ארגון העיתונאים קורא למפכ"ל המשטרה, קובי שבתאי, לאתר ולהעמיד לדין אזרחים ושוטרים שתקפו כתבים וצוותי תקשורת שיצאו לסקר את ההפגנות בעד ונגד ההפיכה המשטרית. יו"רית הארגון, נורית קנטי, פנתה הבוקר (30.3) למפכ"ל והציגה לו 17 תקריות אלימות מהחודש החולף. בחמורה שבהן, שאירעה השבוע בירושלים, הוכו כתב חדשות 13 יוסי אלי והצלם אבי קשמן בידי פעילי ארגון הימין הקיצוני "לה פמיליה", ששברו את צלעותיו של אלי. שוטרים שהיו במקום חילצו אותם רק לאחר שנפצעו.

במכתבה מציינת קנטי שבחלק ניכר מהמקרים האלימות מופעלת מצד כוחות השיטור. "המתקפות מגיעות לעתים קרובות מצד מפגינים, אבל חמורה לא פחות היא אלימות שמפעילים שוטרים נגד עיתונאים, תוך שהם מתעלמים משליחותם הציבורית של העיתונאים להביא את האירועים לידיעת הציבור – ולעתים קרובות מרחיקים את העיתונאים, בהם לא מעט צלמים, תוך נקיטת אלימות בלתי סבירה. מצב זה שבו עיתונאים נדרשים להיאבק פיזית על זכותם לבצע את עבודתם אינו מתקבל על הדעת", כתבה קנטי.

"אנו מבקשים כי משטרת ישראל תנקוט פעולות דחופות – לאתר ולהעמיד לדין את תוקפי צוות חדשות 13 ותוקפים של עיתונאים אחרים. אנו מבקשים כי כוחות המשטרה בשטח יאפשרו לצוותי העיתונות לבצע את עבודתם, ואף יפעלו להבטחת ואבטחת פעילותם בשטח. עיתונות מהשטח היא שליחות ציבורית מדרגה ראשונה ועל המשטרה לפעול למימושה, ולתחקר לעומק כל אירוע שבו מופרעת עבודת צוותי תקשורת. הן בידי אזרחים מסוקרים, הן בידי שוטרים".

ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל מתעד באופן קבוע מקרים של תקיפת צוותי תקשורת. המסקנה העולה מהמעקב היא שרק לעתים נדירות התוקפים מזוהים ומטופלים בכלים משפטיים. לדבריה, מבין כל המקרים שתועדו בשנים האחרונות רק שניים הסתיימו בהעמדה לדין: תקיפת צוות כאן 11 בתל-אביב ב-2021, במהלך מבצע "שומר החומות", ומקרה מאותה תקופה שבו אזרח פנה לדנה ויס, פרשנית חדשות 12, ואיים עליה ש"בשבת הזו תישרף לך כל המשפחה".

פעילי ימין מחווים בידיהם אל עבר צלם עיתונות בהפגנה למען ההפיכה המשטרית. תל-אביב, 18.3.2023 (צילום: גילי יערי)

פעילי ימין מחווים בידיהם אל עבר צלם עיתונות בהפגנה למען ההפיכה המשטרית. תל-אביב, 18.3.2023 (צילום: גילי יערי)

למכתבה של קנטי צורפה טבלה ובה פירוט התקריות שתועדו בידי הארגון במהלך חודש מרץ. לצד התקרית שבה פעילי ימין קיצוני היכו את יוסי אלי ואבי קשמן מחדשות 13, במסמך מוזכרות גם תקריות שבהן מפגינים מהצד שכנגד הפריעו לשידורי ערוץ 14, שתומך בחקיקה האנטי-דמוקרטית של קואליציית נתניהו. במקרה אחד, צוין במסמך, נחטף מיקרופון מידיו של הכתב מוטי קסטל, ובמקרה אחר מפגינים הפריעו לשידור שהעבירה מנתב"ג הכתבת שיראל ללום-נהיר.

