סדרת כתבות שהתפרסמה בשנה האחרונה באתר "העין השביעית" חשפה שורה של עסקאות כלכליות שמרכיבות יחד קמפיין תעמולה בינלאומי בניצוחה של ממשלת ישראל. הגוף שאחראי על הקמפיין, המשרד לנושאים אסטרטגיים והסברה בראשות גלעד ארדן, נעזר לשם כך ברשת של ארגונים חוץ-ממשלתיים שנועדה לטשטש את הקשר בין הממשלה למסרים שמופצים מטעמה.

מאמצי התעמולה הללו עוררו פולמוס ער בקהילות יהודיות בארצות-הברית: כנגד ארגונים ונדבנים שהתגייסו למשימה קמו כאלה שסירבו לכסף הממשלתי מישראל ודחו את נסיונות ההתערבות של ארדן ואנשיו.

ג'וש נתן קזיס, עיתונאי במגזין האמריקאי "פורוורד", חוקר בחודשים האחרונים את נתיב הכסף שמחבר בין ארגוני יהדות ארצות-הברית ליוזמות שבהן מעורב המשרד לנושאים אסטרטגיים והזרוע האזרחית שלו, "קלע שלמה". אחד הגופים שעומדים במרכז סדרת התחקירים שפרסם הוא "מבצע קנרית", אתר אמריקאי שמרכז רשימות שחורות של סטודנטים, מרצים וארגונים שמואשמים בהשתתפות במחאה נגד מדיניותה של ממשלת ישראל. שמות מפעילי האתר מוסתרים מציבור הגולשים, באופן שעורר בקמפוסים חרושת של שמועות וחששות.

ממבט ראשון, "מבצע קנרית" נראה כמו פרויקט אמריקאי לכל דבר, אך מתברר שיש לו גם קשר ישראלי. עדויות שהגיעו לידי ה"פורוורד" העלו כי אמריקאים שעוכבו לחקירה בכניסה לישראל נאלצו להשיב על טענות ועובדות שפורסמו עליהם באתר המסתורי – מעשה שחיזק הערכות שלפיהן "מבצע קנרית" קשור איכשהו לגורמי ממשל ישראליים. מסמך שנחשף לאחרונה על-ידי נעה לנדאו ב"הארץ" הוכיח שהמשרד לנושאים אסטרטגיים אכן עושה שימוש ב"מבצע קנרית" לצורך סימון אמריקאים שיש למנוע את כניסתם ארצה.

הכתבה שלפניכם, שתורגמה עבור "העין השביעית" באישור ה"פורוורד", חושפת עוד קשר בין גורמים ישראליים ל"מבצע קנרית": מתברר שאתר השיימינג האמריקאי מופעל בשיתוף עם ארגון כמעט אלמוני שרשום בבית-שמש.

- מערכת "העין השביעית"

* * *

אחד מארגוני הצדקה היהודיים הגדולים בארצות-הברית מממן בחשאי אתר אינטרנט שמציג רשימה שחורה של תלמידי מכללות אמריקאיים שתועדו כשהם מותחים ביקורת על ישראל. האתר, "מבצע קנרית" (Canary Mission), מטיל את חיתתו על סטודנטים אקטיביסטים: בשלוש שנות קיומו פורסמו בו למעלה מאלף תיקים אישיים על סטודנטים שתומכים בזכויות לפלסטינים. פרסום התיקים נועד לפגוע בהזדמנויות התעסוקתיות של הסטודנטים, ואף משמש אנשי ביטחון ישראלים לצורכי חקירה.

סמליל "מבצע קנרית"

סמליל "מבצע קנרית"

אנשי "מבצע קנרית" משקיעים מאמצים ניכרים בהסוואת העקבות הדיגיטליים והפיננסיים שמובילים אל תורמיו ומפעיליו. האתר עצמו רשום באמצעות שירות שמבטיח ללקוחותיו הסתרה מוחלטת של זהותם. כעת חושף ה"פורוורד" לראשונה באופן ודאי תורם מרכזי של "מבצע קנרית": קרן פילנתרופית שנשלטת על-ידי הפדרציה היהודית של סן-פרנסיסקו – ארגון צדקה יהודי גדול עם תקציב שנתי של למעלה ממאה מיליון דולר. תמיכת הפדרציה ב"מבצע קנרית" מחברת בין המוסד היהודי הגדול לאתר שסופג ביקורת הולכת ומחריפה בקרב צעירים יהודים.

