ילדים בנתניה (צילום: אלי דסה)

ילדים בנתניה (צילום: אלי דסה)

הכותרת יצאה קצת באופסייד

אלוהי העיתונות בירך את העוסקים במקצוע היושבים במדינת ישראל בשפע של תחומי עניין לסיקור – ממלחמות טריטוריאליות מתמשכות ועד לשחיתות שלטונית. מספר הימים שבהם עורכי עיתונים ומהדורות חדשות נאלצים לגרד איזו כותרת סנסציונית מתחתית החבית של אירועי היום קטן בהשוואה לרוב מדינות העולם המערבי, אך משום מה יש עיתונאים וכלי תקשורת שאינם מוכנים להסתפק בכל אשר התברכו בו.

קחו, לדוגמה, את "ישראל היום", שבחר הבוקר להקדיש את הכותרת הראשית שלו ("הכנופיות נלחמות, האזרחים נפגעים") לנסיון ההתנקשות באחד מראשי כנופיות הפשע של המדינה, שאירע אתמול בנתניה. החלטה ראויה, ללא ספק, אך בכותרת המשנה נכתב כך: "מתנקש נכנס אתמול בצהריים למסעדת אופסייד בנתניה, שלף שני אקדחים והחל לירות ללא הבחנה. העבריין צ'רלי אבוטבול נפצע קשה, שלושה אזרחים תמימים נפצעו קל", ואילו כותרת הידיעה העוסקת בנושא, הפרושה לרוחב כל הכפולה הראשונה של העיתון, קוראת: "יורים לכל הכיוונים".

עם כל הצער על פציעת חפים מפשע, חייבים להודות שהמתנקש שפרץ אתמול למסעדת אופסייד לא ירה "ללא הבחנה", ובוודאי שלא ירה "לכל הכיוונים". הוא ירה בהבחנה ברורה לעבר מטרה ברורה, העבריין צ'רלי אבוטבול, שאמנם נפצע קשה. בתוך כך, לרוע מזלם, נפצעו קל גם שלושה עוברי אורח תמימים. אלא שתיאור שכזה כנראה אינו מושך דיו לטעמם של אנשי "ישראל היום", המעדיפים את הכותרת על פני ההיגיון. למרבה הצער, הבחירה הזו חודרת גם לידיעה עצמה [נצחיה יעקב], שבה נכתב כך: "הנפגעים העיקריים, כמעט כמו תמיד, הם אזרחים תמימים ושומרי חוק, שנקלעו בטעות למקום הלא נכון". "נפגעים" – כן; "עיקריים" – לא. יש די רשע וזעזועים במציאות חיינו, אין צורך להוסיף עליהם בדותות.

הקולות של מערכת הביטחון

כדאי לשים לב לידיעה לא גדולה המופיעה הבוקר בפינת עמ' 9 של "מעריב" – "גורמים בטחוניים: לפוצץ את הרגיעה כדי לחדש את המו"מ לשחרור שליט" [עמיר רפפורט]. לפי הידיעה, "במערכת הביטחון גוברים הקולות" הקוראים "לחידוש המצור והלחימה בעזה". "הקולות" של "מערכת הביטחון". כמה פעמים בעבר כבר הגיעו אלינו הקולות הללו, קשה לזכור. תמיד זה מתחיל כך, בידיעה קטנה, במטרה מקודשת, בבלון ניסוי לבחון את השטח. האם האזרחים המתגוררים ביישובים סביב רצועת עזה מוכנים כבר להקריב מחדש את שגרת יומם וחייהם למען מדינתם? האם החיילים שיישלחו לתוך עזה ספגו בשבועות האחרונים של הרגיעה מוטיבציה מספקת כדי להילחם כראוי באויב? האם העורף כבר צמא דם מספיק כדי לתמוך בפעולות התקפיות של ממשלתו?

