ביום שישי, 17 בדצמבר 2021, הפך בִּלַאל שַלַאעְטָה לעיתונאי שזוקף לזכותו הכי הרבה שעות ראיון אולפן עם ח"כ מנסור עבאס. לכאורה זאת היתה אמורה להיות תחרות קשה, שכן הפוליטיקאי המפתיע של השנה בהחלט לא מתנזר מהתקשורת. אלא שבאותו יום ישב יו"ר רע"מ באולפנו של שלאעטה באחנא TV. במשך שעתיים ועשרים דקות תמימות, בשידור חי, ללא הפסקת פרסומות או אפילו הפסקה לצרכי הגוף.

"גם כשמעלים את עבאס לשידור לשעתיים, כולם בחברה הערבית יישבו להקשיב לו", אומר שלאעטה בשיחה עם "העין השביעית". "ההצהרות שלו הופכות לסדר היום של החברה הערבית. מנסור עבאס מעניין: יש המון סתירות בהצהרות שלו, מסר אחד לתקשורת הערבית ומסר אחר לתקשורת העברית.

"כשהוא מופיע בכל כלי תקשורת - למחרת כל התקשורת הערבית מתחילה לדבר עליו, והוא מכוון לזה. אחרי הריאיון התקשרו אלי מכל הקשת הפוליטית, מחד"ש, תע"ל, רע"מ, אפילו מהפלג הצפוני של התנועה האסלאמית. כולם ישבו על הריאיון".

"בַּעְד אל-פַאצֵל" (بعد الفاصل), תוכנית הראיונות של שלאעטה שמשודרת זה שנה וחצי בערוץ הטלוויזיה האינטרנטי אחנא TV, עוסקת במגוון נושאים, אבל במוקד עומדת הפוליטיקה הערבית בישראל. הייחוד של שלאעטה: יש לו זמן. התוכנית משודרת חמש פעמים בשבוע, בין שלוש לחמש וחצי אחר הצהריים, וגם המרואיין המשמים ביותר מקבל לפחות שש-שבע דקות. אנשי ציבור מובילים יכולים לזכות גם בראיון בן שעה.

 "אמרתי לעצמי: בלאל, תעשה רעש"

לכבוד מנסור עבאס שברו באחנא TV גם את הכללים הנדיבים של עצמם, ויצרו אירוע תקשורתי שלם.

איך נולד הראיון הזה?

"מנסור התקשר ביום חמישי, שבוע לפני הריאיון, והציע להתארח בתוכנית שלי כדי לסדר את כל העניינים, את כל ההצהרות שלו. אמרתי לו שיש לי שני תנאים: אל"ף, אין טאבו, כל שאלה תישאל. בי"ת, אני אפרסם מספר טלפון ונמשוך שאלות מהצופים. הוא הסכים, אבל ביקש להתראיין בשישי בערב, שהוא יום החופש שלי ושל הצוות. אמרתי לו: אני מוותר על החופש שלי ושל הצוות. לכן גם הודיתי להם במיוחד בסוף השידור".

איך הגעת לרעיון של שאלות ווטסאפ מהצופים?

"זה בא לי בשליפה כששוחחתי איתו. אם אתה גולש ברשתות החברתיות, אתה רואה את הביקורת על מנסור. אמרתי לעצמי: בלאל, תעשה רעש. לא רציתי שיחות טלפון כדי לא להתמודד עם שיחה שיוצאת משליטה. אתה יודע כמה שאלות הגיעו?".

כמה?

"1,460. וסיננו המון-המון. בשידור עלו רק שאלות מקצועיות ומהותיות".

1,460 שאלות בווטסאפ. הראיון של בלאל שלאעטה עם מנסור עבאס באחנא TV 17.12.2021 (צילום מסך מערוץ היוטיוב ehna.tv)

סוד הקסם של שלאעטה, עיתונאי ותיק שכבר כתבנו עליו בעבר,  טמון בהתלהבות מכל מרואיין, ובנכונות לפצוח עימו בטנגו נלהב - צעד קדימה, צעד אחורה - עד שהוא מוציא ממנו את המיטב.

עבאס איננו אורח נדיר באולפן שלו. הוא כבר התראיין אצלו בנובמבר 2020, ואחר כך במרץ, ביוני ובספטמבר 2021. "אני כל הזמן מנסה לפצח מה רוצה מנסור עבאס. אני מכיר אותו שנים, מהתקופה שהייתי סטודנט באוניברסיטה העברית והוא היה יו"ר ועד הסודנטים בירושלים. כבן-אדם אין עליו. הוא בן אדם טוב, חברה'מן. כאיש מקצוע, אני חושב שהדמות שאנחנו רואים היא לא הוא.

