטית. אמיר תיאר כיצד מנהל הרדיו החדש, מיקי מירו, מנע ממנו בהתחמקויות חוזרות ונשנות לקבל אישור למשדר מיוחד שיסקר את עצרת הענק בתל-אביב. עוד טען אמיר כי שבוע לאחר מכן, לאחר שסוכם עם מירו על שידור מיוחד של ההפגנות ברחבי הארץ, התקשר אליו מנהל הרדיו זמן קצר לפני תחילת המשדר והורה לבטלו.

"אמרתי לו, אני לא אבטל את זה כי זה לא נכון לבטל את זה", סיפר אמיר. לדבריו, מירו טען בפניו כי המחאה היא פוליטית ומאורגנת על-ידי הטייקונים. לאחר שעמד בסירובו לבטל את המשדר, סיפר אמיר, פנה אליו מירו בשאלה, "ככה אתה רוצה שנאריך לך את הקדנציה?". לדברי אמיר, "באותו מוצאי שבת התחילה המלחמה".

"נכון שברשות השידור תמיד היו השפעות פוליטיות, השאלה איזה השפעות", הודה אמיר בפני חברי מליאת מועצת העיתונות. "השאלה האם זה מהמקפצה או לא. והיום אנחנו מהמקפצה. היום אנחנו נמצאים במצב שהדברים נעשים בריש גלי".

לדברי אמיר, מירו מוציא אל הפועל את ההשתלטות הפוליטית באמצעות נטילת תפקיד סידור העבודה ברשת ב' ושיבוץ מגישים ועורכים לתוכנית, תפקיד שבעבר התבצע על-ידי מנהל הרשת ורכז המערכת. אמיר סיפר כי לפני ימים אחדים שאל את מירו מדוע נטל לעצמו את עבודת סידור העבודה. "זה בפררוגטיבה של המנהל", השיב לו מירו. "זה פוליטיזציה של התפקיד", טוען אמיר.

"כנראה שהוא קיבל כמה הוראות ולא ידע לעמוד על שלו", העריך אמיר לגבי מנהל הרדיו החדש. אמיר טען עוד כי בניגוד לסיכום שלו מול מירו עם כניסתו לתפקיד, מיד לאחר המינוי החל מנהל הרדיו להנחית הוראות על שינויים בסגנון ובתפקידים של העיתונאים ברדיו. כמה מהעובדים הוזזו הצידה, אחרים קודמו לעמדות מפתח. "זו תבנית עבודה של רודנים", אמר אמיר. "לקחת את השכבה הנמוכה, ולהביא אותה אליך ולקדם אותה למעלה ולהפוך אותה לשכבה שחייבת לך את כל הקריירה שלה".

בישיבות ברשת ב', סיפר אמיר, יש מי שמתייחס אל הרדיו הציבורי לרדיו ממלכתי. "באיזה ממלכה אני חי, של דוד או של שלמה?", שאל אמיר בלעג. "אנחנו לא רדיו ממלכתי", הוסיף, "אנחנו רדיו ציבורי שממומן על-ידי אגרה של הציבור. המדינה לא נתנה אגורה שחוקה. זה רדיו ציבורי, הוא שייך לציבור, ולא ייתכן שאם הוא שייך לציבור, שיהיה מסונף ללשכתו של שר זה או אחר, ולא משנה איזו ממשלה".

עו"ד אופיר טל, היועץ המשפטי של אגודת העיתונאים בירושלים, הזכיר כי בדיון קודם של מועצת העיתונות הועלה חשש מפני פוליטיזציה של גלי-צה"ל. לדבריו, מדובר בפן אחר של אותה מגמה. "אנחנו רואים פה מהלך משולב של פגיעה בשידור הציבורי באמצעות החלת פיקוח פוליטי על השידור הציבורי", אמר טל. "אני חושב שאנחנו בשלב קריטי", הוסיף ופנה למועצה בדרישה שתצהיר כך: "אנחנו לא מוכנים שימונה [לתפקיד מנהל ברשות השידור] אדם שמצהיר על עצמו שהוא נאמן, ועל יסוד הנאמנות שלו הוא נבחר".

