דווקא כעת, אחרי שהרגולציה הגדירה במדויק את התכנים של שידורי הספורט והיקפם, נרשמת הזליגה המכוערת ביותר. במוצאי השבת האחרונה נחסם מוצר הספורט הטלוויזיוני הכי בסיסי – תוכנית סיכום המחזור בליגת-העל בכדורגל – בפני המוני הצופים, ושודר בערוץ בתשלום. זהו לא רק שוד השידורים הגדול ביותר, אלא יום שחור לשידורי הספורט בישראל מאז היווסדם בבניין רוממה הישן.

תוכנית הסיכום, שעבור צופי הספורט היא הלחם והמלח, נמכרת עכשיו בערוץ חמש פלוס לייב במחיר החמאה. תוכנית סיכום המחזור נולדה העונה בחטא, שהופך לפשע. תזכורת: ערוץ הספורט רכש בתחילת העונה זכויות על חבילת שידורי כדורגל ישראלי, שכללה בין היתר את תוכנית הסיכום בטלוויזיה ואת תקצירי המשחקים באינטרנט. התקצירים הוחבאו במשך 15 מחזורים עד לעלייתם החל מהשבוע הזה באתר הערוץ (וגם בוואלה), בעוד שלתוכנית הסיכום לקח יותר מחודש כדי להפציע לראשונה, וגם זאת רק לקראת חצות הלילה. בהמשך קיצרו את זמן ההמתנה בשעה וחצי, תודה רבה, אבל התוכנית שודרה רק ביום ראשון, 24 שעות לאחר סיום המשחקים. כבר לפני חודשיים הגיעו אלי שמועות מבוססות על הצעדים עזי המצח הנרקמים בהנהלת ערוץ הספורט. ואכן, בשבת הראשונה של 2010 המהלך יצא לדרך.

כדי לייצר עניין נולדה לפתע "השבת החדשה". כך קוראים בערוץ הספורט לרך הנולד שלהם בערוץ חמש פלוס לייב. לתוכנית הסיכום הדביקו את הפאנל של "יציע העיתונות", בהנחיית הרכש החדש נתן זהבי. הטאלנט, שהובא כנראה כדי להגביר את מפלס הצעקנות, משדר בשעות היום תוכנית רדיו שבה הוא מיישם את מזגו לטובת עמך ונגד ההון והשלטון. עכשיו הסוציאליסט הדגול עוזר לערוץ הספורט לסחוט כסף על מוצר יסוד.

ערוץ הספורט רוחץ לכאורה בניקיון כפיו, מפני שתוכנית הסיכום משודרת גם בערוץ בסיס, ביום ראשון, כפי שהיה בחודשיים האחרונים. מנהלי הערוץ יכולים לטעון שאף אחד לא נפגע, אבל זו היתממות מהסוג המוכר והצבוע שמנפק הערוץ המומחה לזליגה. מדובר בניצול של האלמנט הכי מרגש בשידורי הספורט – השידור החי – לטובת בצע כסף. הפקיעו מהצופים את תחושת הנוכחות החיה במגרש והציעו להם שידורים חוזרים, היסטוריה לעוסה בלי הדרייב המרתק של כאן ועכשיו – אפליה ברורה בין אלה שיכולים ורוצים לשלם ובין כאלה שלא מסוגלים.

הגזילה הזו זועקת לא רק מפני שבמשך ארבעים שנה קיבלו צופי הספורט את התוכנית בחינם. ערוץ הספורט מקבל מיליוני שקלים מחברות הכבלים כדי ליצוק תוכן בסיסי לערוצי הבסיס. בערוץ ניצלו פרצה במפרט השידורים החדש שפירסמה המועצה לשידורי כבלים ולוויין ב-22.11.09, מפרט שלא התייחס כלל לתוכנית הסיכום, אולי כי גם שם לא האמינו שהחוצפה תהיה כה גדולה. זהו בפירוש מקרה חירום רגולטורי. היד התחובה בגסות לכיסי הצרכנים ממשיכה לשחק בכספנו ומסרבת לצאת, כאילו תפרו אותה בחוט ומחט. מהרגולטור הנכבד נדרשת התערבות כירורגית מהירה.

3 קטנות

אז מה היה לנו שם. כמה כלי תקשורת לקחו ברצינות את סיום שנת 2009 לטובת סיכומי העשור. מעל כולם התעלה וואלה בפרויקט מרשים שכלל כמעט שלושים כתבות, כמה מהן מרתקות. גם ב-ynet השקיעו זמן ומחשבה ושידרו בערוץ הספורט פאנל חגיגי ומעניין. ב"ידיעות אחרונות" הקדישו 15 עמודים די בנאליים ובעיקר עמוסי תמונות, ב"מעריב" מרחו את הפרויקט על פני עשרה ימים – כפולה מדי יום, וב"ישראל היום" סגרו עשור בכפולה אחת שעסקה בפשלות ("להיות שם כשזה קורס"). ניפגש בעוד שנה, ב-31 בדצמבר 2010, לעוד סיבוב של סיכומים.

קופה רושמת. בוואלה הפליאו עם תגובה זריזה להדחתה הסנסציונית של מנצ'סטר יונייטד מהגביע: שעה מסיום המשחק ביום ראשון העלו כתבה לא חתומה על ההפתעות הגדולות ביותר בתולדות הגביע האנגלי. קורא ערני נזכר שראה את הכתבה איפשהו – לפני כמה חודשים, ב"טלגרף" הבריטי. מי העתיק ממי?

בוואלה קבעו ביום שישי כי "התקפת קריית-שמונה תהיה חייבת לשוב לסורה אם ברצונה לחזור למקום הראשון". במקום ללגלג על הכתב והעורך, נפנה אותם למילון באתר וואלה. 

לתגובות: yegerm9@walla.co.il