"הוא מדבר עם התקשורת העברית כדי להעביר מסר למפלגות מכל הקשת הפוליטית, במיוחד לימין. אבל הוא בהחלט רוצה שאמצעי התקשורת בחברה הערבית ידברו עליו למחרת"

"כשהוא נכנס לקואליציה הוא טיפס על סולם גבוה, ועכשיו הוא לא יכול לרדת ממנו. בשיח בתוך החברה הערבית יש הרגשה שרע"מ לא פרעה את הבטחותיה לבוחרים. העימות עם איילת שקד על חוק החשמל החליש את רע"מ. הייתה כאן הזדמנות לא לוותר, והם ויתרו".

עבאס מדבר עם התקשורת העברית כדי שהתקשורת הערבית תדבר עליו?

"הוא מדבר עם התקשורת העברית כדי להעביר מסר למפלגות מכל הקשת הפוליטית, ובמיוחד לימין, כי רוב המפלגות הן מימין. אבל הוא בהחלט רוצה שאמצעי התקשורת בחברה הערבית ידברו עליו למחרת. בראיון שאלתי אותו: למה אין לך מסר אחיד בעברית ובערבית? הוא לא הסכים איתי שזה המצב, אבל כעיתונאי אני רואה שבאמת יש הבדל. כל ההצהרות שלו השנה היו מחוץ לקונצנזוס הלאומי של החברה הערבית".

אולי זה כי מסלפים את דבריו?

"אין אנשים שמסלפים. מנהיג חייב להיות עם קו ברור. כשאתה אומר 'מדינת ישראל היא מדינת היהודים ותישאר כך' - אז למה היית ברשימה המשותפת ונאבקת נגד חוק הלאום? יש כאן סתירה.

"דבר שני, הוא נוגע בדברים שנמצאים בקונצנזוס של החברה הערבית, שנוגעים ללבם של האזרחים הערבים, שנוגעים להיסטוריה. למה הוא לא הביא את הצד השני? בסדר, מדינת ישראל הוקמה כמדינה יהודית ודמוקרטית; אבל למה הוא לא אמר שיש גם נראטיב פלסטיני? למה הוא לא אמר שאנחנו האזרחים הערבים נאבקים על הזכויות שלנו?".

"מתי ראית את מאזן גנאים אצל רינה מצליח?"

ההצהרה המפתיעה ההיא של עבאס על יהדותה של ישראל, שאותה השמיע בוועידה של "גלובס" ב-21 בדצמבר, עוררה גל גינויים. "אפילו בלשכת נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס פרסמו הודעה נגדו", אומר שלאעטה. "אני לא זוכר פעם אחת שבמֻקאטָעה הוציאו הודעת גינוי נגד מנהיג בחברה הערבית בישראל".

זמן קצר אחרי הגינוי מצד מחמוד עבאס ראיין שלאעטה בתוכניתו את מסעוד גנאים - היו"ר הקודם של רע"מ ומבקר חריף של מנסור עבאס. גנאים, השליו בדרך כלל, הגיב במתקפה בוטה וחריפה דווקא על הרשות הפלסטינית. הוא טען שלרשות - שמשתפת פעולה עם ישראל ותורמת בעקיפין למפעל ההתנחלויות -  אין זכות להגיב לדברי יו"ר רע"מ, ומוטב שלא תתערב בעניינים הללו.

ההופעה הפרובוקטיבית של מנסור עבאס בוועידת "גלובס" התרחשה זמן קצר אחרי שפורסם כי ח"כ אחר מרע"ם, מאזן גנאים, ביקר אצל השיח' ראאד סלאח ששוחרר זה עתה ממאסר.

אולי ההצהרה היתה מהלך מתוחכם כדי לדחוק הצידה את הדיווחים על הביקור של גנאים?

ח"כ מאזן גנאים מרע"מ (צילום: אוליבייה פיטוסי)

"למאזן גנאים יש שיקולים אחרים. מתי ראית את מאזן גנאים - ראש עיריית סכנין לשעבר, יו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות, יו"ר ועדת המעקב – מתראיין ב"אולפן שישי"? מתי ראית אותו אצל רינה מצליח? אנחנו כמעט שנה מהבחירות. כפי שאני מנתח את המצב, מאזן גנאים רוצה לחזור לסכנין. הוא לא רוצה לבלוט יותר מדי בכנסת כדי שיוכל לחזור להתמודד על ראשות העירייה".

