"שלום לכולם", צייץ לפני כשבועיים העיתונאי סמי עבד אלחמיד בחשבון הטוויטר שלו, "אחרי קרוב לשבע שנים ככתב בחדשות 13 פוטרתי ויום אחרי נותקתי ממערכת הדואר האלקטרוני, כך החליט עורך המהדורה המרכזית בטענה שאני לא עושה מספיק בנושא סיקור החברה הערבית ושהוא איבד אותי בתקופת המחאה האחרונה נגד גל האלימות. אבל כאשר עובדות מדברות בעד עצמן לא ניתן להתבלבל".

עבד אלחמיד, עד לאותו יום כתב לענייני החברה הערבית בחדשות 13 (לפני כן חדשות 10), צירף לציוץ צילומי מסך מכתבות שהכין על מאבק החברה הערבית נגד האלימות והפשיעה, כמו גם צילומי מסך מפרסומים של "מדד הייצוג", מיזם משותף של "העין השביעית" ועמותת סיכוי, העוקב אחר סיקור החברה הערבית בישראל. מבדיקה שנעשתה במסגרת "מדד הייצוג" על סיקור המחאה הערבית עלה כי ברשת 13 התפרסמו יותר ידיעות על המחאה מאשר בכאן 11 או בקשת 12.

לטענת עבד אלחמיד, כפי שעלתה על-ידו בשימוע שנערך לו ובשיחה עם "העין השביעית", הסיבה לפיטורים אינה קשורה להיקף הסיקור שהעניק לחברה הערבית אלא לסירובו בעבר לקבל את הוראת עורך המהדורה ליאור לנדנברג לצאת אל מסגדים ברחבי המדינה וללקט אמירות מסיתות מדרשות האימאמים.

ליאור לנדנברג (צילום: אורן פרסיקו)

ליאור לנדנברג (צילום: אורן פרסיקו)

בשימוע שנערך לעבד אלחמיד ב-20 לנובמבר בפני העורך לנדנברג ומנהל משאבי אנוש בחברה עידו איינבינדר האשים אותו העורך כי אינו עושה די לסיקור החברה הערבית בישראל. "בתור כתב לענייני החברה הערבית אני מרגיש תקופה ארוכה שאין לי ברמת התאמה למה שאני צריך מבחינת המגזר הערבי", אמר לנדנברג. לדבריו, בתקופת המחאה הערבית האחרונה הרגיש צורך בכתב לענייני החברה הערבית "בועט" אך לא היה לו אל מי לפנות.

"אני לא מרגיש שסמי דוחף מספיק את הנושא ומציע מספיק דברים", הוסיף לנדנדברג. "התגובה שתמיד קיבלתי היא 'שהחברה בערבית לא מקבלת ביטוי'. אני חושב בדיוק להיפך, שאני מאוד מאוד רוצה לתת ואני לא מרגיש שסמי יוזם ודוחף אלא אם אנו פונים [...] החברה הערבית מאוד חשובה לי ואני חושב שגם לטובת המערכת אני חושב שיש חוסר התאמה בין צרכי המערכת לבין עבודתו של סמי".

"אתה איבדת אותי בעניין של גל האלימות הזה. פנית אלי בכלל בנושא הזה? להיפך. אני דוחה על הסף את כל הטענות שלך", השיב עבד אלחמיד. לדבריו, במהלך גל האלימות לא רק שלא קיבל פניות אלא שמודר מהעבודה העיתונאית, ובמערכת לא התייחסו כלל אל קיומו. " דיווחתי על ההפגנות ושלחתי חומרים בחמ"ל. ההפגנה שהייתה במג'דל כרום, ההפגנה שהייתה בנצרת, שום דבר מצדכם. אף אחד לא אמר לי שזה כתבה או לא כתבה", טען. "[...] לאחרונה אני מרגיש הדרה. אתה טוען שהחברה הערבית מעניינת אותך אבל אני לא מרגיש שהחברה הערבית מעניינת אותך".

לטענת עבד אלחמיד, אין די סיקור של החברה הערבית במהדורה של חדשות 13 ולא באשמתו. "אתם לפעמים עושים כתבה על החברה הערבית על מנת לצאת ידי חובה. חומרים שאני מביא לא מקבלים שום התייחסות, אף אחד לא פונה אלי כן כתבה לא כתבה [...] בבחירות הדרת אותי בכלל, לא הייתי קיים מבחינתך, לא שובצתי בשום מסגרת ואתה אומר שאני אמור לסקר את החברה הערבית? המפלגה השלישית בגודלה בכנסת. לא שובצתי לא פניתם אלי. ניסיתי לייצר משהו, להביא משהו, לתת תוצאות אמת של החברה הערבית".

