מדוע הצנזורה הצבאית פוסלת כתבות בזמן מלחמה? הצצה מאוחרת למערכת השיקולים של מעצבי מדיניות הפרסום הצבאית האמריקאית בזמן מלחמת העולם השנייה התאפשרה לאחרונה, כאשר עורך מן העיתון "ניו־יורק טיימס" ערך מחקר היסטורי על נסיבות פסילתה לפרסום של סדרת כתבות על שיקומו של בסיס הצי האמריקאי בפרל-הארבור, בשנה שלאחר הפצצת הפתע היפנית ב־7 בדצמבר 1941.

הכתבות, ששיגר מהוואי כתב העיתון רוברט טרומבול אשר עקב מקרוב אחר השיפוצים, נועדו לפרסום בדצמבר 1942, במלאות שנה להתקפה שהביאה לכניסת ארצות־הברית למלחמה נגד יפן וגרמניה. על־פי התקנות בשעת מלחמה, הועברו הכתבות לאישור הצנזורה של הצי האמריקאי, וזו הודיעה שהיא פוסלת את פרסומן "מסיבות בטחוניות".

אבל המסמכים שנחשפו עתה מגלים כי הסיבה הראשונית לפסילה היתה מדיניות הצי שעל־פיה אין לשחרר לפרסום סיפור בלעדי על נושא שגם אמצעי תקשורת אחרים מגלים בו עניין. בהמשך טענו הצנזורים שהסיפור "איננו מלא" ושלפו נימוקים נוספים לפסילתו, והכל תחת המעטה של "שיקולי ביטחון". אנשי ה"טיימס" ערערו על החלטות הצנזורה, אבל בכל פעם הוצג להם נימוק חדש כדי למנוע את הפרסום.

ככל שחלף הזמן אבד ערכן האקטואלי של הכתבות, ובסופו של דבר הן לא ראו אור. רק בדצמבר האחרון, במלאות 65 שנים להתקפה על פרל הארבור, פרסם העיתון לראשונה קטעים מהן כמסמך היסטורי מאותם ימים. באתר האינטרנט של העיתון פורסמו שש הכתבות במלואן, בצירוף מסמכי הצי מאותם ימים, המגלים את כל האמת מאחורי פסילת הסדרה.

גיליון 66, ינואר 2007