שני עניינים מרכזיים על  סדר היום של שערי העיתונים: עסקת חילופי השבויים המתרקמת, כנראה, עם חיזבאללה, ועדותו של משה טלנסקי היום בבית-המשפט בירושלים. כך ב"מעריב". ב"הארץ" וב"ידיעות אחרונות" נוספים בשער עניינים אחרים: איומי פרישה של ש"ס בעקבות סירובו של האוצר להגדלת קצבאות, והקמתו בברלין של אתר הנצחה לקורבנות ההומואים של הנאצים ב"הארץ"; ביקורת על ההתבטאות החריפה של ח"כ אריה אלדד נגד ראש הממשלה ונחיתת הרובוט של נאס"א על המאדים ב"ישראל היום"; וב"ידיעות אחרונות" הקדישו כמעט חצי מהשער לסיפור רצח האב בידי בנו השבוע בירושלים. המסגור של הידיעה על השער: תמונות מטושטשות המוצבות על השער רק כדי להראות תמונות מטושטשות על השער, כותרות בומבסטיות, זעזוע מזויף. אומרים ש"24 דקות", הצהובון הדוחה מבית "ידיעות אחרונות", הולך ונעלם מהתחבורה הציבורית. כנראה שהוא חזר אל נמל הבית.

שכנה מביטה באנשי מד"א מפנים את גופתו של הנרצח בירושלים, שלשום (צילום:מיכל פתאל)

שכנה מביטה באנשי מד"א מפנים את גופתו של הנרצח בירושלים, שלשום (צילום: מיכל פתאל)

עסקת השבויים

מה הם פרטי העסקה המתגבשת, אולי, עם החיזבאללה? תמורת החזרתם של שני החיילים החטופים, אלדד רגב ואהוד גולדווסר, ישוחררו שישה לבנונים, ובהם המרצח סמיר קונטאר והמרגל סמיר נאסר, ויוחזרו עשר גופות של לבנונים. העיתונים מזכירים כי קונטאר נחשב קלף מיקוח בעניינו של רון ארד, ו"ישראל היום" אף עושה מזה את הכותרת הראשית שלו: "העסקה: המחבל קונטאר בעד החטופים, בלי רון".

את העילה לכותרות סיפק אתמול מזכ"ל החיזבאללה, שהודיע בנאומו כי "סמיר קונטאר וחבריו ישובו בקרוב". ב"הארץ" מוסיפים סימנים: "גורמים מדיניים בביירות דיווחו על התקדמות גדולה במו"מ", ועורכי-הדין של אחד הלבנונים שעתידים להשתחרר במסגרת העסקה "אמרו שגורמים רשמיים בישראל מסרו להם שהוא ישוחרר כבר ביום א'" (עמוס הראל, יואב שטרן, יוסי מלמן וברק רביד). מה באמת עם הגורמים הרשמיים בישראל? באף עיתון לא מובאת תגובתם לעניין, כאילו אין זה עניינו של הציבור. ומה חושבים בני משפחותיהם של החטופים? גואל בנו מביא ב"ידיעות אחרונות" את דבריו של שלמה גולדווסר, אביו של אהוד: "אני לא מאמין לנסראללה, ואני אהיה מופתע לטובה אם העסקה תצא לפועל". הצהרות ברוח זו מופיעות גם ב"מעריב". אייל רגב, אחיו של אלדד, אומר ב"מעריב" כי הגורמים הרשמיים אינם מדברים גם איתם. ב"הארץ" מספרת קרנית גולדווסר שהמשפחות כן מעודכנות על-ידי המדינה.

המחיר הנמוך, יחסית לעסקאות קודמות, והדו"ח הרפואי שהוכן בצה"ל לאחר אירוע החטיפה מעלים את החשש שהחיילים החטופים כלל אינם בין החיים. כך כותבים בפירוש כתבי ופרשני "הארץ" המסקרים את העניין, וכך רומזים בפירוש (כן כן, אפשר לרמוז בפירוש) על שער "מעריב". ב"ידיעות אחרונות" לא כותבים זאת, אבל מזכירים, במסגרת מיוחדת, את הדו"ח הרפואי. עוד מדווחים ב"ידיעות אחרונות" שצוות של אנשי מודיעין "מונה באחרונה כדי לבחון את המידע שהצטבר בישראל בסוגיה הרגישה הזאת", אם כי לא ברור מהכתוב אם הכוונה היא אכן לשאלת היותם של שני החיילים בחיים.

