נראה כי עוצמה-יהודית והליכוד נסוגו בינתיים מהכוונה לחוקק חוק שיתן לשר התקשורת שלמה קרעי (הליכוד) ולשר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר (עוצמה יהודית) את הסמכות לסגור כלי תקשורת ישראלים. נוסח החוק שיובא מחר לדיון לא כולל רבות מההצעות לשינוי שביקשו לעשות במחטף בוועדה לביטחון לאומי של הכנסת, בראשותו של ח"כ צביקה פוגל מעוצמה-יהודית.

לפני כשלושה שבועות דנה הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת בהצעת החוק הממשלתית, המכונה "חוק אל-ג'זירה" ונועדה במקור לתת לשר התקשורת את הסמכות להגביל את פעילותם של ערוצי טלוויזיה זרים המסכנים את ביטחון המדינה. מיד בפתח הדיון התברר כי יו"ר הוועדה ח"כ פוגל הכניס בנוסח ההצעה שינויים מרחיקי לכת, "באישור ובהסכמת" השר קרעי.

בין היתר קידם היו"ר פוגל את העברת הסמכות לאישור ההוראות להגבלת שידורי ערוץ זר מהקבינט המדיני-בטחוני לוועדה שהוא עומד בראשותה וממשרד הביטחון למשרד לביטחון לאומי בראשותו של השר איתמר בן-גביר; את הצנזורה הצבאית תחליף משטרת ישראל; לא יהיה צורך באישור בית-משפט; החוק לא יוגבל לתקופת המלחמה ותוקף הצווים שיוצאו יוארך מחודש לשנה. באותה ישיבה, ביקש שר התקשורת קרעי להרחיב את תחולת החוק כך שיהיה אפשר להפעילו גם בעיתות שגרה ואילו ח"כ משה סעדה ביקש להחילו גם על כלי תקשורת ישראלים ולא רק בעילה של פגיעה בביטחון המדינה.

הצעת החוק חסרת התקדים, שהיתה מעניקה לשרים סמכות דרקונית לסגירת כלי תקשורת, עוררה ביקורת ציבורית. במחנה-הממלכתי הודיעו עוד באותו היום כי לא יאפשרו לקדם את החוק אם יתקבלו השינויים. ארגון העיתונאים העיתונאיות בישראל פנה ליועצת המשפטית לממשלה וליועצת המשפטית של הכנסת בבקשה כי יפעלו להפסקת קידום הצעת החוק, אותה כינו "חרב מתהפכת מעל ראש התקשורת".

נראה כי האיומים הללו פעלו לרכך את הצעות התיקון של ח"כ פוגל לנוסח שהתקבל בממשלה. בנוסח המעודכן של תיקוני ח"כ פוגל לא נכללות ההצעות הדרקוניות של קרעי וסעדה, וחלק מהשינויים שפוגל הכניס בנוסח החוק - שונו שוב.

כך, את מקום שר הביטחון לא ימלא השר לביטחון לאומי בן-גביר אלא ראש הממשלה נתניהו. בנוסף מותירה ההצעה החדשה של ח"כ פוגל את הקבינט המדיני-ביטחוני כגוף שאמור לאשר את הגבלת השידורים, אולם קובעת כי אם לא התכנסה ועדת השרים תוך שבעה ימים תידון בנושא ועדה משותפת של הוועדה לביטחון לאומי וועדת החוץ והביטחון של הכנסת שבראשה יעמוד יו"ר הוועדה לביטחון לאומי, כלומר ח"כ פוגל עצמו.

בהצעה החדשה של ח"כ פוגל, משטרת ישראל לא מחליפה את הצנזורה הצבאית, הפיקוח המשפטי נותר כשהיה ותוקף ההוראה מוארך ל-45 ימים בלבד ולא לשנה שלמה. עם זאת, בהצעה המעודכנת של היו"ר פוגל מוארך תוקף החוק משלושה חודשים עד סוף 2024, נקבע כי די בחוות דעת מקצועית אחת מטעם גורמי הביטחון כדי לקבוע שערוץ תקשורת זר מסכן את ביטחון המדינה וכמו כן נותרה הקביעה כי בסמכות שר התקשורת להוציא צו להחרמת לא רק מכשירי שידור של ערוצים שנקבע כי מסכנים את ביטחון המדינה אלא גם את מכשירי הטלפון האישיים של העיתונאים שעובדים בערוץ.

שינויים אלו בנוסח החוק יידונו מחר (11.3) בוועדה לביטחון לאומי שבראשות ח"כ פוגל, בנוכחות שר התקשורת קרעי.

*  *  *

להורדת הקובץ (PDF, 71KB)