עיתונאי הותקף על ידי שוטרים ביום שישי האחרון (29.1) באום אל-פחם. העיתונאי סיקר את ההפגנות בעיר נגד אוזלת היד המשטרתית למניעת אלימות ופשע בחברה הערבית. זה השבוע השני ברציפות שעיתונאים מתלוננים על אלימות משטרתית נגדם בסיקור ההפגנות בעיר. לדברי העיתונאי, בכוונתו להגיש תלונה במח"ש.

מועתסם מסארווה, כתב אתר "בוקרא", הגיע לזירת ההפגנה באום אל-פחם ביום שישי האחרון וסיקר בשידור ישיר את ההפגנה. במהלך הצילום, כפי שניתן לראות בתיעוד שלו עצמו מהזירה, הגיעו אליו כמה שוטרים במטרה להזיזו ממקומו. "אני עיתונאי", קרא לעברם, אולם הם הדפו אותו באלימות. "לך מפה!" אמר לו אחד מהם, וכשהוא שב ואמר להגנתו "אני עיתונאי" השוטר השיב לו "לא מעניין אותי" ודחף אותו בעוצמה.

בצילום נוסף של התקרית, שתיעד הצלם הפרילנסר תאמר מקלדה, נראה כי מסארווה נהדף באלימות על ידי כוח בן שבעה או שמונה שוטרים, אך מיד בהמשך שב למקומו והמשיך לסקר את ההפגנה.

מקלדה, עמיתו וחברו של מסארווה, טעם את נחת זרועם של השוטרים שבוע קודם לכן, באותו המקום ממש, בעת שתיעד את ההפגנה שנערכה שם. לדבריו, חמישה שוטרים תקפו אותו במהלך צילום ההפגנה והרביצו לו תוך כדי שעצרו אותו, גם אחרי שאמר להם שהוא עיתונאי. בהמשך, כשניסה להסביר את מעשיו במקום, נענה באיום כי יואשם ביידוי אבנים.

שתי התקיפות באום אל-פחם מצטרפות לאירוע נוסף מה-13.1, אז תקפו שוטרים באלימות את העיתונאית ריהאם עתאמנה, כתבת "בוקרא", כשסיקרה את ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו בעיר נצרת.

"אני מתכוון ללכת להגיש תלונה במח"ש", אמר השבוע מסארווה בשיחה עם "העין השביעית". "זה לא מקרה ראשון שעיתונאי מקבל מכות. זו כבר פעם שלישית בשבועות האחרונים, ואם אנחנו שותקים על זה לא עושים כלום. ריהאם שהותקפה בנצרת לא פנתה למח"ש, אבל אני לא שותק על זה ופונה בתלונה, יש לי את כל הסרטונים". מסארווה הוסיף: "אני מקווה שהמשטרה תשתמש בכל הכלים שהפעילו בהפגנה באום אל פחם כדי להביא לביטחון בחברה הערבית".

בשבוע שעבר, בעקבות המעצר האלים של מקלדה, פנו מעמותת אעלאם לשר לביטחון פנים בדרישה כי ינחה את השוטרים להגן על עיתונאים, בעיקר כתבי שטח. איתי גלינר, דוברו של השר אוחנה, הפנה את "העין השביעית" לדוברות משטרת ישראל והוסיף כי השר ישיב ישירות לשולחי המכתב (באעלאם מסרו כי טרם קיבלו תשובה). חולוד מסאלחה, מנכ"לית אעלאם ועורכת "בוקרא", אמרה ל"העין השביעית" כי בכוונתה לספק לעיתונאים ווסטים שיזהו אותם, בתקווה שכך ימנעו מקרים נוספים של תקיפתם.

ממשטרת ישראל נמסר ביחס לתקיפת תאמר מקלדה: "במהלך הפגנה שנערכה באום אל פאחם והפכה להפרת סדר אלימה שבמהלכה הושלכו לעבר השוטרים אבנים ובקבוק תבערה וכן הובערו צמיגים, נאלצו השוטרים לפזר את המפגינים תוך שימוש בכוח ובאמצעים ולבצע מעצרים. במהלך הפרת הסדר נעצרו 4 חשודים, בהם נשוא פנייתך שאינו מחזיק בתעודת לע"מ ע"פ הודאתו ושוחרר בהמשך לדרכו. לצד האמור ככל שעולות טענות כלפי מי מהשוטרים שפעלו במקום, מן הראוי שאלו יבדקו ויתבררו ע"י הגורמים המוסמכים לכך כמקובל".

אשר לתקיפת מסארווה נמסר מהמשטרה: "גם בתקופה מורכבת זו, המשטרה מאפשרת לכל אדם באשר הוא את חופש המחאה בגבולות החוק. במקרה זה המפגינים החלו להפר את הסדר הציבורי במקום, כשירדו לכביש, חסמו את הציר, וחלקם יידו אבנים וירו זיקוקים לעבר השוטרים. כשהחלה הפרת הסדר פוזרו מפרי הסדר תוך שימוש באמצעים, וכן נעצרו לחקירה חמישה חשודים. ככל שעולה טענה כלפי מי מהשוטרים פעלו במקום מן הראוי להפנותם לבירור הגורמים המוסמכים לכך כמקובל. נמשיך לאפשר את חופש המחאה כחוק, אולם לא נאפשר ונפעל כלפי הפרת הסדר הציבורי, התפרעויות אלימות וכל ניסיון לפגוע בשוטרים או אזרחים בניגוד לחוק".