משטרת ישראל קנסה ביום שישי האחרון שני צלמי עיתונות שתיעדו את תהלוכת יום שישי הטוב בעיר העתיקה בירושלים. השניים, צרפתי שעובד בסוכנות AFP ופלסטיני שעובד בסוכנות הטורקית אנאדולו, קיבלו קנס של 5,000 שקל כל אחד בטענה כי התגודדו באופן שמפר את הנחיות משרד הבריאות. ב-AFP פנו ללשכת העיתונות הממשלתית כדי להביא לביטול הקנס. צלם הסוכנות מתלונן על אכיפה בררנית שמנעה ממנו לבצע את עבודתו.

"היינו כ-15 עיתונאים שהגיעו לויה דולורוזה כדי לתעד את התהלוכה", אומר עמנואל דולאן, צלם AFP שנקנס. "כולנו מקצוענים, כולנו מכירים את החוקים. עמדנו במרחק 2 מטר אחד מהשני, לבשנו מסכות. בשלב מסוים החלה קבוצת עיתונאים להתקרב לצועדים. לכמה רגעים, אולי 20 שניות, היינו רחוקים בערך 30 סנטימטר זה מזה ולא שני מטר. אבל לא עלינו אחד על השני, לא עבדנו כתף אל כתף. הקפדנו על זה".

לדברי דולאן, בן רגע פנה אליו שוטר וביקש ממנו להציג תעודת עיתונאי ודרכון. כששאל את השוטר מדוע פנה דווקא אליו, הוסבר לו כי לא מילא אחר ההוראות. העובדה שעוד צלמים רבים במקום פעלו כמותו לא הועילה, גם לא טענתו כי לא היה בין ראשוני הצלמים שהתקרבו לצועדים. אחרי כשעה של תשאול וניירת, במהלכה לא יכול היה לצלם את המשך התהלוכה, דולאן וצלם זר נוסף נקנסו. שניים מעמיתיו של דולאן שעובדים בסוכנות הידיעות הצרפתית עוכבו אף הם אך נחלצו באזהרה לבד. הצלם הצרפתי מציין כי לשניהם, בניגוד אליו, תעודת זהות ישראלית.

בימים הקרובים צפויים להתרחש סביב חג הפסחא עוד כמה אירועים בולטים בעיר העתיקה, ובקרב העיתונאים המסקרים את האזור יש מי שחושש כי במשטרת ישראל העדיפו לתת קנסות מוגדלים כמעין סימן אזהרה.

תהלוכת יום שישי הטוב בעיר העתיקה בירושלים, 10.4.2020 (צילום: יונתן זינדל)

תהלוכת יום שישי הטוב בעיר העתיקה בירושלים, 10.4.2020 (צילום: יונתן זינדל)

דולאן החל לעבוד כצלם עיתונות בישראל בספטמבר האחרון. לדבריו, מעולם לא נתקל בבעיה, גם לא בשבועות האחרונים כשתקנות המגבילות את תנועת האזרחים נכנסו לתוקף. תמיד היה מציג את תעודת העיתונאי שלו ומקבל אישור להמשיך בדרכו לצורך עבודתו. אולם ביום שישי האחרון, הוא אומר, המשטרה היתה קשוחה במיוחד כבר משעות הבוקר. ניסיון של אנשי AFP לצלם דיווח בווידיאו מהטיילת המשקיפה על העיר העתיקה סוכל על ידי המשטרה, על אף שהטיילת היתה ריקה מאדם והצוות עמד במרחק רב אחד מהשני. השוטרים טענו כי כיוון שהם מונים יותר מעשרה אנשים אסור להם לעמוד במקום.

"זה מצער", הוא אומר בשיחה עם "העין השביעית", "יום שישי האחרון היתה הפעם ראשונה מאז שכל העולם התרוקן בגלל הקורונה שיש כזה עניין בנעשה בעיר העתיקה ולא יכולתי לעשות את העבודה שלי. אני יודע שהמשטרה עושה את התפקיד שלה אבל הקנס הזה לא תואם את ההתנהגות שלנו. לא ברחתי מבידוד, לא התנגדתי למעצר, למעשה חייכתי לשוטרים וביקשתי להמשיך לעשות את עבודתי".

מימין: מפקד מחוז ירושלים במשטרה, דורון ידיד, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן וממלא מקום המפכ"ל, מוטי כהן. ירושלים, העיר העתיקה, 7.2.2019 (צילום: נעם ריבקין-פנטון)

מימין: מפקד מחוז ירושלים במשטרה, דורון ידיד, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן וממלא מקום המפכ"ל, מוטי כהן. ירושלים, העיר העתיקה, 7.2.2019 (צילום: נעם ריבקין-פנטון)

לדבריו, בעוד הוא ויתר הצלמים במקום הקפידו על ההוראות לאורך רוב הזמן, השוטרים שפיקחו עליהם היו לא אחת במרחק של 10 סנטימטרים אחד מהשני. זאת ועוד, לאחר שעוכב התבקש להיכנס לתחנת המשטרה שליד שער האריות אך סירב מחשש לצפיפות בחלל הקטן. "זה לא הוגן לבודד אדם אחד או שניים ולתת להם את הקנס הגדול ביותר", אומר דולאן. "במקום לתת לשנינו קנס של 5,000 שקל היו צריכים לתת קנס של 500 שקלים לכל 15 הצלמים שהיו במקום".

גיום לבאל, ראש משרד AFP בישראל, היה עד ראיה לכל האירוע ופנה בסיוע התאחדות העיתונאים הזרים בישראל ללשכת העיתונות הממשלתית. מנהל לע"מ ניצן חן אישר ל"עין השביעית" כי קיבל פנייה מסוכנות AFP כדי שיפעל לבטל את הדו"ח ולמנוע מקרים נוספים בעתיד, והבהיר כי הפנייה נמצאת בטיפול.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "במהלך פעילות אכיפה של התקנות לשעת חירום, זיהו השוטרים התקהלות אסורה של צלמים. חרף אזהרות חוזרות ונשנות של השוטרים במקום, ההתקהלות נמשכה תוך אי הקפדה על מרווחים כנדרש, ולכן בוצעה אכיפה בגין סירוב להוראת שוטר על פיזור התקהלות אסורה.

"יודגש כי גם נוכח מצב החירום הלאומי, המשטרה אפשרה ותמשיך לאפשר לכל עיתונאי וצלם לבצע את עבודתו במגבלות הקיימות לצורך שמירה על שלום הציבור ובריאותו. יחד עם זאת אף אדם אינו עומד מעל לחוק, וככל שיש למקבל הדו"ח השגות, הרי שיוכל לערער עליו כמקובל".