מנכ"ל רדיו קול-ברמה, אריאל דרעי, פעל בניגוד לדין בניסיון למנוע את התארגנות העיתונאים בתחנה, כך טוענת ההסתדרות הלאומית בבקשה שהגישה לבית-הדין לעבודה. דרעי, כך נטען, פנה ישירות אל עובדי התחנה ודרש מהם לבטל את חברותם בהסתדרות הלאומית ומזכירתו של המנכ"ל אף העבירה בשמו את המסר כי "הלך על כל מי שחתם" והצטרף להסתדרות.

קול-ברמה היא תחנת רדיו חרדית המשדרת בזיכיון רדיו איזורי (למרות שהיא משדרת בפריסה כמעט ארצית), פונה לקהל חרדי מעדות המזרח ומזוהה עם פוליטיקאים ועסקנים מתחלפים ממפלגת ש"ס. בין מגישיה: משה גלסנר, ישראל כהן, יקי אדמקר, נועם זיגמן, איציק סודרי, יעקב גרודקה ועוד.

לפני כשבועיים הכריזה ההסתדרות הלאומית על יציגותה בקרב עובדי תחנת הרדיו החרדית, וזאת אחרי שלדבריה החתימה 22 מעובדי התחנה, השליש הדרוש על מנת שתקבל מעמד של ארגון יציג. לפי ההסתדרות, מיד החלה מסכת של לחצים ותמרונים מצידה של הנהלת התחנה כדי לסכל את ההתארגנות בעודה באיבה.

חבר ועד הפעולה בתחנה, אהרון דהאן, קיבל בעבר אישור שלא לעבוד בימי חמישי אך מיד לאחר ההכרזה על היציגות התבקש לשוב ולעבוד ביום זה. עשרה עובדים נוספים זומנו לשיחה עם המנכ"ל דרעי במעין שימוע מאוחד לפני שינוי תנאי העסקתם. עוד טוענת ההסתדרות, על סמך מכתב רשמי שקיבלה מהנהלת התחנה, כי בהנהלה התערבו וגרמו לשלושה עובדים (אורית קבלן, נועם זיגמן ואשר גרייבר) למשוך את חתימתם.

מנהל הפיתוח העסקי של קבוצת ניוז 360 מבית קול-ברמה, עוזר דרוק, כתב השבוע הודעת ווטסאפ בקבוצה הרשמית של קול-ברמה שמעודדת את העובדים לבטל את הצטרפותם להסתדרות, זאת בניגוד לכאורה לדין האוסר על התערבות ההנהלה במאמצי ההתארגנות של עובדיה.

אריאל דרעי, מנכ"ל תחנת הרדיו קול-ברמה (צילום מסך)

אריאל דרעי, מנכ"ל תחנת הרדיו קול-ברמה (צילום מסך)

"נבלה נעשתה בישראל", כתב דרוק. "לאחרונה נודע לי כי כמה מעובדי הרדיו עשו מעשה הונאה ונוכלות של שימוש במספרי תעודת זהות של עובדי הרדיו לצורך צירוף העובדים ללא רשותם וללא רצונם למועדון הטבות וסופר לכם כי המועדון נעשה בשיתוף הנהלת הרדיו.

"מחובתי לדאוג לכם חבריי עובדי הרדיו מדובר במעשה של שקר וגניבת דעתכם, ומדובר בעבירה פלילית שסופה יכול להגיע עד כדי מאסר של אותם אנשים. כל מי שחושב או חושש שהשתמשו בשמו או במספר הזהות שלו או בחתימתו לצורך הצטרפות לאותו מועדון הטבות או בשמות אחרים זכותכם לשלוח הוראת ביטול של הצטרפותכם".

דרוק אף צירף את המייל של ההסתדרות אליו יש לשלוח את הוראת הביטול.

