העיתונאי אלדד בק הגיש תביעת דיבה נגד שגריר ישראל בגרמניה ג'רמי יששכרוף, אחרי שזה כפר במקצועיותו וטען כי הוא מפרסם "ידיעות מפוברקות ומגמתיות בהתאם להשקפותיו הקיצוניות". יששכרוף, בתגובה, טוען כי בק ניהל נגדו מסע השמצות לאורך זמן וכי הביקורת שהעביר על העיתונאי נועדה להכחיש פרסום דיבתי שהעיתונאי פרסם כלפיו.

בחודש אוגוסט האחרון התראיין יששכרוף לעיתון "דר שפיגל". כמה ימים אחר כך התייחס בק, כתב "ישראל היום" באירופה, לראיון וצייץ: "שגריר ישראל בגרמניה מתעקש לבצע כל טעות אפשרית: מתראיין אצל עיתונאי שבמשך שנים הזיק לישראל, בין היתר בהמצאת ידיעות מפוברקות (לכן גם הוחרם ע"י שגרירות ישראל זמן רב); מתערב באופן גס בפוליטיקה הפנים-גרמנית, גם בשנת בחירות. זה מה שקורה, כששולחים שגרירים שאינם מבינים את המתרחש סביבם".

בתגובה לכך צייץ יששכרוף: "אלדד בק מזמן הפך להיות פעיל פוליטי נלעג ושולי ללא אמינות - בוודאי לא עיתונאי. זו תעודת כבוד שתוקף אותי ומראה את יושרו הלקוי כאשר תוקף את בני משפחתי. דבריו מראים שמתמחה בידיעות מפוברקת ומגמתיות בהתאם להשקפותיו הקיצוניות. תמוה ששולל עבודת השגרירות לשפר את תדמית ישראל בגרמניה".

בעקבות ציוץ זה הגיש בק, באמצעות עורכי-הדין מיכאל ליטווק ואריק קמחי, תביעת דיבה בסך 150 אלף שקל נגד יששכרוף. לפי כתב התביעה הקצר שהגיש, הציוץ של יששכרוף עליו הוא "חמור, שקרי ומבזה" ונועד לפגוע בו ובעבודתו, "להטיל דופי ממשי ביושרו המקצועי, להציגו כבעל השקפה קיצונית, בלתי אמין המתמחה בהפצת בדיות וידיעות מפוברקות". עוד טען בק כי הפרסום של יששכרוף נעשה בכוונה לפגוע בו קשות.

יששכרוף בתגובה, מבקש בכתב ההגנה שהגיש באמצעות עו"ד תמר שחף מהפרקליטות, להעניק הקשר רחב לציוץ שפרסם. לדבריו, כבר בשנת 2019 פצח בק במסכת השמצות נגדו. בספטמבר אותה שנה נכדתו של נשיא המדינה המנוח שמעון פרס, מיקה אלמוג, נשאה דברים בגנות בנימין נתניהו בטקס שנערך בברלין. מיד לאחר מכן שלח בק ליששכרוף הודעת ווטסאפ בזו הלשון: "היי, איך נתתם חסות למופע ההסתה של מיקה אלמוג נגד ראש הממשלה?" ופרסם ציוץ ביקורתי וציוץ המשך שבו כתב על יששכרוף "הוא לא ראוי למלא את תפקידו".

בחודש יולי האחרון פרסם בק, כך לפי יששכרוף, פוסט בפייסבוק שבו ביקר בין היתר את ה"דין ישככרופים" כשהוא מכוון לבנו של השגריר יששכרוף, ששימש אז כדוברו של ח"כ איימן עודה. כמה ימים אחר כך שוב התייחס בק בפייסבוק לדין יששכרוף, בנו של השגריר, כשהפעם כלל בפרסום הביקורתי גם את הבן השני דוד. בהמשך אותו חודש שוב התייחס בביקורת לשגריר בפייסבוק.

יששכרוף טוען כי לאורך כל הזמן הזה ביקש בק לפגוע בכבודו האישי והמקצועי, אולם הוא הבליג. רק אחרי הציוץ שהתייחס לראיון ב"דר שפיגל", שבו טען בק כי יששכרוף "מתערב באופן גס בפוליטיקה הפנים-גרמנית" ואינו מבין את המתרחש סביבו, צייץ את התגובה שבלב התביעה. יששכרוף ממשיך וטוען, ואף מספק דוגמאות לכך, שמיד לאחר מכן המשיך בק לבקר אותו פומבית בשפה בוטה ברשתות החברתיות.

הפרסום שבלב התביעה, טוען יששכרוף, בא בתגובה להתנהלות של בק ואינו עומד בפני עצמו כפי שנדמה מכתב התביעה. עוד טוען יששכרוף להגנתו כי הציוץ שבמוקד התביעה אינו מהווה לשון הרע, וגם אם כן עומדות לו הגנות תום הלב והבעת הדעה.

27809-09-20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 702KB)

להורדת הקובץ (PDF, 3.24MB)