אבל הדיבור הכפול של עבאס, מסביר שלאעטה, מסבך אותו. "יש קונפליקט בין הרצון שלו להשיג דברים במישור האזרחי, כדי להשפיע על הקשת הפוליטית הישראלית, לבין הסוגיות הלאומיות של העם הפלסטיני - של אל-אקצא, שיח' ג'ראח, יום האדמה - שמהן הוא מנסה להתחמק. בסוגיות האזרחיות הוא דופק על השולחן. בסוגיות הלאומיות הוא הולך בין הטיפות. ולא רק הוא, אגב; גם ח"כים אחרים ברע"מ. אפילו בהפגנות יום האדמה הוא לא השתתף".

בראיון איתך הוא הסביר שנוכחותו היתה פוגעת בחשיבות היום, שהוא חשש מ"פִתְנה", כלומר מלחמת אחים.

"הצופים והצופות לא אהבו את התשובה שלו. אם אתה חושש מפתנה, איך זה שאתה מנהיג של מפלגה דומיננטית, המפלגה הכי גדולה מבחינת חברי הכנסת?".

אין להקל ראש בדיון על מלחמת אחים. הימנעות מפתנה היא עקרון יסוד בהגות של האחים המוסלמים. אחמד יאסין הורה בשעתו לאנשי חמאס כי מוטב ללכת לכלא מאשר להילחם במנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. והנה, רומז שלאעטה, עבאס נכשל במבחן. למרות הכחשותיו, הוא כבר חי באווירה של פתנה: "לראיון אצלי הוא בא עם מאבטח".

"מה שמקשה על רע"ם זה ההצהרות של עבאס"

האם מנסור עבאס ורע"מ יצרו כאן באמת "נהג' ג'דיד", דרך חדשה?

"בפעם הראשונה בהיסטוריה נכנסה מפלגה ערבית לממשלה, לקואליציה. אגב, כשאני שואל את אנשי רע"מ אם הם בתוך הממשלה, הם מתנגדים ואומרים: 'אנחנו בתוך הקואליציה'. הם לא רוצים להיות מובכים במקרה של הצבעה על התנחלויות, מבצע ברצועת עזה, הרחבת הדיור ברמת הגולן. אבל אנשים אומרים, מה אתם מבלבלים את המוח - אתם בממשלה; למה לא ביקשתם תפקידי שר, סגן שר? ה'משהו החדש' זה כל המחלוקות שצפו על פני השטח בין רע"מ למשותפת אחרי ההצטרפות לקואליציה".

האם הרשימה המשותפת סיימה את תפקידה?

"בכלל לא. רע"מ היתה בשיא כי היא הציגה קו חדש - שמרנות, להט"בים, רצון להשפיע, זכויות לערבים. הפילוג הוריד את אחוז ההצבעה ב-20% כמעט. אבל מאז הם מרגיזים את הציבור הערבי. זה מה שקרה בפרשת מיקי זוהר, כשעבאס הכריז: 'אני הצבעתי בעד תקציב הביטחון של המדינה'. מה זה משקף? אתה, מנסור עבאס, שומר על תקציב המדינה יותר ממיקי זוהר? באיזה צד אתה?

"כשעבאס הכריז: 'אני הצבעתי בעד תקציב הביטחון של המדינה' - מה זה משקף? אתה, מנסור עבאס, שומר על תקציב המדינה יותר ממיקי זוהר? באיזה צד אתה?"

"השיח בחברה הערבית מתמקד בתקציבים שרע"מ תביא, וזאת הטעות שלה. הנושא הלאומי התחזק בעקבות אירועי מאי 2021, ועימו הדרישה לזכויות לאומיות - ומזה רע"מ מתעלמת. מה שמקשה על רע"מ עכשיו זה ההצהרות של מנסור עבאס. המשותפת יושבת בצד ומסתכלת איך עבאס ורע"מ נופלים. לדעתי היא רוצה בחירות. במיוחד חד"ש, שירדה מחמישה ח"כים לשלושה".

לאן מנסור עבאס הולך?

בלאל מבקש לעצור ולהצית סיגריה, ורק אז עונה. "אני חושב שיש לו בעיה. הוא נמצא במקום שבו אם הוא נסוג, הוא ייפול בבחירות הבאות. הציבור הערבי ישאל אותו – מה השגת? תביא לנו הישג גדול. הישג כמו הכרה בעוד שמונה כפרים בלתי מוכרים, כמו לשנות או לתקן את חוק קמיניץ; זה יביא לו 7-6 מנדטים. אם הוא יוכל לתקן את חוק הלאום - ואני בספק אם הוא יכול - זה יהיה הישג משמעותי".

