שני גופים של יהדות בריטניה הגישו לאחרונה תלונות ל-BBC על אופי הסיקור של הערוץ את המלחמה בעזה, כולן נדחו פרט לאחת. כך מדווח ה"פרס-גאזט" הבריטי.

שני הגופים הם "ועד שליחי הקהילות" (Board of Deputies of British Jews) ו"הקמפיין נגד אנטישמיות" (Campaign Against Antisemitism). התלונות נבדקו בהליך מהיר על ידי מנכ"ל ה-BBC טים דייווי.

התלונה הבודדת שהתקבלה עסקה בדיווח בשידור חי של הכתב ג'ון דוניסון, ב-17.10. דוניסון דיווח על הפיצוץ בבית החולים אל-אהלי בעזה וטען כי ישראל אחראית לו, למרות תגובת דובר צה"ל כי האירוע עדיין נבדק. דוניסון טען כי  האפשרות ההגיונית יותר היא כי מדובר בתוצאה של הפצצה ישראלית.

נציבות התלונות של ה-BBC קיבלה תלונה זו וציינה בתשובתה כי במקרה זה אכן מדובר באי עמידה בסטנדרטים של הערוץ באשר לאישוש הנדרש לצורך הטלת אחריות. בנציבות ציינו כי הערוץ הכיר בטעות ויומיים לאחר השידור פירסם תיקון במדור התיקונים וההבהרות באתר ה-BBC. לאחר פרסום החלטת הנציבות, נוספה לתיקון גם התנצלות.

כאמור, יתר התלונות שהוגשו על ידי הארגונים היהודים - נדחו, כולל תלונה על דיווח המשך שהתבסס על הדיווח המוטעה הראשוני של דוניסון.

תלונה נוספת נגעה לטרמינולוגיה בה משתמש הערוץ כדי לתאר את חמאס. בתלונה נטען כי יש לקרוא לחמאס "ארגון טרור" ולמחבלי חמאס "טרוריסטים", ולא בכינויים כמו "חמושים", "מורדים", "חוטפים" וכיוצא בזה, כפי שמקובל ב-BBC. כינויים אלו, נטען בתלונה, אינם מבטאים את מלוא הזוועה של מתקפת החמאס ב-7 באוקטובר.

בתגובה לתלונה זו הסכימו בנציבות התלונות של ה-BBC כי אף אחד מהכינויים הללו אכן אינו מבטא את מלוא הזוועה של המעשים, אולם העלו ספק אם גם הכינוי" טרוריסטים" מבטא זאת. לטענת הנציבות, המבחן לפיו יש לבדוק אם ה-BBC תיאר באופן הוגן את האירועים הוא בתוכן הדיווחים, ולא בטרימינולוגיה בה משתמשים.

בחודש שעבר התייחס עורך חדשות החוץ של ה-BBC, ג'ון סימפסון, להחלטה שלא לכנות את אנשי חמאס "טרוריסטים". לדבריו, בערוץ לא מכנים טרוריסטים באשר הם, "טרוריסטים". "טרור היא מילה טעונה שאנשים משתמשים בה לתאר התנהלות שהם מסתייגים ממנה מבחינה מוסרית. זה פשוט לא העבודה של ה-BBC לומר לאנשים במי לתמוך ואת מי לגנות – מי הבחורים הטובים ומי הבחורים הרעים", כתב סימפסון.

לדבריו, במשך 50 השנים בהם הוא עובד ברשת, שנים בהן היה עד למעשי זוועה במזרח התיכון מצד כל הגורמים ובכל המדינות, את אף אחד מהגורמים לא כינו ב-BBC במילה "טרוריסטים" על אף שראו בהם "אויב".

"היה קשה לשמור על העקרונות הללו כאשר ארגון ה-IRA (המחתרת האירית) הפציץ את בריטניה והרג אזרחים חפים מפשע, אבל עשינו זאת. בזמנו היה לחץ אדיר מממשלת מרגרט תאצ'ר על ה-BBC, ועל כתבים ספציפיים כמוני – במיוחד אחרי הפיצוץ בברייטון, שם תאצ'ר חמקה מהתנקשות וחפים מפשע רבים אחרים נהרגו ונפצעו", מביא סימפסון דוגמה מהמציאות הבריטית לכך שמדיניות הרשת לא השתנתה, מאז ועד היום.

"אנחנו לא לוקחים צד. אנחנו לא משתמשים במילים כמו 'רוע' או 'פחדנות'. אנחנו לא מדברים על 'טרוריסטים'", אומר סימפסון. לטענתו, ה-BBC אינו גוף התקשורת היחיד שדבק בקו המערכתי הזה, למרות שהוא מי שזוכה למירב תשומת הלב לאור הסטנדרטים הגבוהים שמייחסים לו. לטענתו, מדיניות זו היא חלק מאותם סטנדרטים. "זו הסיבה שאנשים באנגליה ומסביב לכל העולם, במספרים גדולים, צופים, קוראים ומאזינים למה שאנחנו אומרים, בכל יום מימות השנה" סיים סימפסון את טורו.