איך הייתם מציגים מחקר המראה כי ישראל, לאורך השנים, הולכת ומתחממת? ולא סתם מתחממת: מתחממת ביום ובלילה, לאורך כל עונות השונה ועל פני כל המדינה. האם היה עולה על דעתכם לכתוב על המחקר מבלי להזכיר את המילים "התחממות גלובלית", "שינויי אקלים" או "משבר האקלים"?

כנראה שלא. אבל לשירות המטאורולוגי שלנו זה נראה הגיוני לגמרי.

השירות פירסם אתמול בדף הפייסבוק שלו מחקר חדש, המשווה שלושה אטלסים אקלימיים שונים על פני שלוש תקופות: 1979-1964, 2009-1995, 2020-2006. התוצאות חד-משמעיות: "התחממות מובהקת של כ-2-1 מעלות בכל עונות השנה בין ממוצעי האטלס המוקדם ביותר לממוצעי האטלס הנוכחיים".

"החורף כבר לא 'מרגיש' לכם קר כמו בעבר?", נכתב בפוסט, "מחקר חדש בשמ"ט מסכים אתכם ולא רק בנוגע לחורף. אם אתם חשים שכל העונות מתחממות ואפילו החורף כבר לא אותו חורף שאתם זוכרים, מסתבר שהפעם הזכרון לא מתעתע בכם".​ כל הכבוד. אבל למה כל הרע הזה קורה? על כך בחרו בשירות המטאורולוגי שלא להרחיב, או אפילו לקצר. פשוט אף מילה.

"התחממות (לא) גלובלית". מתוך הפוסט של השירות המטאורולוגי בפייסבוק

"התחממות (לא) גלובלית". מתוך הפוסט של השירות המטאורולוגי בפייסבוק

נכון, זה לא מאוד מפתיע. הרי אנשי השירות המטאורולוגי טרחו בעבר להסביר לנו שאי אפשר לקשר כל אירוע מזג אוויר נקודתי לשינויי אקלים ושאקלים בוחנים בפרספקטיבה של שנים. כתבתי על כך כאן באתר מספר פעמים. והנה, בשירות עצמו מציפים את העובדה החותכת כי לא מדובר ב"שינויים נקודתיים" אלא במגמה שלילית מחמירה והולכת, לאורך עשרות שנים.

בשירות המטאורולוגי הגדילו לעשות והוסיפו לתצלום בפוסט את הכותרת "התחממות (לא) גלובלית". יתכן שרצו להדגיש באופן גמלוני כי ההתחממות אינה איפשהו רחוק מאיתנו אלא ממש כאן, אבל אי אפשר שלא לקרוא את הלוגו גם כפשוטו: התחממות לא גלובלית, כלומר, אל תבלבלו לנו עם התחממות גלובלית ועם שינויי אקלים. ממה הם מפחדים שם בשירות המטאורולוגי?