אם בכל זאת יגיע "הישג גדול", יהיו עוד מנסור עבאס.

"רק אם הוא יביא הישג משמעותי שלא קשור רק בתקציבים", אומר שלאעטה בנימה שרומזת שהוא לא תולה בכך תקוות גדולות.

"אולי אני מאתגר מדי"

שלאעטה, כאמור, מראיין את כל הפוליטיקאים הערבים, בעבר ובהווה, בזירה הארצית והמקומית. אבל מנהיג אחד בולט עדיין לא הופיע אצלו - יו"ר חד"ש וראש הרשימה המשותפת איימן עודה.

"הוא לא רוצה. פניתי אליו כמה פעמים בתוכנית שלי, וגם לאחמד טיבי. אני מציע להם ריאיון ארוך כמו עם מנסור עבאס. ההזמנה עדיין אקטואלית. אני רוצה שאיימן עודה יבוא וייתן תשובות לכל השאלות הקשות, כמו מנסור עבאס. אולי אני מאתגר מדי, אולי אני מפתיע בשאלות, אבל אם בא אורח אלי לתוכנית, גם אם אנחנו חברים מחוץ לתוכנית - כאורח בתוכנית אתה תענה על כל השאלות הקשות".

אחרי אילו עיתונאים אתה עוקב?

"דני קושמרו. אני באמת אוהב אותו. אני צופה ב'אולפן שישי'. רינה מצליח, יונית לוי, רביב דרוקר, אמנון אברמוביץ', אני אוהב את הניתוחים שלו. אלה אנשים שאני אוהב את הפרשנות שלהם. אה, ואילנה דיין - כי אני עו"ד והיא ד"ר למשפטים".

ובערבית?

בלאל מהסס קצת. "אני מכבד את מוחמד מג'אדלה, הוא איש מקצועי. כמובן גם את פוראת נסאר. ברדיו אני מאזין לרדיו א-נאס". למען האיזון הוא מיד מוסיף את ג'קי חורי מרדיו א-שמס.

"אם היו לוקחים את הריאיון שלי עם מנסור עבאס, היו מוצאים בו המון-המון דברים בלעדיים. אני לא יודע אם עוקבים אחרי בתקשורת העברית"

התקשורת העברית, אומר שלאעטה, מתעלמת מזירת התקשורת הערבית, שעוברת בשנים האחרונות שינויים גדולים. אחנא TV האינטרנטית מביאה איתה משהו יוצא דופן, שקשה לכמת בטכניקות המקובלות. "בדף הפייסבוק של הערוץ, הריאיון עם עבאס הגיע ליותר מ-20 אלף צפיות, אולי אפילו יותר. בכל ריאיון מעמיק עם מנהיג או ח"כ יש לנו עשרות אלפי צפיות".

האם התקשורת העברית, שמתקיימת מסאונד-בייטים קצרים, מסוגלת בכלל לעקוב אחרי הראיונות הארוכים שלך?

"אם היו לוקחים את הריאיון שלי עם מנסור עבאס, היו מוצאים בו המון-המון דברים בלעדיים. הריאיון מלא בהצהרות שיכלו להשפיע, לשנות משהו בסדר היום הציבורי. אני לא יודע אם עוקבים אחרי בתקשורת העברית".

* * *

ימים ספורים אחרי ששוחחנו, שלח לי בלאל שלאעטה הודעה גאה: "תראה", הוא צירף צילום מהטלגרם, "עמית סגל ציטט מהריאיון שלי עם חה"כ מאזן גנאים". בראיון הזה, שנמשך 70 דקות, ניסה שלאעטה לחשוף את האינטרסים הנסתרים שמנחים את גנאים, או לפחות הציב סימן שאלה בנוגע להתנהלותו הפרלמנטרית. בדרך לשם הוא אפילו צירף בהפתעה לראיון את הנמסיס של גנאים, צַפְוַת אבּוּ רַיַא, מחליפו בראשות עיריית סכנין.

הציטוט השטחי של סגל התמצה, לא במפתיע, בהתנגחות של גנאים במנסור עבאס.

עמית סגל מצטט מראיון בתוכניתו של בלאל שלאעטה באחנא TV, ינואר 2022 (צילום מערוץ הטלגרם של עמית סגל)