בשנת 2020 נשמר המספר הנמוך יחסית של עיתונאים שנהרגו בעת מילוי תפקידם, כך עולה מהדו"חות השנתיים של הארגונים עיתונאים-ללא-גבולות (RSF) והוועד להגנה על עיתונאים (CPJ). עם זאת, חלה עלייה במספר העיתונאים שנהרגו שלא באזורי לחימה, כנקמה על פרסומיהם. המדינה הקטלנית ביותר לעיתונאים בשנה החולפת היתה מקסיקו.

לפי ארגון RSF, בשנה החולפת נהרגו 50 עיתונאים ברחבי העולם, המספר הנמוך ביותר שנמדד זה 17 שנה. לפי CPJ, בשנה החולפת נהרגו 30 עיתונאים בשל עבודתם (הארגון מציין כי הוא עדיין בודק את נסיבות מותם של 15 עיתונאים נוספים), גם כן מספר נמוך לעומת שנים עברו למעט 2019.

בשני הארגונים מציינים כי עיתונאים רבים נעדרו מהשטח במהלך השנה בשל התפרצות מגיפת הקורונה, מה שתרם לביטחונם. עוד מדגישים הארגונים קיומה של מגמה ארוכת טווח: רציחות בכוונה תחילה על חשבון הרג בשדה הקרב.

לפי RSF, אם בשנת 2016 58% מהעיתונאים שנהרגו מצאו את מותם באזורי מלחמה, בשנה החולפת שיעורם ירד ל-32% בלבד. מנגד, עלה במידה ניכרת שיעור העיתונאים שמתו במדינות שבהן לא שוררת מלחמה. ב-CPJ ספרו רק שלושה עיתונאים שמתו בשנה החולפת בסיקור אזורי קרב, המספר הנמוך ביותר מאז שנת 2000.

שניים מהעיתונאים שנרצחו השנה במקסיקו זכו להגנה של מנגנון פדרלי שאמור היה לשמור על ביטחונם. בשני המקרים העיתונאים נרצחו יחד עם שומרי ראשם

יש למגמה הזו פן שלילי: אם בעבר חלק נכבד מהעיתונאים נהרגו כ"נזק היקפי" של סיקור אזורי מלחמה, הרי שבשנה החולפת שיעור ניכר מהם סומנו כמטרות ונרצחו בכוונה תחילה כנקמה על פרסומיהם. ארגון RSF מוסר כי 84% מהעיתונאים שנהרגו השנה נרצחו בכוונה תחילה, זאת לעומת 63% בשנת 2019. ב-CPJ מציינים הכפלה של מספר העיתונאים שנרצחו בכוונה תחילה כנקמה על פרסומיהם, מ-10 ב-2019 ל-21 בשנה החולפת.

חלק מהרציחות היו אכזריות במיוחד: במקסיקו נמצאה גופת עיתונאי כשראשו כרות; גופתו של עיתונאי אחר במדינה קוצצה לחתיכות; בהודו הוצת עיתונאי בעודו בחיים ואחר חוסל במכות מצ'טה. ב-CPJ מציינים כי שניים מהעיתונאים שנרצחו השנה במקסיקו זכו להגנה של מנגנון פדרלי שאמור היה לשמור על ביטחונם. בשני המקרים העיתונאים נרצחו יחד עם שומרי ראשם.

שני הארגונים מונים במניין העיתונאים שנהרגו בעת מילוי תפקידם את העיתונאי האיראני רוחאללה זאם, שנתלה בתום משפט על רקע דיווחיו בדבר ניסיון המהפכה של שנת 2017. זאם, העיתונאי הראשון שמוצא להורג באיראן זה 30 שנה, נכלל ברשימות משום שנהרג באופן מכוון בגין פרסומיו העיתונאיים.

עיתונאים שנהרגו בעת מילוי תפקידם ב-2020 (מקור: CPJ)

עיתונאים שנהרגו בעת מילוי תפקידם ב-2020 (מקור: CPJ)

להורדת הקובץ (PDF, 638KB)

עיתונאים שנהרגו בעת מילוי תפקידם ב-2020 (RSF)