ארכיון גליונות "העולם הזה", שבועון העבר פורץ הדרך של אורי אבנרי, ירד מהרשת. הארכיון, יוזמה פיראטית שהופעלה על-ידי גולשים אנונימיים, עלה לאוויר באוגוסט 2018, בסמוך למועד פטירתו של אבנרי. האתר חווה מאז כמה בעיות טכניות, וכעת מפעיליו שוקלים את המשך דרכו.

ירידת האתר מהרשת הובילה לחסימת הגישה ליותר מאלפיים גליונות "העולם הזה" שנכללו בו, המקיפים ארבעה עשורים בחיי המגזין – מ-1950 ועד 1989. מפעילי האתר סרקו את הגליונות המצהיבים עוד בימי חייו של אבנרי, והעבירו אותם תהליך דיגיטציה שאיפשר לבצע בתוכם חיפושים מילוליים.

לפני שנים אחדות, כמה מחבריו ומוקיריו של אבנרי ניסו לשכנע את ארנון (נוני) מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות" ובעל הזכויות על "העולם הזה", לאפשר את הקמתו של ארכיון מקוון מסוג זה – ואף איתרו גורם שהסכים לממן את הסריקות.

מבדיקת "העין השביעית" עולה כי הסיבה לירידת האתר קשורה בבעיות טכניות הכרוכות בהפעלתו, ולא בסוגיית זכויות היוצרים

"אורי חולם על העלאת גליונות 'העולם הזה' לאינטרנט, להנצחתם לעד", נכתב במכתב שנשלח למוזס, שעליו חתמו המדענים זוכי פרס נובל עדה יונת ואהרון צ'חנובר, הסופר וחתן פרס ישראל א.ב. יהושע, המעצב זוכה פרס ישראל דוד טרטקובר ואישי ציבור נוספים. "אנחנו מבקשים ממך, מר מוזס, להשתתף עמנו במתנה המיוחדת לאורי בן ה-90 – כהערכה לזכויותיו החלוציות והייחודיות בתחום העיתונות ובתחום המדיני – ולאפשר להעלות את 'העולם הזה' לאינטרנט. נעריך מאוד את הסכמתך, ונשמח לתת לה ביטוי פומבי – בעיתונך, ובכלל", הוסיפו שולחי המכתב.

נפתלי רז, שהוביל את היוזמה ופרסם את תוכן המכתב באתר "על צד שמאל" ב-2013, אמר ל"העין השביעית" בשנה שעברה שמוזס נמנע מלהתייחס לפנייה. היוזמה ההיא נזנחה, אך יצאה לפועל על-ידי גורמים אחרים כעבור ארבע שנים. מבדיקת "העין השביעית" עולה כי הסיבה לירידת האתר קשורה בבעיות טכניות הכרוכות בהפעלתו, ולא בסוגיית זכויות היוצרים.

עדכון, 4.7: הארכיון חזר לפעול.