ברוב המקרים של תקיפה או הפרעה לעיתונאים על-ידי אזרחים, האחראים לכך מזוהים כפעילי ימין. במסמך מוזכרת תקרית מיום שבת האחרון שבה כתבת חדשות 13 לירון שמם חולצה מהפגנה באור-עקיבא אחרי ש"הותקפה באלימות על-ידי מפגינים תומכי ליכוד". כעבור יומיים, צוין במסמך, כתב ערוץ "מכאן" של תאגיד השידור הציבורי תאמר כילאני "ספג קללות ודחיפות ממפגיני ימין בעת תיעוד ההפגנה בירושלים, עד שנאלץ לסיים את השידור".

אור הלר, הכתב הצבאי של חדשות 13, היה מעורב בשתי תקריות בחודש האחרון: בהפגנה בבני-ברק, ובעת סיקור פיגוע הירי שאירע בתחילת החודש ברחוב דיזנגוף בתל-אביב, בתקרית שבה "עובר אורח שפניו מכוסות בקסדה ניגש אליו וחטף לו את המיקרופון". שוטרים שהיו במקום הרחיקו את התוקף. במקרה אחר, שאירע במהלך סיקור הפגנה בבני-ברק, מקומיים ירו "זיקוק בכינון ישיר" אל עבר צוות צילום של כאן 11. חברי הצוות הצליחו להימלט.

במקרה שכבר נחקר במשטרה, אזרח בשם ישראל בנפשה צילם את עצמו משמיע איומים מפורשים באלימות קשה נגד בני הזוג ספי עובדיה וליאור קינן, כתבי חדשות 13.

המפכ"ל קובי שבתאי והשר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר חונכים תחנת משטרה חדשה באזור התעשייה נאות חובב, 14.3.2023 (צילום: פלאש 90)

המפכ"ל קובי שבתאי והשר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר חונכים תחנת משטרה חדשה באזור התעשייה נאות חובב, 14.3.2023 (צילום: פלאש 90)

בכמחצית מהמקרים שתועדו על-ידי ארגון העיתונאים, האצבע המאשימה מופנית למשטרה. למשל, מקרה מתחילת החודש שבו כתב חדשות 13 רוני שצ'וצ'ינסקי נפצע מרימון הלם שהשליך כוח שיטור שניסה לפזר הפגנה בתל-אביב.

עיתונאים אחרים שספגו אלימות משטרתית במהלך סיקור הפגנות הם כתב "הארץ" יהושע בריינר וצלם חדשות 13 איוון אלכסייביץ', שנפגעו משוטרים רכובים על סוסים; צלם חדשות 12 אסף בינדר והעיתונאית העצמאית אור-לי ברלב, שפונו באלימות מנתיבי איילון; הצלמת העצמאית מתן גולן, ש"נדחפה והוכתה על-ידי שוטר"; ושני עיתונאים שעובדים עם סוכנות הידיעות הטורקית אנדולו – הצלם מוסטפא אל-חרוף, שהורחק באלימות מהפגנה, והכתב סמיר עבדלהאדי, ש"הותקף על-ידי שוטר" בעת שתיעד מעצר של מפגין בחיפה. בארגון מסרו ששניהם הותקפו אף שהזדהו כעיתונאים.

האם אפשר לצפות מהמשטרה לחקור מקרים של אלימות משטרתית נגד עיתונאים? בארגון העיתונאים אמנם ביקשו מהמפכ"ל לטפל בתופעה הוותיקה, אבל אנשיו ערוכים לפעול גם מול המחלקה לחקירות שוטרים. בתשובה לפניית "העין השביעית" מסרה היו"רית נורית קנטי שאנשי הארגון מנהלים שיח מתמשך עם מח"ש, ואף נפגשו לפני כחודשיים עם ראש המחלקה קרן בר-מנחם ונציגים מפרקליטות המדינה.

עם זאת, הוסיפה קנטי, טרם הוגשו תלונות על תקריות מהחודש האחרון. לדבריה, עיתונאים שהותקפו על-ידי שוטרים במהלך ביצוע עבודתם מוזמנים לפנות לארגון ולקבל סיוע וליווי בהגשת תלונה למח"ש.