תשדיר פרסומת מטעם משרד הפנים, הקורא לאזרחי ישראל למסור את פרטיהם למאגר הביומטרי, משודר בערוצי הטלוויזיה תוך הפרה של כללי רשות השידור והרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו – כך נטען בפנייה שנשלחה לשני הגופים הרגולטוריים מטעם התנועה לזכויות דיגיטליות. סרטון הפרסומת, שבו נראה גבר המלין על גניבת זהותו וכספו משום שאין ברשותו תעודת זהות ביומטרית, משודר בימים האחרונים בערוץ 2, בערוץ 10 ובערוץ 1.

על-פי פנייתה של העמותה, שידור סרטון הפרסומת מפר את כללי רשות השידור והרשות השנייה, האוסרים על פרסום תשדיר פוליטי או כלכלי שתוכנו שנוי במחלוקת. נציג התנועה לזכויות דיגיטליות, עו"ד יהונתן קלינגר, כותב במכתבו כי היות שהמאגר הביומטרי פועל כיום במסגרת תקופת מבחן שבסופה ייקבע עתידו, תכניו של התשדיר הם בגדר טענות שנויות במחלוקת. "פרסומת אשר מעודדת אזרחים ‫להנפיק תעודות זהות חכמות אשר מחייבות הצטרפות למאגר הביומטרי מהווה שימוש פסול בהון על מנת ‫לקדם מטרות פוליטיות", כתב עו"ד קלינגר.

להורדת הקובץ (PDF, 331KB)

עוד טוענים בעמותה כי הפרסומת במתכונתה הנוכחית עלולה להטעות את ציבור הצופים, שכן לא מובהר בה כי קבלת "תעודת זהות חכמה" כרוכה בנידוב טביעות אצבע ותצלום פנים למאגר הביומטרי, וכי מרגע שאדם מסכים למסור את נתוניו, אין לו אפשרות להסירם מהמאגר.

על-פי המכתב, הפרסומת אינה מבהירה לצופה כי הוא רשאי שלא למסור את פרטיו, "והיא אינה מזהירה אותו מהסכנות המפורטות בטופס ההסכמה". מצב זה, כותב עו"ד קלינגר, עומד בסתירה לכללי רשות השידור והרשות השנייה, האוסרים על פרסומות שקריות או מסלפות.

נוסף לכך טוענים בעמותה כי "בפרסומת יש בכדי להפחיד ולעורר פחד בציבור", וזאת ללא בסיס עובדתי – דבר העומד גם הוא בסתירה לכללי רשות השידור והרשות השנייה, האוסרים על שידור פרסומות העלולות לעורר פחד ואימה בקרב הצופים.

על כן דורשים בעמותה מרשות השידור ומהרשות השנייה להפסיק את שידור הפרסומת בתוך 48 שעות. אם לא יעשו כן, כותב עו"ד קלינגר במכתבו, תעתור התנועה לבית-המשפט בדרישה לפרסם צווים זמניים וצווי מניעה נגד שידור הפרסומת.

עד כה, אומר עו"ד קלינגר בשיחה עימו, הספיקה הרשות השנייה להעביר את הפנייה לזכייניות לצורך קבלת תגובתן לטענות. בתגובה לפניית "העין השביעית" נמסר מהרשות השנייה כי הנושא בבדיקה. ברשות השידור, אומר עו"ד קלינגר, טרם הגיבו לפנייה. בתגובה לפניית "העין השביעית" נמסר מרשות השידור כי הנושא בבדיקה.