לפי הידיעה, הקולות הללו התעוררו עתה כתוצאה מכך ש"המשא-ומתן על החזרת גלעד שליט תקוע לחלוטין". גם אם נניח שהרצון המובע כאן בגלוי, להצית מחדש את האש בחזית הדרומית, אכן נובע מדאגה לשלומו של החייל הישראלי השבוי, הרי שלפי ידיעה המופיעה הבוקר בשער עיתון "הארץ", המשא-ומתן לשחרור שליט דווקא מתקדם לאטו. צוות השרים המיוחד לנושא, מדווח הבוקר ברק רביד, סיים לגבש רשימה של 450 אסירים שישראל מוכנה לשחרר במסגרת עסקת שליט, ואם היא תאושר על-ידי שר הביטחון, היא תועבר לראש המודיעין המצרי, שיעבירה לחמאס. "זו תהיה הפעם הראשונה מאז חטיפת שליט שבה תוצג במו"מ הצעה ישראלית", כותב רביד.

בהמשך הידיעה מתייחס רביד לאותם "מסרים תקיפים" שהעבירה ישראל למצרים בשבוע האחרון באשר לנכונותה "לנקוט אמצעים אקטיביים שונים" ברצועת עזה אם המשא-ומתן עם חמאס ימשיך להתעכב, מסרים שעליהם מדווח גם רפפורט ב"מעריב". בשלב זה, כל קשר שיימתח בין סיום גיבוש ההצעה הישראלית ובין הדליפה של אותם מסרים ממערכת הביטחון לעיתונים יהיה על אחריות קורא העיתונים בלבד. אם וכאשר הרגיעה אכן תתפוצץ, ומערכת יחסי-הציבור של צה"ל ומדינת ישראל יאשימו את חמאס בפיצוץ, כדאי יהיה לזכור כי במערכת הביטחון הישראלית היו גם "קולות" שקראו בפה מלא לפיצוץ הרגיעה.

פינת הידיעה שהיתה יכולה להיות כותרת ראשית

והפעם, ידיעה במוסף "עסקים" של "מעריב" על סקר ההוצאות למשפחה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שתוצאותיו פורסמו אתמול [יוסי גרינשטיין]. "ישראל 2008: השכלה וחינוך לעשירים בלבד", זו הכותרת לידיעה המדווחת על הפערים בין ההוצאות על בריאות וחינוך של משפחות מהעשירונים העליונים ובין משפחות מהעשירונים התחתונים (פערים של פי שלושה ומעלה). הידיעה מקבלת מקום בולט בכפולה הפותחת של המוסף, אך הכותרת הראשית של "עסקים" הבוקר, כמו גם של יתר מוספי הכלכלה, עוסקת בסכסוך אישי בין המיליארדר ארקדי גאידמק לאיש העסקים אורי שני. בקונטרס החדשות של "מעריב" אין כלל תזכורת לתוצאות הסקר.

אבל שבמקום גנאי, ראוי להחמיא ל"מעריב", שכן המצב בעיתונים האחרים חמור בהרבה. שם אין כמעט כל אזכור לנתוני הלמ"ס, הנוגעים באופן ישיר לחייהם של רבים מהקוראים. ידיעה קטנה ומכובסת למדי במדור הכלכלה של "ישראל היום", המתמקדת במוצרי צריכה ולא בשירותים כגון חינוך ובריאות; ידיעה חצי-פובליציסטית ב"כלכליסט", המנתחת את הנתונים מנקודת המבט של משיכת היתר המאפיינת את הישראלים; ואפס התייחסות ב"הארץ", "דה-מרקר", "ידיעות אחרונות" ומוסף "ממון" של העיתון. יחד עם זאת, הכפולה המרכזית של העיתון הנפוץ במדינה מוקדשת כולה לספירת מלאי צבעונית של נכסי ארקדי גאידמק, מעין הצהרת הון פומבית של מי שמנסה לשכנע כי אינו נתון בקשיים כלכליים. לכל אחד מהמוצרים היוקרתיים שבהם מתהדר גאידמק מוצמד מחירו האסטרונומי.