מציירים גרפיטי באירוע למען שחרור החטופים (צילום: אוליביה פיטוסי)

מציירים גרפיטי באירוע למען שחרור החטופים (צילום: אוליביה פיטוסי)

עדות טלנסקי

מה כבר אפשר לכתוב על עדות שעוד לא ניתנה, ושכבר נכתב עליה כל-כך הרבה? ובכן, אפשר די הרבה: כפולה וקצת ב"מעריב", עמוד ב"הארץ" ועמוד וחצי ב"ידיעות אחרונות".

ומה הפרטים החדשים בעניין? בפרקליטות חוששים שטלנסקי ימסור עדות משובשת – משובשת מבחינתם – מתוך בהלה, תשישות או בלבול. "אנחנו מקווים שמוריס טלנסקי לא יפתיע – שימסור עדות מפורטת, בדיוק כמו זו שמסר בחקירת המשטרה", מדווחת דורית גבאי ב"מעריב" בשם "מערכת המשפט". אתמול תודרך טלנסקי על-ידי פרקליט המדינה משה לדור, ואף קיבל לעיונו את תיעוד העדות שמסר במשטרה. מה כלל התדרוך? לא ברור. לפי "מעריב", רק פרטים פורמליים על הליכי המשפט בישראל. עוד מדווחים ב"מעריב": "במערכת המשפט מבהירים: 'טלנסקי אינו העד החשוב בפרשה – עו"ד אורי מסר הוא עד המפתח. הוא חושף את השיטה'".

מה בעצם צריך טלנסקי להגיד בעדותו כדי לסבך את ראש הממשלה? רק שהעביר לו כסף. הוא לא צריך להגיד שהכסף ניתן כשוחד או לשם תמורה כלשהי. כך מובן מדברים שכותב פרופ' עמנואל גרוס ב"מעריב". פרופ' גרוס מתראיין גם לתומר זרחין ב"הארץ", ואומר דברים קצת אחרים: "אין די בעצם הוכחת העברת כספים במעטפות לידיו של ראש הממשלה אהוד אולמרט על מנת לבסס כל אחד מהאישומים הפוטנציאליים בפרשה". אבל בסך-הכל, אם משווים את מכלול הדברים שנאמרו בראיון, נראה כי אין ספק בכך שהפרקליטות אינה צריכה להוכיח תמורה לכסף שניתן לאולמרט כדי להאשים אותו בעבירה.

העדות תינתן בדלתיים פתוחות, תוקלט ותצולם. נראה מי יהיה כלי התקשורת הראשון שתודלף לידיו הקלטת הזו.

אורי יבלונקה מאשש ב"מעריב" את מקורה של הידיעה שהתפרסמה ב"ידיעות אחרונות" שלשום, שלפיה טלנסקי התנהג בצורה מוזרה במהלך חקירתו: לשכת אולמרט.

מוריס טלנסקי, היום בבית-המשפט בירושלים (צילום: מיכל פתאל)

מוריס טלנסקי, היום בבית-המשפט בירושלים (צילום: מיכל פתאל)

עניינים פוליטיים

שתי ידיעות פוליטיות מעניינות: ש"ס מאיימת בפרישה בשל המחלוקת סביב הגדלת הקצבאות. משבר קואליציוני מאיים על מעמדו של ראש הממשלה יותר מכל חקירה. ומזל מועלם מדווחת ב"הארץ" כי מפלגות הליכוד והעבודה ישתפו פעולה בבחירות המקומיות: "המפלגות יבחנו את המצב בכל אחת מהרשויות, ובמקרים שבהם למועמד של אחת מהן תהיה עדיפות ברורה, לא יתמודד מועמד של המפלגה השנייה".
ועוד עניינים פוליטיים: ח"כ אריה אלדד (האיחוד-הלאומי) אמר אתמול כי "מוסר שטחים דינו מיתה", כלומר, הוא אמר, "מי שמוסר חלק משטח שבריבונות ישראל, דינו על-פי החוק הישראלי – מיתה". מובן שהתוספת "על-פי החוק" עושה את כל ההבדל בין הסתה למחאה, אבל זה לא מנע מכל העיתונים לצאת נגד האמירה. מצד שני, ברור שאלדד ידע מה הוא אומר ואיך זה נשמע. מנגד, אמר אתמול אהוד אולמרט בוועדת החוץ והביטחון: "רק הוזים עדיין מאמינים בארץ ישראל השלמה", וזו כותרת ידיעה של שחר אילן ב"הארץ".

אהוד אולמרט בישיבת ועדת החוץ והביטחון, אתמול בכנסת (צילום: מיכל פתאל)

אהוד אולמרט בישיבת ועדת החוץ והביטחון, אתמול בכנסת (צילום: מיכל פתאל)