נציגי הנהלת רשות השידור לא נכחו בדיון. לדברי נשיאת המועצה, השופטת (בדימוס) דליה דורנר, יו"ר רשות השידור אמיר גילת אמר כי קיבל את ההזמנה לדיון לפני יומיים בלבד, על אף שזו נשלחה לפני עשרה ימים. גם מנהל הרדיו מיקי מירו, שהוזמן, לא נכח בדיון.

עיתונאי רשת ב' גדי בן-יצחק הדגיש כי הלחץ הפוליטי על רשות השידור מובנה אל נוכח החוק שמתוקפו היא פועלת. עוד ציין בן-יצחק כי אותם אנשים שמתלוננים כיום על השפעה פוליטית לא מחו נגד השפעות אסורות שהיו בעבר. עו"ד נדב העצני החרה החזיק אחריו וטען כי "בשלטון של קדימה היתה מעורבות מסיבית ברשות השידור, כולל נסיונות להורות למנהלים לנהוג כך ולא אחרת". מנהל רשת ב', מוטי אמיר, העיד כי יש צדק רב בדבריו. העצני הוסיף כי בלי לשמוע את עמדות נציגי רשות השידור לא יכולה מועצת העיתונות לקבל החלטה.

נשיאת המועצה קיבלה את דעתו של העצני ואמרה כי לא נכון לצאת בהצהרות והחלטות בטרם יישמעו טענות שני הצדדים. דורנר קבעה כי יש לקיים בהקדם האפשרי דיון נוסף של מועצת העיתונות בהשתתפות נציגי הנהלת רשות השידור כדי לשמוע את תגובותיהם. "אני אישית אטלפן לאמיר [גילת, יו"ר הרשות]", אמרה. "אם פעם שנייה לא יבואו לדיון, נחליט את אשר נחליט, אבל אז מצפוני יהיה נקי".

עדכון, 1.9:

תגובת יו"ר הרשות ד"ר אמיר גילת לטענות על הוועד המנהל: "מסתבר שקל מאוד להפריך אמירות חסרות שחר וחסרות ביסוס. העובדות מצביעות על כך שלא הועד המנהל אלא גורמים אחרים פועלים כחונטה וכמאפיה פוליטית".

תגובת מנהל קול ישראל מיקי מירו לטענות של מוטי אמיר: מנהל "קול ישראל" מיקי מירו אומר כי אינו מעוניין להתנצח מעל דפי העיתונות עם מנהל שכפוף לו וכי את עמדתו בדבר טענות אלו, שהינן שקריות וחסרות בסיס, כבר הבהיר בהרחבה ליו"ר הרשות ד"ר אמיר גילת. מנהל "קול ישראל" מוסר כי מעולם לא קיבל הוראות מלשכת רוה"מ או מכל פוליטיקאי אחר וכי הוא ממלא את תפקידו כעורך הראשי של הרדיו מתוך עקרונות עיתונאיים צרופים של שמירה על חופש הביטוי המלא והקפדה על כללי אתיקה הנהוגים עשרות שנים ברשות השידור והמעוגנים במסמך נקדי. לגבי טענותיו של מוטי אמיר על סיקור המחאה החברתית - מנהל הרדיו קיבל את ההחלטות העיתונאיות והמקצועיות לגבי אופי השידור בתוקף סמכותו כעורך הראשי של הרדיו.

תגובת יורם כהן מנהל חטיבת החדשות של ערוץ 1 לטענות שהעלתה ורד ברמן: "מדובר בקשקוש מוחלט!! אין ולא היתה כל מעורבות או כל פנייה של גורמים פוליטיים מכל סוג שהוא לרבות לשכת רוה"מ. סיקור המחאה נעשה על פי אמות מידה מקצועיות ועיתונאיות של עורכי החדשות והכתבים בחדשות ושל כל העוסקים בדבר".