בחלקה הראשון של כתבה זו נסקרו שניים מחמישה מהלכים משמעותיים של קבוצת "ידיעות אחרונות", שעל-פי בדיקת "העין השביעית", מעידים על האופן שבו הקבוצה רואה את עתיד עסקיה בעידן התקשורת החדש, ועל כך שמשהו דיגיטלי עובר על הקבוצה.

(צילום: ralphbijker, רשיון cc. עיבוד: "העין השביעית")

(צילום: ralphbijker, רשיון cc. עיבוד: "העין השביעית")

שני המהלכים שנסקרו בחלקה הראשון של הכתבה נגעו לגרסה דיגיטלית של העיתון המודפס "ידיעות אחרונות", התפשטות אל תחום הטאבלטים וריכוז מקוון של תוכני המגזינים של הקבוצה בפורטל אינטרנט חדש. כמו כן מתרחשים בקבוצה שלושה מהלכים נוספים: פיתוח ערוץ בלוגים באתר ynet; מהלך הנוגע לפעילות הקבוצה בפייסבוק; והשקת תוכנה לקריאת ספרים עבור האייפד.

ישרא-ויינט

המהלך השלישי בדיגיטליזציה של "ידיעות אחרונות" מנוהל על-ידי אנשי ynet, ונוגע גם הוא לבלוגים (מערך בלוגים אמור לקום גם בפורטל הלייף סטייל של הקבוצה, כפי שנכתב בחלקה הראשון של כתבה זו). ככל הנראה מנסים ב-ynet למשוך בלוגרים שיכתבו את הבלוג שלהם במסגרת האתר, וכך לשלב בו תוכן שנוצר על-ידי כותבים עצמאיים, תחום שהוזנח ב-ynet כמעט לחלוטין. מטרת אנשי ynet היא להעביר אליהם כמה מהבלוגרים המובילים בישראל.

יש לציין שכבר לפני כמה שנים ניסו ב-ynet להיכנס לתחום הבלוגים, אולם הניסיון כשל ונגנז אחרי כמה חודשים. בשלב זה לא ברור אם בכוונת ynet להציע תגמול כספי לכותבים (הסיכוי לכך נמוך ביותר) או רק "תנועת גולשים" (הסיכוי לכך גבוה).

לא ברור אם בכוונת האתר להרחיב את הפרויקט כך שכותבים אנונימיים יוכלו לכתוב בו ללא הזמנה, במודל שבו פועלים, למשל, האתר תפוז, האתר ישראבלוג, השייך לנענע10, או אתר "דה-מרקר קפה", השייך לקבוצת "הארץ". גם השאלה מתי יראה הפרויקט אור, אם בכלל, עדיין פתוחה.

ידיעות פייסבוק

חזית מקוונת אחרת של קבוצת "ידיעות אחרונות" היא זו של פייסבוק: גם בעיתון המודפס של הקבוצה וגם באתר ynet מפנים כעת תשומת לב לרשת החברתית הפופולרית. בחודשים האחרונים פתחו ב"ידיעות אחרונות" כמה עמודי פייסבוק: עמוד כללי, עמוד לכל אחד מהמוספים ועמוד למחלקת התחקירים.

העיתון המודפס עצמו נרתם להפניית הקוראים לפייסבוק, לקריאה נוספת ולפעילויות באתר. כך למשל בעמוד הפותח של המוסף היומי של העיתון מודפסת דרך קבע הפניה להצבעה בפייסבוק עבור אחד משני טורי הדעה המנוגדים המופיעים בעמוד. ערוצי הפייסבוק עצמם משמשים גם במה לקידום המכירות של העיתון, על-ידי פרסום מודעות וקדימונים לתכניו.

כמו כן החליטו ב"ידיעות אחרונות" לשנות ולהפוך את הההתנהלות המסורתית המפרידה בין הדפוס לאינטרנט ולפרסם ברשת תכנים מקוריים מהעיתון, במלואם. הפרסום לא נעשה באתר הקבוצה, ynet, אלא באתר ייעודי שעמודיו מעוצבים כך שיזכירו את פייסבוק והגישה אליו היא דרך חשבונות הפייסבוק של העיתון.

