קרוב ל-30 זכויות שידור, מספר מרשים, נמצאות בידי צ'רלטון. אבל כשכל השפע צריך להתנקז לשני ערוצים בלבד, זהו פתח לבעיות. כך קרה בשבת האחרונה, כשצ'רלטון שידרה שלושה משחקים בשידור ישיר בו בזמן, אחד מהם בערוץ ה-HD שלה, בניגוד לתנאי אישור הערוץ.

צ'רלטון משדרים בערוצים 53 ו-54 ("ספורט 1" ו"ספורט 2"). ערוץ ה-HD משמש ערוץ מראה לאחד משניהם. בצ'רלטון מנתבים ל-HD את המשחק שהם מעוניינים ביקרו. אסור להם להפוך את הערוץ לעצמאי, אלא שבשבת האחרונה (2.11.13) בשעה 17:00 יכלו מנויי צ'רלטון לצפות לא בשניים, אלא בשלושה שידורים ישירים במקביל. ב"ספורט 2" שודר המשחק בין פולהאם למנצ'סטר יונייטד, ב"ספורט 1" הפועל רעננה מול מכבי חיפה וב-HD (בשלט: 554) חצי גמר טורניר פריז בטניס, ג'וקוביץ' מול פדרר. רק ב-17:45 חזר ה-HD למתכונת הרגילה, כששידר את המשחק מליגת-העל הישראלית, ששודר גם ב-54.

לוגו צ'רלטון

לוגו צ'רלטון

מצ'רלטון נמסר בתגובה כי "השידור פוצל עקב התעכבות שעת משחק הטניס, ומתוך רצון לשדרו לחובבי הטניס ששידור זה הובטח להם". לא ברור היכן הובטח שידור הטניס. בלוחות המשדרים במדורי הספורט, בעיתונים ובאתרים, כולל באתר הבית של צ'רלטון, אין זכר לאירוע הזה. מצד אחד, מנויי צ'רלטון הרוויחו משחק נוסף, מצד שני, מי שביקש לצפות במשחק בין רעננה לחיפה באיכות גבוהה, כמו שהובטח בלוח השידורים, התאכזב.

ככל הידוע, זו הפעם הראשונה שנרשמת הפרה מסוג זה, כשגוף שידור הופך את ה-HD שלו לערוץ נוסף. בעקבות פניית "העין השביעית" למשרד התקשורת, שבה הוסבה תשומת לבם לעניין, אמורה המועצה לשידורי כבלים ולוויין לדון בנושא ולקבוע אם מדובר בהפרה בוטה שבצדה קנס של כ-100 אלף שקל לכל אחת מחברות הכבלים, יס והוט, או שהמועצה תסתפק בנזיפה מאחר שצ'רלטון תטען להגנתה כי עשתה זאת למען הצופים. יצוין כי צ'רלטון ביקשה בעבר ממועצת הכבלים והלוויין לאשר לה ערוץ נוסף.

כשרוכשים זכויות מכל הבא ליד, התוצאה היא מצוקת מקום. הצופים נדפקים בגלל עומס שידורים שנופל על שני ערוצים בלבד. כך קרה שהחברה נאלצה לחרוג מתנאי ההיתר במטרה לרצות את לקוחותיה. צ'רלטון נאנקת תחת מגבלות הרגולציה, בעוד שהרגולציה נמצאת בתקופת ביניים של איחוד עם הרשות השנייה ומתקשה לקבל החלטות מהותיות. מצד שני, צ'רלטון לא יכולה לעשות דין לעצמה. עידן ג'ונגל השידורים של תפוס ככל יכולתך הסתיים לפני ארבע שנים.

תגובת משרד התקשורת לא התקבלה עד לרגע פרסום הטור.

רפליקה

מלחמת הכלכלונים פותחת חזית גם בתחום הספורט. היריבים: "גלובס" נגד "כלכליסט". הרקע: טענות להעתקות.

ב-12.9.13 פורסם ב"גלובס" על שיא בקנסות שהוטלו על קבוצת הבייסבול היאנקיז. באחת הפסקאות נכתב:

"מאז הונהגה שיטת הקנסות בליגת ה-MLB בשנת 2003, שילמו היאנקיז קנסות כוללים בסך 253 מיליון דולר בגין חריגות. יתר קבוצות הבייסבול שילמו ביחד קנס של 32 מיליון דולר בלבד. בוסטון רד-סוקס, לוס-אנג'לס איינג'לס ודטרויט טייגרס הן הקבוצות היחידות מלבד היאנקיז שחרגו מהרף העליון שנקבע, מאז 2003".

שעה קלה לאחר מכן פורסמה ב"כלכליסט" ידיעה דומה. באחת הפסקאות נכתב: "מאז הונהגה שיטת הקנסות בליגת ה-MLB בשנת 2003, שילמו היאנקיז קנסות כוללים בסך 253 מיליון דולר בגין חריגות. יתר קבוצות הבייסבול שילמו ביחד קנס של 32 מיליון דולר בלבד. בוסטון רד-סוקס, לוס-אנג'לס איינג'לס ודטרויט טייגרס הן הקבוצות היחידות מלבד היאנקיז שחרגו מהרף העליון שנקבע, מאז 2003".

ב-3.10.13 פורסמה ב"גלובס" ידיעה על מחירי החולצות הרשמיות של מועדוני כדורגל. באחת הפסקאות נכתב: "על-פי הבדיקה, המחיר הממוצע של רפליקה בקרב 32 המועדונים שמשתתפים העונה בליגת האלופות עומד על 62 ליש"ט. הנציגות האנגליות בצ'מפיונס – מנצ'סטר יונייטד, ארסנל, צ'לסי ומנצ'סטר סיטי – מוכרות מדי משחק במחיר ממוצע של 52.50 ליש"ט. הנציגה הסקוטית היחידה במפעל, סלטיק, גובה מאוהדיה 55 ליש"ט בגין רפליקה".

