שברון, "חברת האנרגיה האנושית" - המיתוג במקור, כמו שאומרים: "לא נגענו", אבל תכף נפרוט את זה לפרטים - הגיעה זה מכבר ארצה, והחלה בקמפיין יחסי ציבור. למי שלא שמע על החברה, או לא עוקב אחר ענייני האנרגיה של מדינת ישראל או אחר העיתונות הכלכלית, מדובר באחת מחברות האנרגיה הגדולות בעולם, שרכשה בימים אלה את חברת נובל אנרג'י על אחזקותיה במאגרי הגז הטבעי תמר ולוויתן.

אתם בטח שואלים מה לכם ולשברון? הרי אלה עניינים של המדינה ושל משרד האנרגיה, ואתם בכלל לא קונים גז טבעי. ובכן, ראשית, המדינה היא אנחנו, לא? והמאגרים הללו, שנמצאים בשטח המים הכלכליים של ישראל, הם שלנו. כמו כן, המאגרים מספקים כיום את מרבית הדלק המשמש לייצור חשמל בישראל, כ-70% מסל הדלקים, לצד פחם וקצת אנרגית שמש.

זאת ועוד, לשברון יש נתח גדול בשני המאגרים: 40% במאגר לוויתן ו-25% במאגר תמר. ובכלל, בטח חשוב לכם לדעת מי היא החברה שמוכרת לחברת החשמל לישראל את הגז הטבעי, מה הרקורד שלה וגם מה המחיר שאנחנו משלמים.

אז למה בכל זאת שברון רוצה "למכור" לכם מותג שאתם לא ממש קונים, ועוד תחת הכותרת של "אנרגיה אנושית"? הסיבה די פשוטה, המאבק של שברון הוא לא על המחיר - כי המחיר נקבע והוא מחיר גבוה, ובגלל מתווה הגז את זה אי אפשר לשנות בינתיים, והוא גם לא בגלל תחרות, כי בגלל מתווה הגז, בינתיים אין תחרות בין החברות. המאבק של שברון הוא על דעת הקהל.

המודעה של שברון (לחצו להגדלה)

מודעה של שברון (לחצו להגדלה)

ואם בחסות מתווה הגז שברון לא מודאגת, בינתיים לפחות, מהמחיר ומהתחרות, מה אכפת לה מדעת הקהל? ובכן, שברון כאמור מכנה עצמה חברת "אנרגיה אנושית". בואו נדבר רגע על המילה "אנרגיה".

שברון היא חברה שעוסקת בחיפוש, הפקה, הפרדה-זיקוק, הפצה ושיווק של דלקים פוסיליים - נפט וגז. אין ספק שמדובר במקורות אנרגיה, אבל יש גם אנרגיות אחרות, אנרגיות מתחדשות. במקרה של מדינת ישראל מדובר בעיקר באנרגית שמש.

בימים אלה נושא האנרגיות המתחדשות כובש את הכותרות, כאשר דו"ח של מבקר המדינה קובע שמדינת ישראל לא עמדה במשך שנים ביעדים שקבעה לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות, וזאת על אף שמלכתחילה מדובר ביעדים נמוכים מאוד. גם אחרי שממש השבוע החליטה ממשלת ישראל להעלות את היעד לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות בשנת 2030, ל-30%, עדיין מדובר ביעד נמוך מאוד שהמשמעות העיקרית שלו היא זו: 70% מהחשמל ייוצר באנרגיות לא מתחדשות, כלומר אנרגיות מזהמות ומזיקות.

ובקיצור, שברון היא חברת "אנרגיה", אבל לא סתם אנרגיה אלא אנרגיה מסוג מסויים מאוד.

ומה לגבי ה"אנושית"? לפי המיתוג של שברון, אנרגיה היא לא רק מקור החיים אלא גם מאפשרת איכות חיים, פיתוח חברתי, שגשוג כלכלי ועוד ועוד. ובמילים אחרות, כל הפעילות של שברון היא בשביל ולמען האנושות, או במילותיה של חברת שברון: "לטובתם של אנשים".

אנרגיה היא באמת דבר חשוב, על כך אין להתווכח, אבל על האנושיות של שברון אפשר בהחלט להתווכח. לדוגמא, רק לאחרונה, לאחר ששברון רכשה את נובל אנרג'י, התברר שהיא הפעילה את זכות הווטו המוקנית לה מתוקף ההסכמים ומתווה הגז, ומנעה מחלק מהיזמים במאגר תמר למכור לחברת חשמל גז טבעי במחיר נמוך משמעותית.