מאז הקמתו ב-2015, מבקריו של האתר השנוי במחלוקת משווים אותו לרשימות השחורות של הסנאטור מקארתי. אף שחלק מהסטודנטים שקיבלו פרופיל באתר הם פעילים פוליטיים בולטים – אחרים הם סטודנטים שבסך הכל פקדו אירוע יחיד, או כאלה שחברים בארגוני סטודנטים שנחשדים בהצבעה בעד החלטות שמתחו ביקורת על ישראל. בחודשים האחרונים, אתר "מבצע קנרית" מעורר התנגדות הולכת וגוברת גם מצד סטודנטים יהודים פרו-ישראלים ובעלי תפקידים בארגון הסטודנטים היהודי הגדול הלל, שטוענים כי הוא פוגע בעבודתם.

מנהיגים יהודים מהזרם המרכזי בארצות-הברית טוענים שהם אינם יודעים מי מממן את "מבצע קנרית". ואולם, מתברר כי חלק ניכר מהמימון לאתר מגיע מתוככי הקהילה היהודית. בשלהי 2016 או בתחילת 2017, גוף בשם "הקרן המשפחתית ע"ש הלן דילר" הקצה 100 אלף דולר ל"מבצע קנרית". הכסף הועבר דרך קרן אחרת, "הקרן המרכזית לישראל" – ארגון צדקה שמושבו בניו-יורק, המשמש צינור עבור משלמי מסים אמריקאיים שמעוניינים להעביר תרומה פטורה ממס לארגוני ימין וימין קיצוני בישראל. במסמך רשמי של קרן דילר שתיעד את העברת הכספים נרשמו לצד התרומה ארבע מלים: "מבצע קנרית – למגמות-שלום".

הרישום הזה, שאולי נכלל בדו"ח בשוגג, מעלה שהמענק שהועבר דרך הקרן המרכזית לישראל נועד לממן את "מבצע קנרית" באמצעות גוף בשם מגמות-שלום – ארגון כמעט אלמוני שרשום בישראל כחברה לתועלת הציבור. נראה כי מגמות-שלום הוא הגוף שמפעיל או הפעיל בעבר את "מבצע קנרית". ג'ונתן בש, יהודי יליד בריטניה שבדיווח קודם של ה"פורוורד" זוהה כאדם שמפעיל את "מבצע קנרית", חתום על הדו"חות הכספיים של מגמות-שלום לשנת 2016.

אף שקרן דילר מממנת כמה מטרות ימניות, היא ידועה יותר כגוף שעובד עם נוער יהודי בפרויקטים שזכו להערכה ציבורית. הקרן מפעילה תוכנית מנהיגות יהודית שנמשכת שנה ומיועדת לבני נוער מרחבי העולם, ונותנת חסות למיזם בשם "תיקון עולם" שבמסגרתו מוענקים פרסים בסך 36 אלף דולר למתנדבים מהקהילה היהודית. נשיאת הוועד המנהל של הקרן היא יזמית הנדל"ן ג'קלין ספייר, חברה בוועדה המפקחת של אוניברסיטת ברקלי בקליפורניה, שמנהלת גם קרן התומכת בקמפוס סן-פרנסיסקו של אוניברסיטת קליפורניה. חבר ועד נוסף, ריצ'רד רוזנברג, הוא יושב הראש בדימוס והמנהל הכללי של בנק אוף אמריקה, אחד המוסדות הפיננסיים הגדולים ביותר בארצות-הברית.

קרן דילר מאוגדת כקרן התומכת בפדרציה היהודית של סן-פרנסיסקו – הסדר ביורוקרטי שמקנה לה כמה יתרונות רגולטוריים. על-פי אתר האינטרנט של פדרציית סן-פרנסיסקו, הפדרציה ממנה את רוב החברים בוועדים המנהלים של הקרנות התומכות בה. בדו"חות המס שלה מצהירה קרן דילר כי היא פועלת באמצעות "עריכה או תמיכה בפעילויות" לטובת פדרציית סן-פרנסיסקו. שניים מחברי הפדרציה ישבו בוועד המנהל של קרן דילר במהלך שנת המס 2016, בהם מספר שתיים בפדרציה, מנהלת התרומות הבכירה ג'וי סיסיקי.

פדרציית סן-פרנסיסקו היא אחד הארגונים היהודיים הגדולים והמשפיעים בארצות-הברית. שווי נכסיה מוערך בלמעלה מ-800 מיליון דולר, ויש לה שני מושבים בוועד המנהל של איגוד הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה. קרן דילר ופדרציית סן-פרנסיסקו לא השיבו לפניותינו החוזרות ונשנות בעניין "מבצע קנרית".

