הרשימה המשותפת, שאיחדה את מפלגות חד"ש, רע"מ, בל"ד ותע"ל בבחירות הקודמות לכנסת, תפצה מוציא לאור של עיתון ואתר באום אל-פחם בגין אי-תשלום עבור פרסומים שביצע עבורה, כך פסק בית-משפט השלום בחיפה. התשלום, כך הבהיר התובע, נדרש לא רק בגין פרסום מודעות תעמולה של הרשימה, אלא גם בגין פרסום ידיעות חדשותיות על אודותיה.

מחמוד תאופיק מחאמיד, תושב אום אל-פחם, הוציא לאור עיתון בשם "אלחסאד" ואתר בשם "אלמנאר" (מאז נסגר העיתון ונותר רק האתר). בכתב התביעה שהגיש לבית-המשפט, באמצעות עו"ד אחמד מחאג'נה, טען מחאמיד כי לקראת בחירות 2015 פרסם לבקשת הרשימה המשותפת "סטריפים פרסומיים רבים" וכן "כתבות רבות, ידיעות, מאמרים וסרטונים שנועדו כדי לשווק ולפרסם את הרשימה המשותפת ולעודד את הציבור להצביע בעדה".

עוד טען מחאמיד כי הפרסומים נעשו בתיאום עם נציגי הרשימה המשותפת, "ותוך התחייבות הרשימה הנתבעת ונציגיה לשאת בעלויות הפרסומים הללו על-פי המחירים המקובלים בענף". בסך הכל, טען מחאמיד, חבה לו הרשימה המשותפת 145,750 שקל, לא כולל מע"מ. לתביעתו צירף את רשימת הפרסומים ועלותם, שכוללת לצד מודעות גם ידיעות, מאמרים וראיונות.

להורדת הקובץ (PDF, 823KB)

חיוב בגין פרסום ידיעות, מאמרים וראיונות (מתוך כתב התביעה)

הרשימה המשותפת טענה להגנתה, באמצעות עו"ד עבאדי המאם, כי הפרסומים בעיתון ובאתר לא נעשו בעקבות דרישתה או בתיאום עם נציגיה המורשים. הרשימה שילמה למחאמיד כ-16 אלף שקל בגין פרסומיו לאחר הבחירות, ולטענתה בכך חיסלה את כל חובותיה כלפיו.

בדיון שנערך בשבוע שעבר בפני השופטת סיגלית מצא מבית-משפט השלום בחיפה נשאל מחאמיד על סוג הפרסומים השונים שבגינם ביקש תשלום. "אם זה בתקופת הבחירות, כל החדשות ששולחות הסיעות והרשימות או המפלגות, זה נקרא יחסי-ציבור בשל שזה יזום, זה נקרא עבודה יזומה", טען. "אז אתה אומר לי שהעיתון שלך בתקופת הבחירות הוא לא עובד בחדשות, אלא הכל זה קמפיין?", חידד עו"ד המאם. "תקופת הבחירות היא תקופה עונתית, כל העיתונים חוגגים ומתפרנסים טוב", השיב מחאמיד.

לאחר שהתברר מחקירת נציג הרשימה המשותפת כי התשלום הראשוני למחאמיד, בסך כ-16 אלף שקל, נעשה עבור פרסומים בעיתון שבוצעו ללא כל הזמנה רשמית מטעם הרשימה, הגיעו הצדדים להסכמה שלפיה בית-המשפט יפסוק לתובע סכום שבין אפס ל-30 אלף שקל. השופטת מצא נטתה לרף העליון, ופסקה כי על הרשימה לפצות את מחאמיד ב-26 אלף שקל.

68208-01-17