במילים פשוטות, שברון מנעה את ירידת מחירי הגז והחשמל עבור האנשים בישראל, ורצתה להסיט מכירות ממאגר תמר למאגר לוויתן, שם יש לה אחוזים גבוהים יותר, ושם ייקח עוד זמן עד שתצטרך לשלם מס רווחי יתר, שנגבה אחרי החזר ההשקעות. עדויות מהעולם מצביעות על כך ששברון לא תמיד עומדת בתשלומי המיסים למדינות בהן היא פועלת. האם ישראל תצטרף לרשימת המדינות הללו? ימים יגידו.

אסדת קידוח הגז לווייתן במבט מחוף דור, 1.1.2020 (צילום: פלאש 90)

אסדת קידוח הגז לווייתן במבט מחוף דור, 1.1.2020 (צילום: פלאש 90)

לשברון לא ממש אכפת "מטובתם של האנשים" לא רק ככל שהדבר נוגע לכיס שלהם. עדויות שונות מהעולם, למשל מאקוודור ומניגריה, מצביעות על כך ששברון גרמה לזיהום נרחב בהפקה והולכה של דלקים, זיהום שהחברה לא הסכימה לקחת עליו אחריות.

ככלל, דלקים פוסיליים, ה"אנרגיה" שבחברת "האנרגיה האנושית" שברון, הם מקור מרכזי לזיהום הקרקע בה אנו מגדלים את המזון שלנו, זיהום מקורות המים שאנחנו שותים וזיהום האוויר שאנחנו נושמים. אמנם שריפה של גז טבעי עדיפה על שריפה של נפט ופחם, אבל היא עדיין שריפה, והיא עדיין פולטת מזהמים לאוויר וגורמת לתמותה ולתחלואה.

וכאמור, יש גם אנרגיה אחרת. אנרגיה מתחדשת, נקייה, לא מזהמת, שאינה גורמת חולי ומוות. אבל כל השקעה בגז טבעי, המוצר של שברון בישראל, דוחקת ואף מעכבת את ההשקעות באנרגיות מתחדשות, ומקבעת את ישראל בתלות מזהמת לשנים ארוכות.

לבסוף, ואולי חשוב מכל, שריפת דלקים פוסיליים היא המקור העיקרי לפליטות גזי חממה ולמשבר האקלים. כיום ידוע שחברות הנפט והגז הגדולות, וביניהן שברון, ידעו לפני שנים רבות על ההשפעות ההרסניות של שריפת דלקים על האקלים. הן לא רק שתקו אלא הפעילו את כל כוחן הכלכלי והפוליטי כדי למנוע את המידע מהציבור ולערער את הבסיס המדעי של משבר האקלים, שהוא האתגר הגדול ביותר העומד כיום בפני האנושות.

משבר האקלים מאיים על הסביבה הטבעית והאנושית. מדובר בפגיעה בבריאות הציבור, בתשתיות ובנגישות למזון ומים שפירים, כמו גם פגיעה במערכות אקולוגיות ובמגוון הביולוגי. כבר כיום ברור שהפתרון היחיד הוא מעבר מדלקים פוסיליים לאנרגיות מתחדשות. אפילו בהיבט הכלכלי הצר ברור שבזמן שהמדינה, כלומר אנחנו, נרוויח מהתמלוגים והמיסים על הגז, כולנו נפסיד מהעלויות החיצוניות של זיהום האוויר ופליטות גזי החממה. יתרה מכך, עלויות אלה מקבלות לאחרונה תג מחיר, בדמות מס פחמן, וצפויות להשפיע על היצוא של ישראל בעתיד. כמו כן, למדינת ישראל יש גם מחויבות בינלאומית להירתם למאמץ הגלובלי להילחם במשבר האקלים.

אז שברון היא לא סתם "חברת אנרגיה", אלא חברת דלקים מזהמים ומסוכנים לבריאות האנשים ולעתידה של האנושות. בנוסף, היא כנראה גם לא מאוד ידידותית והדבר היחיד שאכפת לה ממנו הוא שורת הרווח שלה, ולא רווחתם של האנשים באיזורים בהם היא פועלת. אפשר לכנות את העסק הזה בכינויים מכינויים שונים, אנושיות הוא בטח לא אחד מהם.