תסיסה בקרב תומכי כחול-לבן בעקבות הימנעותם של חברי כנסת מהרשימה בהצבעה על הענקת חסינות לח"כ חיים כץ. בעקבות הביקורת פרסם יו"ר הרשימה בני גנץ הודעת הבהרה והבטיח כי יפעל להקמת ועדת ציבורית שתבחן את סוגיית החסינות לח"כים בכנסת.

קבוצות הפייסבוק והוואטסאפ של מפלגת כחול-לבן סוערות בימים האחרונים. ויכוחים מרים קורעים את תומכי המפלגה, זאת לאחר ששניים מחברי הכנסת של המפלגה, צביקה האוזר ומיכאל ביטון, החליטו להימנע בהצבעה על הענקת חסינות לשר חיים כץ בוועדת הכנסת, ביום שלישי האחרון. כץ מואשם בעבירות של מרמה והפרת אמונים, אך זכה לחסינות בעקבות ההצבעה בוועדת הכנסת, ברוב של 16 תומכים מול עשרה מתנגדים וארבעה נמנעים. שני הנמנעים הנוספים נמנים על הרשימה המשותפת. כעת צפויה ההחלטה להגיע לדיון במליאת הכנסת, גם שם צפוי כץ לזכות ברוב.

בקבוצות הוואטסאפ ובעמודי הפייסבוק של מנהיגי המפלגה חוזרים ביטויי אכזבה ובקשות הבהרה מטעם התומכים שדורשים הסברים. "איפה העקרונות שלנו", תהתה אחת המשתתפות בקבוצת וואטסאפ מקומית. "תוכל להסביר את אופן התנהלות כחול לבן בוועדה. הימנעות החברים היא כתמיכה בשחיתות", כתב אחד הגולשים לח"כ גבי אשכנזי בפייסבוק. "היתה פה אמירה ערכית מאוד בעייתית", הוא טען.

בין היתר נשמעות גם קריאות של מי שחושבים לשקול שוב את הצבעתם למפלגה. "הצהרתם על מוסריות והיא אבדה לכם בדרך. פגעתם ביועמ"ש וערערתם את מעמדו", כתב גולש. "ההימנעות של צביקה האוזר ומיכאל ביטון בהצבעה על החסינות מעלה תחושה שהשינוי לא יהיה מספיק גדול", כתבה גולשת שהוסיפה רגשון עצוב. "כל חברי כחול לבן היו צריכים להתנגד… יש חשיבות לממלכתיות ולאיך שזה נראה בעיני הציבור. אני חייב להגיד שהפעם התאכזבתי". וגולשת אחרת כתבה "אסור שהמחלות של הליכוד יחדרו לכחול לבן". את עיקר הביקורת סופג ח"כ צביקה האוזר, לשעבר מזכיר הממשלה, שזוכה ליחס חשדני מאוד מהגולשים בקבוצות.

מנגד עונים להם תומכים אחרים של המפלגה שהימנעות אינה שקולה להצבעה בעד, וכי בכל מקרה גם אם השניים היו מצביעים נגד החסינות הדבר לא היה משנה את התוצאה הסופית. אחרים שיבחו את ההחלטה לאפשר הצבעה חופשית ללא משמעת סיעתית. "כאן זה לא צפון קוריאה", הזכירו. "אין לנו את הפריבילגיה להתפנק כל עוד ביבי כאן" ענתה מנגד אחת הגולשות.

פוסט בקבוצת פייסבוק של כחול-לבן

פוסט בקבוצת פייסבוק של כחול-לבן

היו גם מי שהביעו כעס על הגולשים שביטאו אכזבה. "הנה עוד טהרנית קדושה יותר מהאפיפיור", כתב אחד הגולשים בתגובה לפוסט מאוכזב. "הביביסטים מודים לך שאת מספקת להם חומר תעמולה לפוסטים הבאים", כתב כשהוא מתרעם על התזמון של הבעת הביקורת ועל כיבוס הכביסה המלוכלכת בפורומים פומביים. "כאשר בעוד כמה עשורים תחת שלטון הביביזם המדינה תהפוך להיות דיקטטורה דתית יקדישו לחברה כמוך פינת תודה בחגיגות להיווסדה של 'ממלכת ביבי המלך'", המשיך. "אז עכשיו אסור להעביר ביקורת כלפי המפלגה? לא לקח הרבה זמן עד שהפכנו לליכוד. כפיים", שאלה אותו מגיבה צינית שקיבלה הסבר כי את הביקורת ניתן להעביר, אבל "לא ככה פומבי... לא חודש לפני בחירות גורליות, לא כאשר בצד השני עומד נוכל חכם ללא קווים אדומים שנמצא בקרב על חייו ואין לו מה להפסיד".