לפני נתוני "מדד הייצוג", הנאספים על ידי חברת יפעת מחקרי מדיה, מאז מיזוג רשת 13 עם ערוץ עשר בינואר האחרון חלה ירידה של ממש בשיעור הייצוג של החברה הערבית במהדורה המרכזית בעריכת לנדנברג ובהשתתפות עבד אלחמיד. ממוצע הייצוג של החברה הערבית במהדורת החדשות המרכזית בערוץ עשר בשנת 2018 היה כ-5.4%. ממוצע הייצוג במהדורת החדשות המרכזית בערוץ רשת 13 בחודשים ינואר עד נובמבר השנה עומד על 3.5 (זאת בעוד מהדורת כאן 11 עלתה מ-5.7% ב-2018 ל-7.4% השנה ואילו מהדורת חדשות 12 עלתה מ-4.3% ל-5.1%).

עבד אלחמיד טען עוד בשימוע שנערך לו כי לאחר שחשף את האלימות נגד ג'עפר פרח, חשיפה שהעסיקה את התקשורת כולה, הדיווח בחדשות 13 לא יוחס לו כלל. "איך אני ארגיש שאתה לא מייחס את זה לכתב? אתה לא מתייחס לדברים שאני אומר ערך. אתה מנסה למזער ולהזניח אותי", אמר ללנדנברג.

עבד אלחמיד טען כי לנדנברג ביקש ממנו ללכת לשמוע דרשות במסגדים בימי שישי בטענה שמושמעים שם דברי הסתה. "סירבתי בתוקף", נזכר עבד אלחמיד, "אמרתי לו שזו עבודה של שב"כ לא של עיתונאי. התשובה שלי לא מצאה חן בעיניו". "בענייני המסגד - אין לי משקעי עבר", הבהיר לנדנברג בתשובה לעבד אלחמיד, כך לפי פרוטוקול השימוע

כאמור, עבד אלחמיד סבור כי יחסו של לנדנברג אליו לא נובע מיכולותיו העיתונאיות אלא מסירובו לחפש אחר הסתה במסגדים: "אני מרגיש שאתה, אולי בגלל משקעי העבר, בעקבות סיפור המסגדים אולי, פנית אלי שהיית בריכוז אז וביקשת ממני ללכת לצותת במסגדים אתה אולי ראית בזה עבודה עיתונאית, אני ראיתי בזה הסתה וניסיון להכפיש אוכלוסייה שלמה. אני לא עושה משהו בניגוד לערכים שעליהם גדלתי", אמר לו בשימוע.

בשיחה עם "העין השביעית" הוסיף עבד אלחמיד כי לנדנברג ביקש ממנו ללכת לשמוע דרשות במסגדים בימי שישי בטענה שמושמעים שם דברי הסתה. "סירבתי בתוקף", נזכר עבד אלחמיד, "אמרתי לו שזו עבודה של שב"כ לא של עיתונאי. התשובה שלי לא מצאה חן בעיניו".

"אין לי משקעי עבר", הבהיר לנדנברג בתשובה לעבד אלחמיד, כך לפי פרוטוקול השימוע. "בענייני המסגד - אין לי משקעי עבר".

"החברה הערבית צריכה לקבל ביטוי במהדורה. לא להתעלם מהם. ההחלטה בידיכם לא בידי", אמר עבד אלחמיד ללנדנברג לקראת סיום השימוע. "כל סיבת הישיבה כאן היא שאני רוצה להביא לידי ביטוי את החברה הערבית במהדורה", השיב לו עורך המהדורה.

כמה ימים לאחר השימוע הודיעה חדשות 13 על צירופו של העיתונאי עלי מוגרבי ככתב לענייני החברה הערבית בישראל. בחלוף עוד כמה ימים קיבל עבד אלחמיד הודעה על פיטוריו. בימים אלה, מסר ל"העין השביעית", הוא שוקל לפנות לבית-הדין לעבודה.

לפחות מבחינה אחת יש מקום לאופטימיות, לפני ימים אחדים שודרה במהדורה המרכזית של חדשות 13 כתבת מגזין שהכין הכתב החדש מוגרבי על נשים בחברה הערבית, המובילות מאבקים אזרחיים.

מחדשות 13 נמסר בתגובה: "חברת חדשות 13 לא מנהלת את תהליכי השימוע של עובדיה באמצעות גופי תקשורת. החברה, מנהליה ויועציה המשפטים מנהלים את תהליכי הפרידה מהעובדים על-פי דיני העבודה ואינה נכנסת לפרטים אישיים אודות עובדיה בעבר ובהווה. חדשות 13 ראתה ורואה חשיבות רבה בסיקור החברה הערבית בישראל ולכן לאחרונה הרחבנו את העיסוק בחברה הערבית במהדורת החדשות".