זכות התגובה הכפולה

עיתון "ישראל היום" מביא היום בהרחבה יוצאת מגדר הרגיל את תגובת משרד המשפטים לכותרת שהופיעה אתמול על שער "ידיעות אחרונות", וטענה כי לפי גורם בכיר בפרקליטות, אין בחומר החקירה שהגישה המשטרה לפרקליטות בפרשת טלנסקי ראיות להעמדה לדין בעבירת שוחד.

כשליש מעמ' 7 בעיתון מוקדש לידיעה [עדנה אדטו] שקיבלה את הכותרת "משרד המשפטים: 'הכותרת ב'ידיעות אחרונות' – מטעה'". לידיעה צורף משום מה צילום של הודעת משרד המשפטים שיצאה בתגובה לפרסום של "ידיעות אחרונות", אף שתמצית ההודעה מובאת בגוף הידיעה. "אם 'הגורם הבכיר' אינו משתייך לקבוצת העוסקים בפרשה – כי אז הכותרת מטעה את הקוראים, שעשויים להניח כי העיתון מצטט גורמים רלבנטיים להשמעת הערכה – בעוד בפועל הם לא היו כאלה", נכתב גם בידיעה עצמה, וגם בתגובה שתצלומה צמוד לידיעה.

ענייני תקשורת

ב"כלכליסט" מדווח אסף גלעד על מיזם חדש – Iamnews, פלטפורמה לעיתונות שיתופית באמצעות האינטרנט. ניר אופיר, הייזם והמייסד, מסביר כיצד האתר אמור לעבוד: "על הכותב להגדיר נושא מסוים, מיקום גיאוגרפי וקטיגוריה שאליה תשתייך הכתבה, ומנויים מכל העולם יקבלו זימונים לפי הרלבנטיות שלהם לכתבה. הם יוכלו לתרום לא רק תכנים מילוליים, אלא גם סרטי וידיאו ותמונות".

ב"ישראל היום" מדווח כי "טעות של עורך חדשות גרמה לקריסת מניה" [סוכנויות הידיעות]. לפי הידיעה, המניה של חברת האם של יונייטד-איירליינס קרסה אתמול ב-76% בעקבות פרסום מחדש של ידיעה מ-2002 באתר חדשות בפלורידה, על הקשיים שבהם נתונה החברה. הידיעה נשלפה על-ידי חברת מחקר והועברה לשירות סוכנות בלומברג, שהפיצה אותה ברבים והביאה להתרסקות המניה.

במוסף "גלריה" של "הארץ" כותבת גילי איזיקוביץ על החוג ללימודי עיתונות שפתח בית-הספר של משרד הפרסום עבודי. נאור הרמן, מנהל בית-הספר, טוען כי הוא "לא רואה בעיה אתית" בכך שבית-ספר לפרסום יכשיר עיתונאים, ואף מסביר את ההיגיון: "כמו שבפרסום אתה אמור להפיץ מסר שמקסימום אנשים ייחשפו לו, ככה בעיתונות אתה מנסה להגיע לכמה שיותר קוראים. שם זה האינטרס של הלקוח וכאן זה אינטרס של הציבור".

אמיתי זיו מדווח ב"דה-מרקר" כי הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו תבחן מחדש את המכרז המתעכב על הרדיו האזורי בירושלים, וזאת בעקבות הפרסום כי חברת עופר מדיה, שבבעלות האחים עופר ואודי אנג'ל, נמצאת בתהליך רכישה של 25% מחברת לוגיה, השותפה בקבוצת רדיו הבירה. הבירור נובע מכך שאנג'ל הוא גם בעל השליטה בזכיינית הטלוויזיה רשת.

לי-אור אברבך מדווח במוסף "עסקים" של "מעריב" כי המנהלים הבכירים של רדיו 99 שוקלים לרכוש את התחנה מידי איש העסקים ארקדי גאידמק.

ועוד במוסף "גלריה" של "הארץ", דיווח קצרצר ונטול קרדיט על כך שמחר אמור להיות מושק אתר חדש ועצמאי לחברת החדשות של ערוץ 2.