סמנכ"ל השיווק בחברה, דוד שיעו, הגיב בקבוצה להודעת מנהל הפיתוח וכתב: "לא יאמן פשוט. דיברו איתי כמה עובדים שהבטיחו להם עולם ומלואו וכשעשו חושבים הבינו ש'הדבר הטוב' שיוצא להם מזה זה בעיקר דמי החבר שהם ישלמו כל חודש... וכמובן שביטלו את ההצטרפות שלהם מיד".

בנוסף לכך השבוע פוטר דהאן, במהלך שלפי ההסתדרות נועד לפגוע בהתארגנות שכן דהאן היה חבר ועד. עם זאת, בהסתדרות מבהירים כי אין בכוונתם להגן על דהאן, שכן הפיטורים היו מסיבה מוצדקת: בזמן שהיה בחופשת מחלה עבד דהאן בעבודה נוספת, וזאת בניגוד מפורש להסכם העבודה שלו בתחנה. לפי מכתב של נציג התחנה שצורף לתביעה, דהאן עבד במקביל "כנהגו האישי של שר הבריאות" משה ארבל.

"אין חולק כי פעולותיה של החברה עולות כדי פגיעה מובהקת בהתארגנות העובדים", נכתב בבקשה שהוגשה לבית-הדין לעבודה באמצעות עורכות-הדין רוית קרן-רוזין, בטי מצר-לוי ורן קונפינו, באי-כוח ההסתדרות הלאומית. "פניות ההנהלה אל עובדים למען יבטלו את חתימתם בהסתדרות הלאומית, פרסומי הוואטסאפ על ידי בכירים בהנהלה בקבוצת העובדים, מעורבות פסולה בביטולי חברויות, סירובה להכיר ביציגות בטיעונים מופרכים וחסרי כל ביסוס ועוד".

"אין ולא הייתה כל מעורבות, פסולה או שאינה פסולה בניסיון לכאורה לקיים התארגנות עובדים"

טרם הוגשה תגובת התחנה לבית-המשפט אך ממכתבים שצורפו לבקשה ניתן ללמוד על עמדת ההנהלה. כך, לדוגמה, נטען באמצעות עו"ד שי רובינשטיין כי "אין ולא הייתה כל מעורבות, פסולה או שאינה פסולה" של הנהלת קול-ברמה "בניסיון לכאורה לקיים התארגנות עובדים".

באותו מכתב הפנתה ההנהלה את ההסתדרות לשמותיהם של עובדים שונים שטענו כי הוטעו במניפולציות שונות לחתום על ההצטרפות. ההנהלה אף צירפה התכתבות של אחד העובדים עם נציג ההסתדרות ובו מבקש העיתונאי להסיר את שמו מרשימת המצטרפים ואילו נציג ההסתדרות מתריע כי אם יעשה זאת לא יוכל לקבל הגנה ו"הוא יהיה הראשון שההנהלה תפגע בו".

בהסתדרות, יש לציין, מכחישים כי צירפו עובדים בלא ידיעתם או תוך הטעייה וטוענים כי ועד הפעולה קיים שיחות עם העובדים ואלו הביעו רצונם להצטרף למהלך.

טרם התקיים דיון בבקשה אך בית-הדין לעבודה בת"א-יפו הוציא צו ארעי האוסר על הנהלת התחנה להפר את הוראות הדין ולהתערב בהתארגנות העובדים ואף חייב את ההנהלה לפרסם את הצו לעובדיה.

ההנהלה, בתגובה, ביקשה לבטל את הצו ואת החובה לפרסמו לעובדיה בטענה כי מדובר ב"טקס השפלה פומבי". הפרסום, טוענים בתחנה, "לא רק שהוא יפגע במעמדה של קול ברמה בקרב עובדיה, אלא שמפאת הפרופיל התקשורתי הגבוה בו פועלת קול ברמה, שהינה אמצעי תקשורת, הוא יביא לפגיעה תדמיתית קשה בה בקרב מאות אלפי מאזיניה, בעיני הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, שמכוח זיכיון שניתן לה על ידה, פועלת קול ברמה, ובקרב הבראנז'ה התקשורתית".

19055-01-24