ביום שישי התפרסם ב"מוסף לשבת" של "ידיעות אחרונות" ראיון של ענת מידן עם ד"ר יורם קליין, מפקד היחידה לחילוץ פצועים בחו"ל, שעמד בראש הצוות הרפואי שטס לטורקיה להחזיר לארץ את הישראלים שנפצעו בפיגוע הקטלני בלב איסטנבול. הכתבה הזו הוא דוגמה מייצגת לאופן בו התקשורת הישראלית מגויסת, עם כל הלב והנשמה, למערכת התעמולה הממשלתית. "ידיעות אחרונות" או "ישראל היום", זה לא משנה - התקשורת נרתמת למכונת ההסברה בלי קשר לדמות התורנית העומדת בראשה.

תחת הכותרת "באתי לקחת אתכם הביתה", על פני כפולת עמודים, מגוללת כתבת "ידיעות אחרונות" את סיפורו של קליין, שנשלח להחזיר לישראל פצועים שנפצעו על אדמת טורקיה. סיפור בנאלי ומאוד ביורוקרטי: מתארגנים, עולים על מטוס, נוסעים לבקר את הפצועים בבתי החולים, מקבלים סיוע לוגיסטי ברמה כזו או אחרת של התלהבות מהטורקים, מעלים את הפצועים על אמבולנסים, מעבירים אותם למטוס ומחזירים אותם לארץ. זה מעניין כמו לקרוא על גלגולו של טופס 17.

אז מדוע העיתון בוחר לפרסם סיפור שהמילה "משמים" מייצגת אותו נאמנה? במבט ראשון, קשה להבין. ד"ר קליין מתגלה כאיש מקצוע מהמדרגה הראשונה, אך כמוהו יש ודאי רבים - שאינם זוכים לכפולת עמודים במוסף סוף השבוע. קליין הוא לא טיפוס צבעוני בשום צורה או אופן. גם העבודה עצמה אותה קליין מתאר באריכות טכנית (אין ברירה, צריך איכשהו למלא את שני העמודים האלו) לא נשמעת כמו עבודה הירואית במיוחד.

הטיסה לטורקיה קצרה, הוא לא נאלץ להתמודד עם שודדי דרכים, לשחד שלושה פקידים, להתחפש לאישה ולהזריק חומר הרדמה לשוטר בדרך לחטיפת הפצועים למטוס שנחזה למסוק ריסוס. תחת זאת, הוא נפגש עם החולים ועם הרופאים הטורקים, מקבל החלטות רפואיות ואישורים להטיס אותם לארץ וזהו, בזה נגמר הסיפור. ובכלל, טורקיה היא לא מדינה אפריקאית נידחת וד"ר קליין לא הציל את הפצועים מרופאים שמבצעים ניתוח לב פתוח ללא הרדמה עם סכין מנתחים חלודה.

העילה היחידה הנראית לעין לפרסם את הריאיון הזה היא שהוא מציג במלוא תפארתה את "המערכת". ד"ר קליין עומד בראש חלק ממנה. במקרה שלו: היט"מ – יחידת טראומה למבצעים מיוחדים, "המורכבת מרופאים בכירים, פרמדיקים בכירים ואחות טיפול נמרץ שכפופה ליחידה החילוץ 669 ותפקידה העברת פצועים קשה מחו"ל". אם למקרא המשפט הזה לא עברתם לדום (הכתף שק!) והצדעתם, כנראה שמשהו חוסם את בלוטת הפטריוטיות שלכם, או שאתם לא קוראים מספיק עיתונים.

היט"מ, בהגדרה, היא יחידה שמופעלת על ידי "המערכת" (משרד החוץ, משרד ראש הממשלה, משרד הביטחון, משרד הבריאות) והיא עצמה מפעילה ומתפעלת מערכות גדולות אחרות. הראיון עם ד"ר קליין מאפשר לקוראים לראות מה קורה כאשר אזרחים - שהיו יכולים להיות הם עצמם - נקלעים לצרה. "המערכת" מכנסת מיד את טובי בניה ושולחת אותם אל מעבר לים כדי לטפל בהם ולהחזיר אותם לישראל. מטוסים, חיילים, רופאים, מערכות רפואיות, את כולם מגייסת "המערכת" לטובת האזרח הקטן שנקלע למצוקה - מרחק טיסה קצר מגבולות המדינה.

כל אחד מאיתנו היה רוצה ש"המערכת" תתגייס כך לטובתו ולכן כאשר אנחנו קוראים את סיפורו של ד"ר קליין אנחנו יכולים לרגע אחד להתרווח לאחור ולחשוב לעצמנו "כמה טוב שמדינת ישראל דואגת לנו. אף מדינה לא דואגת כך לאזרחיה". כאן נמצאת הסיבה לפרסום הכתבה וכאן גם טמון השקר שבה, שקר שאליו מתגייסים (הפעם) ענת מידן ו"ידיעות אחרונות".

כל מי שנקלע בשנים האחרונות לחדר מיון בבית חולים, לא משנה באיזה בית חולים, לא משנה באיזו שעה, יודע שמדובר במערכת בתהליך ניוון. רופאים ואחיות טרוטי עיניים, נופלים מהרגליים, מטפלים בשורה אינסופית של חולים וזאת בתנאים לא תנאים של תת-תקנון של ציוד, מיטות או כוח אדם.

מערכת הבריאות הישראלית, ממערכות הבריאות הציבוריות המפוארות בעולם, מתפוררת בתהליך ארוך, מתיש ומתסכל, עובדה שדוחפת אותה לחפש כסף ב"תיירות המרפא" על חשבון החולה הישראלי (אחד ממנהלי בית החולים: "אין ספק שזה על חשבון חיי ישראלים"). אלו הפנים המציאותיות של "המערכת" - שהניסיון האחרון לתקן אותה התמוסס בענן של פוליטיקה עכורה שיצר חלק אחר של אותה מערכת.

כתבה כמו זו של מידן מציגה את "המערכת" במלוא תפארתה, ככזו שרק בריאות לקוחותיה לנגד עיניה, כאחת שלא חוסכת משאבים כדי לתת לחולה את הטיפול הטוב ביותר, כי היא רוצה וכי היא מסוגלת. אבל כל מי שנתקל ברופא שלא מוכן, פשוט לא מוכן לתת לך אישור לצילום אולטרה-סאונד, כי זה פשוט עולה יותר מדי כסף, כל מי שמחכה חמישה חודשים בתור לצילום MRI, פשוט מכיוון שיש בישראל 3 מכשירים לכל מיליון תושבים (לעומת 14 מכשירים במדינות מפותחות או 47 מכשירים למיליון תושבים ביפן), יודע ש"המערכת" לא מתגייסת לטובתך כי היא לא מסוגלת, כי היא מיובשת ממשאבים, כי היא מרוסקת מפנים.

הפרסום המגויס שנוגע בהגדרה המילונית ל"תעמולה שלטונית", הוא לא יותר מפלסטר מכוער על האמת המרה: המערכת מוכנה להתגייס לטובתך ללא תנאי רק כאשר היא רואה בך נכס הסברתי, חיצוני או פנימי, רק כאשר היא מרוויחה ממך משהו בחזרה.

"המערכת" לא תגיע אליכם בריצה כאשר תמצאו את ההורים שלכם, ששברו את מפרק הירך וכעת הם שוכבים שעות במיון, מתבוססים בתוך שתן וצואה. אם אתם רוצים שהדוקטור המסור יטפל בהם, תתפללו שהם יפגעו באירוע טרור במדינה זרה. הטיפול מובטח - בצמוד לכתבה.