ביקור בבית-שמש

הכתובת הרשומה של ארגון מגמות-שלום היא מבנה נעול שניצב במרכז מסחרי מתפורר בעיר הישראלית בית-שמש. על דלת הכניסה ניתן להבחין בטביעות רגליים, באופן שמעורר את הרושם שמישהו ניסה לאחרונה לבעוט את דרכו פנימה. ברחבת הכניסה לבניין: לשלשת יונים וריהוט משרדי נטול דורש. בקומה למעלה יש חלון פתוח. ייתכן שהבניין נטוש לחלוטין – ואם לא, הוא בוודאי ידע ימים הומים יותר.

על-פי רשם העמותות של מדינת ישראל, ארגון מגמות-שלום הוקם בחודש יולי 2016, מעט יותר משנה לאחר שעלה לרשת אתר האינטרנט של "מבצע קנרית". המטרה המוצהרת של הארגון הישראלי היא "להבטיח את תדמיתה וחוסנה הלאומי של מדינת ישראל באמצעות שימוש במידע המופץ באמצעים טכנולוגיים".

במסמכים הציבוריים של מגמות-שלום לא מוזכר "מבצע קנרית" בשמו. עם זאת, מהמסמכים עולה שהארגון משלם לכמה בעלי מקצוע פרילנסרים עבור עריכת תכנים לרשת וייעוץ בענייני אבטחת מידע. ברשימת נכסיו של הארגון נכללים פריטים בודדים בלבד, בהם ציוד מחשבים בשווי מוערך של 5,000 דולר.

הדו"חות הכספיים הציבוריים של מגמות-שלום נושאים שתי חתימות. האחת אינה קריאה, לא בעברית ולא באנגלית. החתימה השנייה היא של ג'ונתן בש, ירושלמי יליד בריטניה. שני מקורות ששוחחו עם ה"פורוורד", אך ביקשו שזהותם תישמר חסויה, העידו כי בש זיהה עצמו כאדם שמפעיל את "מבצע קנרית", כפי שדווח ב"פורוורד" בחודש אוגוסט האחרון.

במסמכים של מגמות-שלום מוגדר ג'ונתן בש כ"חבר דירקטוריון". בשלהי חודש ספטמבר האחרון, כשה"פורוורד" פנה אליו לצורך קבלת תגובה באמצעות דואר אלקטרוני, שניים מהחשבונות שאליהם נשלחה בקשת התגובה שלחו תשובה אוטומטית שלפיה בש יצא לחופשה ממושכת.

למגמות-שלום אין כמעט שום נוכחות ברשת. האזכורים המעטים של ארגון זה במרחב המקוון נמחקו ברובם לאחר שה"פורוורד" החל להעלות שאלות בנושא. ישראלית בשם זהבה ריימונד הזדהתה בעבר בחשבון הלינקדאין שלה כ"כותבת וחוקרת" שעבדה עבור מגמות-שלום. לאחר שקיבלה פנייה מה"פורוורד" דרך פייסבוק – הסירה את שם הארגון מהפרופיל שלה. בעבר הועסקה ריימונד על-ידי שני ארגוני הסברה ומחקר פרו-ישראליים: Honest Reporting ו-NGO Monitor.

על-פי הדו"חות הכספיים של מגמות-שלום, בששת החודשים הראשונים של 2016 גייס הארגון כ-165 אלף דולר. בחודש אוגוסט האחרון הארגון היה אמור להגיש את דו"חותיו לשנת 2017, אך הדו"חות טרם הוגשו. בשל כך, לא ברור אם התרומה שהגיעה מקרן דילר באה לידי ביטוי בדו"חות של מגמות-שלום לשנת 2016. ייתכן שהועברה בשנת 2017, שנתוניה עדיין אינם ידועים.

משימת הפחדה בוושינגטון

בחודשים האחרונים, מפעילי "מבצע קנרית" נעשים יותר ויותר אגרסיביים. באביב שעבר, שני גברים בלתי מזוהים יצאו לסיבוב בקמפוס של אוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון בבירת ארצות-הברית. אחד מהם חבש מסיכה צהובה ארוכת מקור, השני לבש תחפושת פרוותית של טוויטי, הקנרית המאוירת של "לוני טונס". המפגן נועד לזרוע פחד בקרב נציגי ארגוני הסטודנטים באוניברסיטה. מהצד השני של האוקיינוס, בישראל, "מבצע קנרית" משמש מקור מודיעיני לגבי אלפי סטודנטים ואקדמאים.

