בישיבת הצוות של "שקוף" השבוע, שוחחנו על התפקיד שלנו בשעות מכריעות כל כך. במשך שנים אנחנו כותבים על חיזוק הדמוקרטיה, וכעת שורה של הצעות חוק עלולות להרע את מצבנו, לתת כוח עודף ובלתי מרוסן לשלטון. זה קורה על רקע חוסר אמון קיצוני ומחנאות שלא מאפשרת דיון ענייני בדבר עצמו, בפתרונות רצויים.

כשהכתבת החדשה שלנו אפרת אביבי הגיעה לועדת החוקה, היא ראתה זאת במו עיניה. חדר הוועדה היה מפוצץ, צעקות עפו לכל עבר, פושים נשלחו מכל אתרי החדשות - אבל דבר אחד נעדר כליל: הצעות החוק. הדבר עצמו.

בהמשך השבוע הופתענו לגלות מסמך חתום על ידי עורך דין פרטי, חוקר "פורום קהלת" לשעבר, מופיע באתר ועדת חוקה תחת הלוגו הרשמי של הכנסת. במסמך, שכולל ציטוטים הזויים למדי, פורטה תכנית מסוכנת לחיסול עצמאות היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה. התכנית יכולה לעבור במהלך בזק.

נראה שעקיפת היועצים מתחילה כבר עכשיו: המסמך הזה לא עבר דרך איש מבעלי התפקידים הרשמיים בוועדה. לאחר פניית "שקוף", היועצת המשפטית של הכנסת התערבה ושלחה מכתב נזיפה לח"כ רוטמן.

ובמקביל, בשבוע הסוער הזה כמעט אף אחד לא שם לב שהנאשם דוד ביטן מונה ליו"ר ועדת הכלכלה בכנסת. עם כתב אישום בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים, הוא קיבל תפקיד מפתח שחולש על כל סוגי התעשיות, גם על הבנקים.

פנינו לחברי אופוזיציה לפני המינוי, הם בחרו לא להגיב. ביטן מונה לבסוף בחגיגיות, כשח"כ אחד מהאופוזיציה אפילו הרים ידו בעד: בועז טופורובסקי מיש-עתיד.