האם פוליטיקאי אוקראיני שעשה הון אחרי נפילת ברית-המועצות שולט בסתר באתר חדשות פופולרי בשפה הרוסית שפועל מישראל? במסגרת הליך משפטי שמתקיים בימים אלה בבית-משפט השלום בהרצליה נחשף מידע על הקשר בין בנו של האוליגרך ואדים רבינוביץ' לאתר האינטרנט "מיגניוז". בית-המשפט עתיד לדון בשאלת הבעלות על האתר. אולג רבינוביץ', בנו של האוליגרך, לא הסכים להתייחס לפניית "העין השביעית" בנושא.

אחת התופעות המעניינות בקרב כלי תקשורת ישראליים בשפה הרוסית היא ריבוי יחסי של גופי עיתונות שזהות בעליהם אינה ידועה, כפי שעלה מפרויקט "מפת הבעלויות" של "העין השביעית". בענף התקשורת העברית מדובר בתופעה נדירה – אך כשבוחנים את כלי התקשורת הישראליים בשפה הרוסית ניתן להבחין בכמה מקרים של גופים שמוחזקים על-ידי חברות שנרשמו במדינות שמאפשרות להסתיר את זהות הבעלים. כזהו המקרה של "מיגניוז".

"מיגניוז" הוקם בישראל בשנת 2000 כשבועון ואתר חדשות בשפה הרוסית. בשנותיו הראשונות, הבעלים המוצהר שלו היה ואדים רבינוביץ', אוליגרך יהודי שבשנים האחרונות כיהן כחבר פרלמנט באוקראינה, התמודד בבחירות לנשיאות, תרם מיליונים לגופים יהודיים וגם החזיק בכמה כלי תקשורת זרים. החל מ-2010 התחלפה הבעלות הרשמית על האתר כמה פעמים.

שאלת הבעלות על "מיגניוז" עלתה לאחרונה בעקבות תביעת זכויות יוצרים שהגישה סוכנות הצילום פלאש 90. בתביעה, שהוגשה בשנה שעברה, נטען שמערכת "מיגניוז" פרסמה תצלום של יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בלי לשלם עבור זכויות השימוש בו – ועל כן יש לחייבה בתשלום פיצויים.

אחת הפעולות שביצע משרד החקירות היתה לשלוח חוקר שהתחזה ליזם שמבקש לרכוש את כתובת האינטרנט של "מיגניוז". לפי התמליל, כשנשאל אולג רבינוביץ' אם הוא הבעלים, הוא השיב לחוקר כך: "אני הבעלים, כן"

הנתבע הוא אולג רבינוביץ', בנו של ואדים רבינוביץ', ועמו נתבעת גם חברה ישראלית בשם "מיגדור בע"מ" שנמצאת בבעלותו של בן האוליגרך. בכתב ההגנה של אולג רבינוביץ' נטען כי גם אם יוכח שנעשה שימוש אסור בתמונה ששייכת לפלאש 90 – לא תהיה לכך שום משמעות, שכן הוא וחברת מיגדור אינם מחזיקים או מפעילים את אתר "מיגניוז", ומשכך גם אינם אחראים לפרסומיו. לטענתם, הקשר שלהם לאתר מסתכם ב"גיוס תוכן פרסומי".

לדברי אולג רבינוביץ', חברת מיגדור אמנם הפעילה את "מיגניוז" עד שנת 2010, אך אז נמכרה הפעילות לחברה ישראלית בשם "מיגלייט". חברת מיגלייט הוחזקה על-ידי תאגיד בשם Steyneburg Corporate Assets שנרשם באיי הבתולה הבריטיים – וב-2014 פורקה על-ידי בית-המשפט כאן בישראל. גם ואדים רבינוביץ', בראיון מ-2014, טען שהאתר נמכר זה מכבר, ושהוא כבר לא ברשותו.

בכתב ההגנה טוען בנו של האוליגרך כי מאז המכירה הראשונה "מיגניוז" הספיק לעבור כמה ידיים, וכיום הוא מוחזק על-ידי חברה בשם Media International Group (ובראשי תיבות: "MIG"), שרשומה באוקראינה. כדי לחזק את הטענה הציג הסכם חתום מ-2014 בין חברת מיגדור ל-MIG, שבו נכתב בפירוש שאתר האינטרנט מוחזק על-ידי החברה האוקראינית.

בפלאש 90 סבורים שמדובר בהפרדה פיקטיבית. בניסיון להוכיח זאת, סוכנות הצלמים הפעילה משרד חקירות שהעלה ממצאים המעוררים ספק במהימנות הצהרותיו של אולג רבינוביץ' – והגישה את דו"ח החקירה לבית-המשפט.

אחת הפעולות שביצע משרד החקירות היתה לשלוח חוקר שהתחזה ליזם שמבקש לרכוש את כתובת האינטרנט mignews.com. לפי התמליל, אולג רבינוביץ' אמר לחוקר שהוא אינו מעוניין למכור את הדומיין, וכשנשאל אם הוא הבעלים והשיב: "אני הבעלים, כן". השיחה התקיימה בפברואר 2017 – שבע שנים לאחר המועד שבו, לטענת רבינוביץ', החברה שבבעלותו הפסיקה להחזיק באתר.

