רשות השידור תשלם עשרות אלפי שקלים לרותי קרן, עורכת ומגישת תוכניות מלל ברשת א', כך פסק החודש בית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב-יפו. קרן, המגישה זה למעלה מעשור תוכניות שונות ברשת א', ובהן את תוכנית הספרות "מלים שמנסות לגעת", פנתה לפני כחמש שנים לבית-הדין בדרישה להגדרה מחדש של היקף משרתה וקבלת הפרשי שכר שונים. סכום התביעה המקורי עמד על למעלה מ-700 אלף שקל.

קרן טענה, באמצעות עו"ד אלכסנדר ספינרד, כי היקף משרתה עומד על 80% משרה, בעוד שרשות השידור טענה, באמצעות עו"ד יונתן פסי ועו"ד סיגל הורוביץ, כי היקף המשרה עומד על 25% בלבד. לטענת קרן, היא השקיעה שעות רבות בהכנה לתוכניות. כך, לדוגמה, טענה כי לקראת ראיון עם הסופר המנוח יורם קניוק קראה 18 ספרים שלו. נציגי רשות השידור, לעומת זאת, חשבו כי היקף ההכנה לקראת התוכניות קטן יותר. אריה שקד, מנהל קול-ישראל לשעבר, העיד מטעם רשות השידור והעריך כי לצורך הפקת תוכנית ספרות עליה להשקיע שני ימי עבודה לכל היותר. בתשובה לשאלת בא-כוחה של קרן, כמה זמן להערכתו עליה להשקיע עבור קריאה לקראת התוכנית, השיב שקד: "אני לא יודע מה קצב הקריאה שלה". מנהלת רשת א' לשעבר, צגה מלקו, סיפקה תשובות דומות.

בית-הדין דחה את עמדת רשות השידור בנושא זה. "על פני הדברים, ההערכה כי ניתן להכין תוכנית אומר בתחום הספרות באורך של שעה, במשך שני ימי עבודה, היא הערכה על הצד הנמוך, וספק בעינינו אם יש בה הערכה ריאלית של עבודתה של התובעת". מנגד, בית-הדין דחה את עמדת קרן כאילו היקף משרתה עומד על 80%, שכן עובדת אחרת ברשות, המועסקת ב-80% משרה, מגישה אותן תוכניות שקרן מגישה, ונוסף על כך מגישה את התוכנית "כותבים למגירה" ומשמשת גם עוזרת הפקה.

"התובעת התמסרה להכנת התוכניות, עריכתן והבאתן לשידור", נכתב בפסק הדין. "נראה כי למלאכת איסוף המידע וההכנה לא היה גבול מצדה של התובעת. התובעת אף השקיעה זמן ומשאבים גם בצדדים הלוגיסטיים של התוכניות שערכה. כך למשל דאגה להסעת מרואיינים ודאגה לכיבוד קל ושתייה, חרף העובדה שלא נתבקשה לעשות כן על-ידי הממונים עליה [...] עם זאת, אין בכך כדי לזכותה בתמורה בגין כל שעות העבודה הנטענות, ובהתאם, אין בידינו לקבל טענתה בדבר היקף המשרה".

בית-הדין קבע כי קרן הועסקה בהיקף של 42.5% משרה והעניק לה הפרשי שכר, פדיון הבראה, פיצוי בגין אי-הפרשה לפנסיה ופיצוי בגין אי-הפרשה לקרן השתלמות בסך כ-57 אלף שקל. בצירוף הפרשי הצמדה וריבית מגיע הסכום לכ-85 אלף שקל.

ת"א 6080-08