כמה שעות לאחר מכן פורסמה ב"כלכליסט" ידיעה באותו נושא. באחת הפסקאות בה נכתב: "על-פי הבדיקה של וירג'ין מאני, המחיר הממוצע של רפליקה בקרב 32 המועדונים שמשתתפים העונה בליגת האלופות עומד על 62 ליש"ט. הנציגות האנגליות בצ'מפיונס – מנצ'סטר יונייטד, ארסנל, צ'לסי ומנצ'סטר סיטי – מוכרות מדי משחק במחיר ממוצע של 52.50 ליש"ט. הנציגה הסקוטית היחידה במפעל, סלטיק, גובה מאוהדיה 55 ליש"ט בגין רפליקה".

ב-29.10.13  פורסמה ב"גלובס" ידיעה על זינוק בהכנסות הכדורגל בברזיל. באחת הפסקאות נכתב: "הסיבה העיקרית לצמיחה בכדורגל, על-פי המחקר, היא 'שוק הטלוויזיה הבוער'. זכויות שידור מהוות כיום כ-49% מהמחזור של הקבוצות הגדולות ביותר בברזיל, כמו אצל פלמנגו, שמוגדרת במחקר כ'קבוצה הרביעית בגודלה בברזיל' – שהכניסה סך של 97 מיליון דולר ב-2012. אצל קורינתיאנס, שמוגדרת כ'קבוצה הגדולה ביותר בברזיל', היוו זכויות השידור 43% מהמחזור (שהסתכם ב-164 מיליון דולר). סאו-פאולו שנייה מבחינת הכנסה כוללת (129 מיליון דולר), ובמקום השלישי אינטרנסיונל (116 מיליון דולר). מספר קבוצות בברזיל צפויות לקבל הזנקה נוספת לכלכלה שלהן בעקבות המונדיאל שייערך בקיץ הקרוב, לאור שדרוג האצטדיונים והגדלתם שממומנים על-ידי המדינה".

למחרת פורסמה ב"כלכליסט" ידיעה על צמיחה בהכנסות הכדורגל בברזיל. באחת הפסקאות נכתב: "הסיבה העיקרית לצמיחה היא הרעב לשידורי טלוויזיה. זכויות שידור מהוות כיום כ-49% מהמחזור של הקבוצות הגדולות ביותר בברזיל, כמו אצל פלמנגו, שמוגדרת במחקר כ'קבוצה הרביעית בגודלה בברזיל' – שהכניסה סך של 97 מיליון דולר ב-2012. אצל קורינתיאנס, שמוגדרת כ'קבוצה הגדולה ביותר בברזיל', היוו זכויות השידור 43% מהמחזור (שהסתכם ב-164 מיליון דולר). סאו-פאולו שנייה מבחינת הכנסה כוללת (129 מיליון דולר), ובמקום השלישי אינטרנסיונל (116 מיליון דולר). מספר קבוצות בברזיל צפויות לקבל הזנקה נוספת לכלכלה שלהן בעקבות המונדיאל שייערך בקיץ הקרוב, לאור שדרוג האצטדיונים והגדלתם, שממומנים על-ידי המדינה".

אוריאל דסקל, עורך הספורט של "כלכליסט" ולשעבר כתב ועורך ב"גלובס", הגיב: "אנחנו ו'גלובס' משתמשים בכמעט אותן סוכנויות ידיעות. זה נובע מהעובדה הפשוטה שאני הרכבתי את רשימת המקורות של 'גלובס' ושל 'כלכליסט'. בדרך כלל, בידיעות קצרות שמתפרסמות ב'כלכליסט' וב'גלובס' מדובר בתרגום ישיר מאותם מקורות. כיוון שאנחנו משתמשים באותה שפה – 'הכנסות טבעיות', 'שוק טלוויזיה', 'חולצות רפליקה' וכו', נראה שמדובר בהעתקה. זו גם הסיבה שגם ב'גלובס' וגם ב'כלכליסט' משתמשים באותה שפה שאני וטל וולק [עורך הספורט של 'גלובס'] די הרכבנו ביחד. בסך-הכל מדובר בתרגום של אותם מקורות על-ידי אנשים שעבדו ביחד ובנו ביחד את אוצר המלים של עסקי הספורט בישראל".

בקטנה

לועגים לרעננה ב"ידיעות אחרונות"

לועגים לרעננה ב"ידיעות אחרונות"

מדור הספורט ב"ידיעות אחרונות" הפך בימי ראשון לגדול ולמקיף ביותר מבין המדורים המודפסים, עם 16 עמודים. דומה שלפעמים זה בעוכריו. למשל, כשצריכים לסתום חור ומחפשים מתחת לאדמה. כך נולד ביום ראשון השבוע (3.11.13) אייטם בעמ' 3 עם כותרת בולטת בתוך תצלום קטן: "תיעוד מיוחד – חגיגות הניצחון ברחובות רעננה" (על מכבי חיפה). התצלום הראה רחוב שומם, ובמשתמע לעג לקבוצה מעוטת הקהל. אלא שהצילום בוצע באור יום, בעוד שמשחקה של רעננה הסתיים בחשיכה (19:00). באותה מידה יכלו ב"ידיעות" לכתוב שהרחוב היה ריק כיוון שהמוני תושבי העיר נסעו לעודד אותה במשחקה בנתניה. בכל מקרה, אייטם תפל, שיצר מיצג שווא.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il