בני נוער פלסטינים המתגוררים בשטחים שתחת הרשות הפלסטינית חוששים להביע את דעותיהם הפוליטיות ברשתות החברתיות יותר מאשר פלסטינים המתגוררים תחת שלטון חמאס ברצועת עזה או תחת השלטון בישראל, כך עולה ממחקר חדש שפרסם לאחרונה ארגון "חאמלה - המרכז הערבי לפיתוח המדיה החברתית", ארגון ללא מטרת רווח המוקדש להגנה על זכויות הפלסטינים במרחב המקוון. הארגון נוסד בשנת 2013 ומשרדיו ממוקמים בחיפה.

הדו"ח, תחת הכותרת "רשתות מושתקות - אפקט הצינון בקרב בני נוער פלסטינים במדיה החברתית", מתבסס על בחינת שש קבוצות מיקוד שכללו 81 צעירים, בני 15-25, המתגוררים בגדה המערבית וירושלים, הגליל ורצועת עזה. בנוסף ערך ארגון "חאמלה" סקר בקרב 1,200 צעירים (400 תושבי הגדה וירושלים, 400 מעזה ועוד 400 אזרחי ישראל) והשווה את התוצאות לקבוצות המיקוד.

מהדו"ח עולה כי בקרב כלל בני הנוער הפלסטינים שנבדקו ניכר חשש להביע את דעותיהם הפוליטיות ברשת. הם בוחרים באילו נושאים להתבטא וכיצד, מתוך אילוצים שנובעים בין היתר מהמצב המשפטי והפוליטי. רבים תיארו את פייסבוק כבמה המסוכנת ביותר להבעת דעה פוליטית, בין היתר בשל המעקב אחר הפרסומים ברשת זו.

כשליש מהנבדקים הביעו דאגה מהאפשרות שממשלות עוקבות אחר פעילותם המקוונת. לפי הדו"ח, העובדה שפלסטינים רבים מוצאים כי התבטאויות שלהם ברשתות החברתיות מצונזרות, או מובילות להתנכלויות, חקירות ואף מעצרים, מובילה לאפקט צינון שמגביל את חופש הביטוי של הצעירים הפלסטינים. כשליש מהנבדקים במחקר העידו כי נענשו על ידי בני משפחה בגין הבעת עמדה פוליטית ברשת חברתית.

צעירים פלסטינים החוששים להביא עמדותיהם הפוליטיות ברשת, בחלוקה לאזורים (מתוך דו"ח "חמאלה")

צעירים פלסטינים החוששים להביא עמדותיהם הפוליטיות ברשת, בחלוקה לאזורים (מתוך דו"ח "חאמלה")

לפי נתוני הדו"ח ישנו פער מובהק בין החשש של צעירים פלסטינים תושבי הגדה המערבית להביע את עמדותיהם הפוליטיות לבין החשש של צעירים פלסטינים ברצועת עזה או בעלי אזרחות ישראלית. כמחצית מהצעירים בגדה העידו כי הם חוששים להביע עמדה פוליטית ברשת לעומת כרבע ברצועת עזה ובשטחי מדינת ישראל. הדו"ח אינו מספק הסבר לפער זה.

מנכ"ל "חאמלה", נדים נאשף, הסביר בשיחה עם "העין השביעית" כי בעוד הפלסטינים בעזה ובישראל צריכים להתחשב בהשלכות אפשריות להתבטאויותיהם מצד ממשלה אחת (ממשלת חמאס בעזה וממשלת ישראל בישראל), הפלסטינים החיים בגדה המערבית צריכים להתמודד עם פיקוח כפול, הן מצד ממשלת ישראל והן מצד הרשות הפלסטינית. "אם אתה פלסטיני בגדה אתה מצד אחד יכול להיעצר במחסום על ידי חיילים ישראלים כי כתבת משהו בפייסבוק, ומצד שני אם כתבת משהו בפייסבוק נגד הרשות או המדיניות של אבו-מאזן אתה גם יכול להיות מסומן", הוא אומר. "זו מציאות יותר מורכבת, עם שתי מערכות של חוקים ועבירות".

גורם נוסף לחשש להביע עמדה פוליטית, כך לפי הדו"ח, הוא ההתנכלויות התדירות לעיתונאים פלסטינים. היחס של הרשויות השונות לעיתונאים משפיע על חופש הביטוי של הצעירים, נטען בדו"ח. בקרב נבדקים בעלי אזרחות ישראלית בלט חשש מהשלכות כלכליות של התבטאות פוליטית, כגון דחיית מועמדותם למסגרות לימוד ועבודה.

* * *

לעיון בדו"ח "חאמלה"

להורדת הקובץ (PDF, 713KB)