גם ב-ynet מסתמן שינוי מגמה כלפי פייסבוק. גלישה באתר מלמדת כי בשבועות האחרונים ניתן דגש מיוחד לקידום עמוד הפייסבוק שלו, בין השאר על-ידי שטחים ייעודיים באתר עצמו המוקדשים לכך, הפניות מכתבות, פרסום תכנים בלעדיים או ראשוניים עבור מנויי הפייסבוק של האתר ונעילת תגובות לכתבות בצירוף הפניה לזירת התגובות בפוסט רלבנטי בפייסבוק.

עורך המשנה של האתר, ערן טיפנברון, הורה לעורכים באתר להתגייס לקידום עמוד הפייסבוק והדגיש את החשיבות שהוא מייחס לו. המאמצים שמשקיעים ב-ynet בקידום הנוכחות בפייסבוק נושאים פרי, ומאז תחילת השנה הוכפל מספר החברים לכ-31 אלף.

אף שעצם העלאת תוכני העיתון לרשת הוא מהלך יוצא דופן, המעיד על שינוי באסטרטגיה של הקבוצה, נראה כי המהלך הנוכחי של פעילות "ידיעות אחרונות" בפייסבוק אינו אסטרטגי. לעומת זאת, דווקא ב-ynet, ריכוז המאמץ ברשת החברתית מעיד על שינוי בהתנהלות.

סטנדרט לעברית

לבסוף, קבוצת "ידיעות אחרונות" פיתחה תוכנה לקריאת ספרים (בדומה ל-iBook של אפל), שתאפשר לכל מי שברשותו מכשיר אייפד לקנות ולקרוא ספרים ממאגר הספרים של קורא הספרים של הקבוצה, "עברית". במאגר זה יש כרגע כאלף ספרים (כזכור, בשנה שעברה השיקה הקבוצה קורא אלקטרוני שפיתחו קבוצת ידיעות-טכנולוגיות, ניופאן, סטימצקי ו-NDS).

ככל הידוע, אין בכוונת אפל להשיק תוכנה דומה בעברית, ולכן התוכנה של הקבוצה עשויה להפוך לסטנדרט בפועל לקריאת ספרים בעברית על גבי האייפד. ככל הידוע, התוכנה מוכנה והיא תינתן חינם.

נעה קדימה בחוסר תיאום

מתיאור חמשת המהלכים שנסקרו לעיל ניתן להגיע למסקנה כי בקבוצת "ידיעות אחרונות" נפלה "החלטה אסטרטגית" בכל הקשור לפיתוחים דיגיטליים. האמת, כנראה, מורכבת יותר. "ידיעות אחרונות" היא קבוצה גדולה, ממודרת, המתנהלת בחוסר תיאום בין חלקיה השונים, לעתים באופן מכוון. העובדה שארבעת המהלכים מפוזרים ברחבי הקבוצה מעידה כי לא מן הנמנע שמדובר בהחלטה אישית של מנהלים בכירים או גורמים ספציפיים בתוך הקבוצה לפתח מוצרים אלו, ולא במדיניות סדורה המוכתבת מלמעלה.

למעשה, לעתים החלקים השונים בקבוצה נאבקים ביניהם, כפי שניתן ללמוד מהיחסים המתוחים שצפו ועלו לא פעם בין המוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות", העיתון "כלכליסט" וערוץ הכלכלה של ynet, כולם שייכים לאותה קבוצה, או היריבות הגדולה ששררה במשך שנים בין אנשי האתר ynet לעיתון המודפס "ידיעות אחרונות".

תהא הסיבה אשר תהא, הקבוצה אינה מזניחה את הכיוון הדיגיטלי. למעשה התקדמותה בדרך למהפך הדיגיטלי משמעותית הרבה יותר ממה שנראה על פני השטח. לפחות בכמה מן המקרים, מוצרי הקבוצה מוכנים וממתינים לרגע שבו יוחלט להציגם בפני הציבור. האם יפגשו שם מתחרים מחוץ לקבוצת "ידיעות אחרונות"?

לחלק א' של הכתבה

פנאי פלוס / יובל דרור
"ידיעות אחרונות", קבוצת התקשורת החזקה במדינה, נתונה בעיצומו של מהפך דיגיטלי. ברגע זה מתרחשים מהלכים העתידים להצעיד את הקבוצה לעידן שאחרי הדפוס, כמה מהם כבר מוכנים להשקה. מאחורי הקלעים הדיגיטליים של "ידיעות אחרונות", חלק א': טאבלטים ולייף סטייל