"זה מהפך, פשוט מהפך פנטסטי" מכריזה כותרת ידיעה שהתפרסמה ב"מקור ראשון" ועסקה בסערה שפקדה אותנו השבוע. "השבוע האחרון מילא את כל הציפיות ומעבר. החורף איכזב עד עכשיו… חל מהפך, פשוט מהפך", מצוטט חזאי. נכון, סערת הגשמים מבורכת ועזרה לצמצם את הפער שפתח החורף השחון הזה, אבל האם המסר לפיו "מצב המים בישראל נפלא" הוא המסר האחראי והמדויק עבור הקורא הישראלי, כאשר האיזור שלנו הוא אחד המועדים ביותר לפורענות בשל משבר האקלים, בשל מיעוט המים שבו?

הרי ישראל סובלת משנות בצורת ארוכות, זו אחר זו. בדו"ח שפירסם לאחרונה על השפעות משבר האקלים, קובע השירות המטאורולוגי כי בישראל ישנה מגמת הפחתה בכמות המשקעים הכללית הנמשכת כבר שלושים שנה. גם מספר ימי הגשם הולך ופוחת והמגמה צפויה להימשך, וכמות המשקעים הכללית צפויה לפחות באופן דרמטי בתחזיות ארוכות הטווח יותר. הפחתת המשקעים הצפויה תקרה במקביל לשילוש האוכלוסיה בשנים אלו, הודות לגידול האוכלוסייה המהיר בישראל. מפלס הכנרת רק הולך ויורד למרות שרוב המים בהם אנחנו משתמשים מגיעים מהתפלה.

אוכלוסיה שרק הולכת וגדלה, כמות משקעים שהולכת ויורדת ומאגרי מים שהולכים ומתרוקנים. עוד מישהו חושב שמצבנו פנטסטי? "שינוי האקלים אינו עוד תיאוריה אלא חלק מהמציאות של תקופתנו והשלכותיו ניכרות בכל רחבי הארץ", כותבים אנשי השירות המטאורולוגי, "התחזיות, המתבססות על המשך העליה בריכוזם של גזי חממה, מראות כי שינויים אלו הם רק התחלה של תהליך אשר עתיד להתעצם במהלך המאה ולטלטל את כל מגזרי החברה, את ענפי המשק השונים וככל הנראה גם את מערך היחסים הבינלאומיים".

נכון, צריך להצביע ולברך גם על הטוב, אך לא במחיר של התעלמות מהתמונה המלאה. משום שאפשר להתמודד עם האתגרים העצומים שמציב בפנינו משבר האקלים אך ורק אם קודם כל נכיר בהם.

מיטל לוקוף היא ראש צוות תקשורת בסניף הישראלי של "המרד בהכחדה" (XR)

*  *  *

להורדת הקובץ (PDF, 11.73MB)