בשיחה אחרת שתמלילה הוגש לבית-המשפט, עובדת של משרד החקירות התקשרה למשרדי חברת מיגדור ושמעה ממנהלת המשרד שאלו גם המשרדים של "מיגניוז". כשאמרה למנהלת המשרד שהיא רוצה לשוחח עם ואדים רבינוביץ', נאמר לה שהוא שוהה בקייב. כששאלה אם האוליגרך הוא הבעלים של האתר, ענתה המזכירה: "לא ממש, אבל אפשר להגיד" – כך על-פי התמליל.

"מיגניוז", סמליל האתר

"מיגניוז", סמליל האתר

לטענת התובעים, מי שעומד מאחורי החברה האוקראינית שכביכול מחזיקה ב"מיגניוז" הוא אולג רבינוביץ'. בנו של האוליגרך, גורסים בפלאש 90, "יצר מבנה מורכב הכולל מספר חברות ישראליות וזרות המרכיבות את 'קבוצת מיג', והוא המפעיל אותה כיום".

כחיזוק לטענה הזאת הציגו פסק דין של בית-המשפט העליון שבו אוזכרה טענה שהעלה אולג רבינוביץ' בפני השופטים: לטענתו, חברת מיגדור היא חלק מקבוצת MIG האוקראינית. במסמך אחר שהוגש לבית-המשפט מתועדת פנייה של רבינוביץ' לרשם הפטנטים, המדגמים וסימני המסחר, שבה שוב הצהיר כי חברת מיגדור היא חלק מהקבוצה האוקראינית – שהחזיקה לדבריו ב"מיגניוז" משנותיו הראשונות, לפני כשני עשורים.

ראיה נוספת לקשר בין החברות, טענו בפלאש 90, היא ריבוי הכובעים של מנכ"ל מיגדור יבגני שוורצמן. מצילום מסך שהוגש לבית-המשפט עולה כי שוורצמן מציג את עצמו בעמוד הלינקדאין שלו גם כמנכ"ל "מיגניוז". מבדיקת "העין השביעית" עולה כי שוורצמן גם שימש כמנכ"ל חברת מיגלייט עד פירוקה ב-2014.

אם לא די בכך, הוסיפו בסוכנות הצלמים, "מיגניוז" וחברת מיגדור פעלו עד לאחרונה מאותו משרד בקומה ה-41 של מגדל משה אביב ברמת-גן. לפי תצהיר שהגיש נתי שוחט, הבעלים של פלאש 90, עורכי-הדין שהגישו בשמו את התביעה עובדים גם הם במגדל משה אביב – כך שהם לא התקשו לעלות במעלית ולהתבונן בעצמם דרך דלת הכניסה השקופה של משרדי חברת מיגדור.

לדבריו, על דלת המשרד מופיע גם הכיתוב "Mignews", ו"מכמות עמדות המחשב והעובדים נראה בבירור כי מערכת האתר פועלת ממשרדים אלו". מאז הבדיקה ההיא שונתה הכתובת הרשמית של חברת מיגדור, שרשומה כיום כחברה פתח-תקוואית.

הרושם שנוצר אצל הגולש

איזו סיבה יכולה להיות לאוליגרך אוקראיני להסתיר את העובדה שהוא מחזיק בכלי תקשורת שמופעל מישראל? "קשה להגיד, וצריך לציין שבית-המשפט עוד לא הכריע, אבל יש השערה שאומרת שוואדים רבינוביץ' מכר את 'מיגניוז' בגלל הפעילות הפוליטית שלו, כי הבעלות על כלי תקשורת משום מה הפריעה לו", אומר בוריס ינטין, הכותב על תקשורת ישראלית בשפה הרוסית ב"עין השביעית".

"ההשערה הזאת מזכירה משהו שקרה לא מזמן ברוסיה, בעקבות ההתערבות בבחירות לנשיאות בארצות-הברית", מוסיף ינטין. "האמריקאים פרסמו רשימה של אנשי עסקים רוסים שמקורבים לקרמלין, והטילו עליהם סנקציות כלכליות. אנשי העסקים הגדולים, כשהם נאלצים להתמודד עם מהלכים כאלה, הרבה פעמים יוצאים מהחברות שלהם. באופן רשמי, הם לא מופיעים כבעלים או כמנהלים של החברות האלה – אבל קשה להאמין שהם באמת מנתקים את הקשר.

"אז יש השערה שגם לוואדים רבינוביץ' היה לא נוח להיות רשום כבעלים של כלי תקשורת – למרות שאם תיכנס ל'מיגניוז', בעיקר למהדורה האוקראינית, תראה שעדיין מסקרים אותו שם באופן מאוד חיובי. כך שאולי מבחינת מס הכנסה אין קשר – אבל הרושם שנוצר אצל הגולש יכול להיות יותר מורכב".

אולג רבינוביץ', כאמור, סירב להתייחס לפניית "העין השביעית".

30156-03-17