"בחזרה למאה הקודמת: יהדות התורה מבקשת להחזיר כרטיסיות מנייר לאוטובוסים". הכותרת הצינית הזאת באתרי "הארץ" ו"דה מרקר" רצה חזק ברשתות החברתיות ביומיים האחרונים. אחרי הכל, אין דבר מוצלח יותר מסימון אויבים והגחכתם (מתובלת במעט נוסטלגיה לאייטיז) כדי להשיג לייקים, שיתופים וציוצים שנונים. אלא שהמציאות, כמו גם הכתבה עצמה, מורכבת יותר ודי רחוקה מרוח הכותרת, והחיבור בין אלגוריתמים של קיטוב ועיתונות של קליק-בייטס תעלה לכולנו במחיר חברתי כבד.

האמת היא שהח"כים החרדים לא מעוניינים "להחזיר אותנו למאה הקודמת" או "לחזור לעידן הנייר". זה אולי לא פופולרי היום לומר זאת, אבל כמו רוב המפלגות גם הם בעיקר מעוניינים לייצג את האינטרסים של הבוחרים שלהם - שמרבים להשתמש בתחבורה ציבורית וחלקם נמנעים משימוש בטלפונים חכמים. העניין הוא שרובנו לא נקרא באמת את הכתבה (שבכל מקרה נמצאת מאחורי חומת התשלום של "הארץ"), אלא נסתפק בצילום ושיתוף הכותרת העוקצנית, שמקבעת עוד קצת את הדעות הקדומות שלנו על קבוצת אזרחים אחרת שרובנו לא מכירים בכלל.

מי שייכנס לכתבה ויקרא אותה עד הסוף יגלה שהכותרת המקטבת פשוט לא נכונה: ח"כ אורי מקלב - שהוא אחד הח"כים החברתיים הרציניים והחרוצים בכנסת - מבקש להחזיר לנוסעים החרדים את ההנחה שבוטלה להם בעקבות הרפורמה במעבר לתשלום בדיגיטל שאינו בכרטיסי רב-קו. אפשר להתווכח על טיבה של הרפורמה, אבל העובדה היא שמקלב לא מתעקש על כרטיסיות נייר - הוא מתעקש על ההנחה, ובכך הוא משרת את בוחריו נאמנה.

נוסעים חרדים רבים לא משלמים בתחבורה הציבורית באמצעות טלפון נייד חכם, והרפורמה פגעה בהם והפלתה אותם מול נוסעים שמשתמשים בטלפון ונהנים מהנחת צבירת נסיעות. לא רק חרדים שאינם משתמשים בטלפון חכם נפגעים - גם אזרחים ותיקים, תושבים ארעיים ונוסעים אחרים שבוחרים לא להחזיק בטלפון חכם או להשתמש באפליקציות תשלום ומעדיפים לשלם עם רב-קו.

הכותרת המטעה באתר "הארץ - דה-מרקר"

הכותרת המטעה באתר "הארץ - דה-מרקר"

הכותרת של "הארץ-דה מרקר" עושה עוול לא רק לחרדים אלא גם לציבור הקוראים שלה, כשהיא ממסגרת מאבקים פרלמנטרים חברתיים לגיטימיים כמאבק בקדמה וטכנולוגיה.

זאת לא הפעם הראשונה שדרישות סקטוריאליות שונות של החרדים שנוגעות לטכנולוגיה ודיגיטל מושטחות ומצומצמות להתנגדות ומאבק בטכנולוגיה. המציאות מורכבת יותר. על פי סקר של איגוד האינטרנט הישראלי (ISOC-IL) והמכון החרדי למחקרי מדיניות, בין 60 ל-80 אחוז מהציבור החרדי משתמש באינטרנט בצורות מגוונות ויום-יומיות המותאמות לצרכים, לערכים ולעקרונות שלו. גם הח"כים שלהם מבינים את זה.

המפגש בין החברה החרדית לטכנולוגיה הוא מורכב ושונה מזה של החברה הכללית, אבל הוא קיים ומשאבי האינטרנט הציבוריים צריכים להגיע גם אליהם. הנסיון להציג את החברה החרדית או את נציגיה בכנסת כהזויים שירת אולי את תאוות הטראפיק של עורכי אתר "הארץ - דה-מרקר" ונפל כפרי בשל לצייצנים חובבי לייקים, אבל במחיר של הטעיית הקוראים והגברת הקיטוב והשנאה בחברה.

עידן רינג הוא סמנכ"ל קהילה וחברה באיגוד האינטרנט הישראלי