קלטות והקלטות חוזרות ומלוות את הקריירה הפוליטית של נתניהו, מהקלטת הלוהטת אי אז בשנות התשעים ועד לדרישתו להציב מצלמות בקלפיות ולשדר בשידור חי את השימוע שעתיד להיערך לו בתיקים 1000, 2000 ו-4000.

אני בעד שידור חי של השימוע לנתניהו בתיקיו הפליליים. יתרה מזאת: אני בעד שידור חי של כל השימועים, ושל כל ההליכים, דיונים וישיבות מכל סוג, בכל הרשויות, בכל המשרדים הממשלתיים ובכל הערכאות המשפטיות, כברירת מחדל, כל עוד לא חלים סייגים הגיוניים וסבירים, כמו ההחרגות שבחוק חופש המידע או העילות לסגירת דלתיים בחוק בתי-המשפט.

כשנתניהו מבקש לשדר בשידור חי את השימוע שלו, הוא מבקש לשדר תחושת חולשה וקיפוח. ייתכן שנתניהו, למרות היותו ראש הממשלה כבר עשור ברציפות, אכן מרגיש כך לפעמים, אבל עבור האזרח הקטן העומד מול הרשויות זוהי תחושה קבועה, כל יום, כל הזמן. זכותנו לדעת, לראות ולשמוע כיצד מתקבלות החלטות שנוגעות לחיינו (על הזכות לצפות בקלטת הלוהטת אני מוותר, תודה רבה).

הטוענים שדיון או הליך הוגנים וענייניים יכולים להתקיים רק הרחק מעינו הפקוחה של הציבור סובלים לדעתי מהתנשאות וצדקנות

בתשובתו לדרישת נתניהו טוען היועץ המשפטי לממשלה שמתן פומביות לשימוע לפני כתב אישום אינה קבועה בחוק, וששימוע מעולם לא שודר בשידור חי – ולכן שידור השימוע של ראש הממשלה יפגע בעיקרון השוויון. בנקודה זאת אין צודק ממנו.

היועץ המשפטי לממשלה גם מטיח בראש הממשלה שהוא מתכונן לשימוע כאל אירוע תקשורתי ("ההליך לא יוכל להגשים את תכליתו אם קיימת כוונה לנהל אותו כמו אירוע תקשורתי"). בנקודה הזאת אני פחות מסכים עם היועץ המשפטי. שימוע לראש הממשלה הוא אמנם בראש ובראשונה שלב בהליך הפלילי, אולם הוא גם אירוע פוליטי, תקשורתי וציבורי מהמעלה הראשונה.

בארצות-הברית ובמדינות אחרות החוקה הלכה עם הגישה הזאת עד הסוף וקבעה כי כתב אישום נגד הנשיא יוגש על-ידי הפרלמנט, כלומר על-ידי גוף פוליטי נבחר, ולא על-ידי מערכת המשפט. בארץ המצב אינו כזה, אבל זה לא אומר שלצדדים אסור להתייחס לצדדים הציבוריים והפוליטיים של ההליך.

כן, לשימוע יש משקל פוליטי וציבורי, ולכן עליו להיות משודר. כך גם כל שימוע והליך מכל סוג שאין עילה בחוק שיחול עליו חיסיון. אם לא כל השימועים יהיו משודרים, איך נדע אם נתניהו זוכה ליחס מקל או מחמיר? הטוענים שדיון או הליך הוגנים וענייניים יכולים להתקיים רק הרחק מעינו הפקוחה של הציבור סובלים לדעתי מהתנשאות וצדקנות.

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, שהורה על שידור חי של דיוני הוועדה, כבר הבין זאת. כך גם גם נשיא המדינה ראובן ריבלין, שהתחיל לשדר בשידור חי את ההתייעצויות עם ראשי הסיעות לקראת הקמת הממשלה.

אנחנו כבר ב-2019, תש"פ בפתח, המציאו כבר את האינטרנט ואת המדיה החברתית. אין מגבלות טכנולוגיות או אילוצי מקום. אפשר פשוט לשדר הכל ולפרסם. ביוטיוב, בפייסבוק או באתר האינטרנט הממשלתי הקרוב לביתכם.

אנדי וורמס הוא פעיל חופש מידע