לקראת יום הזיכרון שלח משרד הביטחון ביום רביעי הודעה לעיתונות עם כמה מסמכים, שכללו מידע על מניין חללי צה"ל וכוחות הביטחון ובני משפחותיהם, פרטי הטקסים המרכזיים של יום הזיכרון ופעילותו של אגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון. בראש שניים משלושת המסמכים התנוססה הוראה: "אמברגו לפרסום: החל מיום שישי (12.4) בשעה 6:00", באותיות אדומות מודגשות בקו תחתון. בהודעת האימייל נכתב: "נא להקפיד על האמברגו לפרסום".

אמברגו הוא הסכם שבו המסוקר מספק מידע לעיתונות בתנאי שזו תפרסם את המידע רק במועד שנקבע על-ידי המסוקר. לאמברגו מטרות שונות, ובהן האחדה של מועדי הפרסום במדיומים השונים (אינטרנט, עיתונים, טלוויזיה ורדיו), התאמת מועד הפרסום לאסטרטגיה הפרסומית-שיווקית של הגוף המסוקר ומתן אפשרות לגופי התקשורת השונים להתעמק בכמות גדולה של חומר ולהכין כתבות מעמיקות יותר.

כמו גופים ממלכתיים ופרטיים אחרים, גם משרד הביטחון לא סיכם עם כלי התקשורת על האמברגו, אלא הודיע עליו חד-צדדית. לאור המידע השימושי אך הבלתי ייחודי שבהודעה, עולה התהייה מדוע ביקש משרד הביטחון אמברגו מלכתחילה, ולא נתן לכלי התקשורת להחליט בעצמם מתי יפרסמו את המידע – מן הסתם ביום ראשון, ערב יום הזיכרון.

עיתונאי "הארץ" חיים לוינסון לעג למשרד הביטחון כשפירסם בפייסבוק תצלום של ההודעה וכתב: "החלטתי להפר את האמברגו על הסקופ". הגולש דובי קננגיסר הגיב: "האנשים האלה מבינים מה הפואנטה של אמברגו, או שהם פשוט חושבים שצריך לשים אחד על כל דבר? הם חוששים שטמקא ייצאו עם כותרת 'פרסום ראשון! 23,085 חללים במערכות ישראל!'?" (טמקא הוא צירוף האותיות בהקשת השם ynet בעברית).

בשיחה עם דוברות משרד הביטחון הוסבר לנו באופן לא רשמי כי מטרת האמברגו היא למנוע מצב שבו יפורסם מספר חללים שגוי, במקרה שחיילים נוספים ימותו בין מועד שליחת ההודעה למועד הפרסום. במקרה כזה, משרד הביטחון ישלח לכלי התקשורת הודעה עם המספר העדכני. אולם הסבר זה אינו תואם את המציאות. לפי ההודעה,

ערב יום הזיכרון התשע"ג לחללי מערכות ישראל, משרד הביטחון מפרסם את הנתון הרשמי:
מספרם של הנופלים במערכות ישראל משנת 1860{תר"ך} ועד ליום 22.4.2012 הוא 23,085

גם כלי תקשורת שיציית לאמברגו ויפרסם את הנתונים רק היום, עם פקיעתו, עלול לגלות בדיעבד שפירסם נתון שגוי – במקרה המצער שבו חיילים ייפלו בין מועד פקיעת האמברגו (12.4) ליום הזיכרון (14.4, יומיים מאוחר יותר), או למועד סיום הספירה של משרד הביטחון (22.4, עשרה ימים מאוחר יותר). באופן כללי, לא ברור מדוע משרד הביטחון מתעקש לחזות את העתיד ולדווח על מספר הנופלים עד ל-22.4 (שנה לועזית שלמה מאז יום הזיכרון הקודם) כמעט שבועיים מראש, במקום להוציא הודעה בערב יום הזיכרון (או יום לפני כן, לטובת כלי התקשורת המודפסים).

ממשרד הביטחון לא נמסרה תגובה רשמית עד מועד הפרסום.