ראש הממשלה בנימין נתניהו במסוק בדרכו לטקס הזיכרון להרוגי השריפה בכרמל, שלשום (צילום: משה מילנר, לע"מ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסוק בדרכו לטקס הזיכרון להרוגי השריפה בכרמל, שלשום (צילום: משה מילנר, לע"מ)

צריך לומר גם מלה טובה ליועצים של ראש הממשלה. נכון, הם פישלו בדברי השבח והקילוסין לבוס בטקס הזיכרון להרוגי הכרמל, אבל כשבודקים את הפרסומים אחר-כך, אפשר להבחין שהיו להם גם כמה הצלחות תקשורתיות.

למזלנו, זה כמה שנים שיש לנו כלי מצוין שבעזרתו אפשר לבדוק מה ואיך בדיוק רוצה לשכת ראש הממשלה שהדברים ינוסחו, ושמו "ישראל היום". בדיווח בתחתית עמ' 7 של העיתון אתמול (20.12.11) נכתב כי "בשולי הטקס קמה סערה סביב הדרך שבה הציג המנחה, דן כנר, את רה"מ נתניהו". אחר-כך בא ציטוט הדברים, ובסופו ייחוס הדברים לאומרם: "[...] אמר כנר. עוד לפני כן ציין המנחה כי [...]".

הבנתם את זה? זה דן כנר! ואם מישהו חושב שהניסוח מקרי ושאיזה עורך זוטר ב"ישראל היום" ניסח את הידיעה, הוא כנראה לא מכיר את דרכי העבודה בעיתון. ואם אתם עדיין מפקפקים, הנה נוסח דבריו של ח"כ אופיר אקוניס, דוברו לשעבר, ולמעשה גם בהווה, של ראש הממשלה בראיון לרשת ב': "[...] אני מבקש גם מהתקשורת וגם מהפוליטיקאים לעסוק במהות [...] נעשו מספר פעולות בהובלת ראש הממשלה. על הדבר הזה צריך ראש הממשלה להיבחן, ולא בשלושה משפטים של קריינות של דן כנר".

אמש כבר אפשר היה לראות סימן ראשון להצלחת הספין: נדב פרי היה אמנם ביקורתי ב"לונדון וקירשנבאום" וקישר את הרעפת השבחים על נתניהו לדו"ח מבקר המדינה שבדרך, אבל גם לו נפלט שמדובר ב"מופע הצפיחית בדבש של דן כנר". וההצלחה נחתמה היום כשכנר הופיע בשער "24 שעות" של "ידיעות אחרונות", והכתבה עסקה בשאלה אם היה על הקריין הוותיק למחות על נוסח הדברים שהוכתבו לו. מקריאת הכתבה התברר גם שבגלל הסערה הציבורית נאלץ כנר להסתגר בביתו.

וכך, בזכות הספין הקטן אבל המוצלח, הפך הקריין, שכל תפקידו לקרוא בקול עמוק ובהטעמה נכונה את הטקסטים שהוא מקבל, לאחראי, או לפחות לשותף, לפשלה של לשכת ראש הממשלה.

לצד הספין הזה הצליחו אנשיו של נתניהו, כמו תמיד, להכתיב לכתבים המדיניים "מידע פנימי" מפי "מקורבים" לראש הממשלה, ולפיו "ראש הממשלה זעם על הדברים ואף שאל את אחד מאנשיו בטקס: 'אתם השתגעתם?'" (דיווח של איתמר אייכנר ב"ידיעות אחרונות"). מי שרוצה יכול להאמין לדברים.

לא צריך אפוא לזלזל ביועציו של ראש הממשלה. הם אולי אינם מצטיינים בעידון ובטעם טוב, אבל כשיש תקלה הם ממש טובים בכיבוי שריפות. אופס...

אבי וינברג מלמד דיני תקשורת, אתיקה עיתונאית ועריכה באוניברסיטה הפתוחה ובאוניברסיטת תל-אביב והיה מזכ"ל מועצת העיתונות