תיעוד של שני הגברים המחופשים באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון

סטודנט יהודי צעיר שפורסם עליו תיק אישי ב"מבצע קנרית" סיפר ל"פורוורד" שמאז הפרסום הוא חושב פעמיים לפני שהוא משוחח עם סטודנטים פרו-ישראליים בקמפוס, מחשש שהם ידווחו עליו למפעילי האתר. במקביל, נראה שמפעילי האתר מתמקדים במיוחד בסטודנטים שמתחו עליו ביקורת, והללו הולכים ומתרבים. בשלושה מקרים נפרדים שאירעו מאז חודשי האביב פורסמו ב"מבצע קנרית" תיקים אישיים ודיווחים על יחידים שהתבטאו בביקורתיות נגד האתר כמה שבועות לפני כן.

בחודש יוני פורסם ב"מבצע קנרית" מידע על 14 סטודנטים שקשורים לארגון "סטודנטים למען צדק בפלסטין" (SJP) בקמפוס של אוניברסיטת קליפורניה בעיר דייוויס. הסניף לא היה פעיל במיוחד מאז 2015, אז קיבל איגוד הסטודנטים בקמפוס החלטה בלתי מחייבת שקראה להימנע מהשקעות בישראל. השנה, ב-24 במאי, מועצת הסטודנטים בדייוויס העבירה החלטה שמגנה את "מבצע קנרית". בהחלטה נכתב כי מיזם הביוש ורשימות שחורות מסוגו "מאיימים על בטחונם של סטודנטים פעילים, משרים אווירה רעילה של פחד ופרנויה, ובכך פוגעים ביכולתם להביע את דעותיהם באופן חופשי".

"ידענו שזה ישים אותנו על הכוונת שלהם", סיפרה נשיאת הסניף, חדיג'ה אברהים. לדבריה, מפעילי "מבצע קנרית" פרסמו תיקים על קבוצה של פעילים מרכזיים ב"סטודנטים למען צדק בפלסטין" באוניברסיטה בדייוויס – אך לצד זה גם פרסמו תיקים על סטודנטים שנכחו באירוע אחד בלבד.

בחודש יוני האחרון פורסם ב"מבצע קנרית" דו"ח לגבי הצבעה שהתקיימה באוניברסיטת מישיגן בעניין מניעת השקעות בישראל, שבעה חודשים קודם לכן. הדו"ח כלל תיקים על כארבעים סטודנטים באוניברסיטת מישיגן, בהם כאלה שהואשמו כי הצביעו בעד ההחלטה (שעברה בהצבעה חשאית). הדו"ח פורסם שבועות אחדים בלבד לאחר ששני סטודנטים פרו-ישראליים באוניברסיטה פרסמו מאמר נגד "מבצע קנרית". המאמר, שכינה את הפרויקט "מזיק" ו"ראוי לגינוי", זכה לתפוצה רחבה.

בשלהי אוגוסט מפעילי "מבצע קנרית" פרסמו דו"ח על אוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, בעקבות הצבעה על יוזמה למניעת השקעות בישראל. בדו"ח אוזכרו שני סטודנטים יהודיים שגינו את "מבצע קנרית" בראיונות ל"פורוורד". המסמך התמקד באבּי ברוק; בכתבה מחודש אוגוסט אמרה ברוק כי הופעתם של שני הגברים שהתחפשו לקנריות בקמפוס עוררה בה פחד.

בדו"ח מוזכר גם סטודנט בשם קיי פריצקר, ששוחח עם ה"פורוורד" באוקטובר 2017 בנוגע לתיק שלו שפורסם ב"מבצע קנרית". בדו"ח החדש מואשם פריצקר, בין היתר, בכך ש"הינהן" בהסכמה למשמע "התבטאויות אנטי-ישראליות ואנטישמיות". לצד האזכור מופיע קישור לסרטון בן שנה של אירוע מחאה נגד איפא"ק שבו פריצקר נראה ברקע.

"שיטותיו של הארגון מטרידות מנקודת מבט מוסרית, ואף הוכיחו עצמן כחסרות תועלת והשפעה", אומרת טילי שיימס, שמנהלת את סניף הלל באוניברסיטת מישיגן באן-ארבור. שיימס מסבירה כי התיקים שמתפרסמים ב"מבצע קנרית" על סטודנטים בקמפוס שלה עוררו דווקא תמיכה בסטודנטים ובתפיסותיהם, ועוררו חשדנות כלפי סטודנטים פרו-ישראלים – שנחשדו כמרגלים של אתר הרשימות השחורות.

הכתבה פורסמה במקור במגזין "Forward" ב-3 באוקטובר 2018, והיא מתפרסמת כאן באדיבות מערכת המגזין האמריקאי. כל הזכויות שמורות ל-"Forward". את הגרסה המקורית של הכתבה ניתן לקרוא כאן. תירגמה מאנגלית: שירה מרום