היו גם מי שניסו להסיט את הביקורת לישראל-ביתנו, מפלגתו של אביגדור ליברמן, שחבריה הצביעו בעד מתן החסינות, וכלפי הרשימה המשותפת שחברי הכנסת שלה, אחמד טיבי ומנצור עבאס, נמנעו בהצבעה. "הליכוד והמשותפת שוב משתפים פעולה", חזרו בקבוצות הפייסבוק שוב ושוב, בהמשך לניסיונות של המפלגה להתרחק מהחיבור לחברי הכנסת הערבים. "חסינותו לא הוסרה תודות לרשימה המשותפת ולישראל ביתנו שהצביעו נגד", כתבה אחת האדמיניות של הקבוצה "מחזקים את כחול לבן" שהמשיכה והדגישה כי "בפעם הבאה שיגידו לכם שליברמן הוא הפתרון או שכחול לבן משתפים פעולה עם המשותפת תזכירו להם ששיתוף הפעולה היה ציר ליכוד-ליברמן-משותפת. רק כחול לבן גדולה תילחם בשחיתות".

כאמור, בעקבות הביקורת הודיע אתמול (רביעי) ח"כ בני גנץ בעמוד הפייסבוק שלו כי אם ינצח בבחירות יקים ועדה שתדון בנושא החסינות. "המצב החוקי בישראל בעייתי מאוד. לא יתכן שמי שיחליטו לגבי העמדה לדין על עבירות פליליות יהיו חברי כנסת מכהנים. בדיוק כמו שלא הגיוני שחברי הכנסת ידונו בהעלאת השכר לעצמם. לכן, אחרי שננצח, אקים ועדה ציבורית ומקצועית שתדון בנושא החסינות, בוודאי כשהדבר נוגע לעבירות פליליות. יעמוד בראשה שופט, יהיו בה נציגי ציבור, חברי כנסת לשעבר, וגורמים מקצועיים. נמצא מודל מתאים, נכון ומאוזן. המצב כיום הוא פתח מסוכן לשחיתות וקבלת החלטות מוטות פוליטית, וראינו לאן זה יכול להגיע".

ח"כ מיכאל ביטון כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "אני שלם מאוד עם הצבעתי היום. מקבל קצת התלהמות משמאל מוקצן וחיבוק מימין ובשניהם אין צורך. העם כנראה נמצא במרכז כמו תמיד. לפי החוק חובתנו בדיון חסינות כזה להצביע לפי צו מצפוננו ולפי מה שמונח לפנינו ולא לפי נאמנות לשמאל או לימין".

*  *  *

אלה חברי הכנסת שהצביעו בעד הענקת חסינות לחיים כץ:

עודד פורר (ישראל ביתנו)

יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)

איילת שקד (ימינה)

אופיר סופר (ימינה)

מיקי זוהר (ליכוד)

שלמה קרעי (ליכוד)

מיכל שיר (ליכוד)

קרן ברק (ליכוד)

אופיר כץ (ליכוד)

ניר ברקת (ליכוד)

קטי שטרית (ליכוד)

אתי עטיה (ליכוד)

ינון אזולאי (ש"ס)

משה ארבל (ש"ס)

יעקב טסלר (יהדות התורה)

אורי מקלב (יהדות התורה)

חברי הכנסת שהתנגדו להענקת חסינות:

תמר זנדברג (עבודה-גשר-מרצ)

מירב מיכאלי (עבודה-גשר-מרצ)

יואב סגלוביץ' (כחול-לבן)

רוויטל סוויד (עבודה-גשר-מרצ)

אורית פרקש הכהן (כחול-לבן)

יעל גרמן (כחול-לבן)

אבי ניסנקורן (כחול-לבן)

איתן גינזבורג (כחול-לבן)

קארין אלהרר (כחול-לבן)

עופר כסיף (הרשימה המשותפת)

חברי הכנסת שנמנעו בהצבעה:

צבי האוזר (כחול-לבן)

מיכאל ביטון (כחול-לבן)

אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)

מנסור עבאס (הרשימה המשותפת)