עיריית בני-ברק תצא למכרז של פרסומי העירייה כדי למנוע אפליה של העיתון החרדי "הפלס", כך הודיעה העירייה לפני ימים אחדים לבית-המשפט. ההודעה באה בעקבות עתירה שהגיש העיתון בטענה כי הוא מופלה לרעה על-ידי העירייה.

"הפלס" הוא שופר של סיעה קנאית בקרב החרדים הליטאים, שהתפצלה מהזרם המרכזי המזוהה עם העיתון "יתד נאמן". מאז נוסד סובל העיתון מחרמות, כולל חרם מודעות. בעקבות החרמות נקטו אוהדי "הפלס" במאבק עיקש שאף הוביל אף למעצר ולהעמדה לדין של חלקם. בחודש אוקטובר האחרון קבע משרד היועץ המשפטי לממשלה כי לשכת הפרסום הממשלתית רשאית לא לפרסם בעיתון לנוכח החשדות הפליליים נגד בכיריו.

במקרה של עיריית בני-ברק החליט העיתון לעתור נגד מה שראה כאפליה פסולה נגדו. באמצעות עו"ד יונתן ברמן דרש "הפלס" לחייב את העירייה לפרסם בו כפי שהיא מפרסמת בעיתונים החרדיים המתחרים. לפי נתונים שסיפק העיתון, העירייה לא פרסמה בו ולו מודעה אחת בשנים האחרונות – לעומת עשרות ומאות מודעות שרכשה מהעיתונים המתחרים, ביניהם גם כאלה ששיעור חשיפה שלהם נמוך מזה של "הפלס".

בעירייה הכחישו, באמצעות עו"ד יהודה ליבוביץ, כי הם שותפים בדרך כלשהי לרדיפת "הפלס" וקהילת קוראיו. עיריית בני-ברק הדגישה כי היא מסייעת בהיקף של מאות אלפי שקלים לסיעת האופוזיציה במועצת העירייה, המזוהה עם "הפלס", וזאת באמצעות הקצאת קרקעות וסיוע בצרכים של מוסדות חינוך. סיוע זה, כך הוסבר, שווה ערך למאות אלפי שקלים, סכום גבוה בהרבה מרווחי המודעות שהיו יכולות להתפרסם ב"הפלס" מטעמה.

עיתון "הפלס"

אשר לטענת אי-הפרסום, בעירייה לא הכחישו זאת – אך הסבירו כי "הפלס" אינו עיתון ותיק דיו ("התבססות של עיתון הינה תהליך של שנים"), אינו עיתון יציב דיו (בשל היעדר פרסום מצד גורמים רבים במשק) וממילא הפרסום בו אינו אפקטיבי במידה מספקת ("העובר ברחובות ירושלים ביום שישי יראה ערימות עיתוני 'הפלס' בפתחי הבתים ללא דורש"). בנוסף נטען כי פרסומי העירייה ממילא מגיעים לציבור קוראי "הפלס" באמצעות מקומון חינמי "ניטרלי", שנצרך על-ידי כלל הציבור בבני-ברק, וכן באמצעות מודעות רחוב.

בדיון שנערך לפני כחודש בפני השופטת מיכל אגמון-גונן מבית-המשפט המחוזי בתל-אביב, הציעה השופטת אגמון-גונן לעיריית בני-ברק כי "תנקוט בהליך מכרזי לגבי פרסום בעיתונים", שבמסגרתו תפנה לכלל העיתונים במגזר החרדי, כולל ל"הפלס". בנוסף הציעה השופטת לוועדה המקומית לתכנון של עיריית בני-ברק, שאף היא נתבעה על-ידי "הפלס", כי זו תשנה את הדרישות שקבעה לגבי פרסום מודעות מכוח חוק התכנון והבנייה, כך שרשימת העיתונים שבהם מופיעות המודעות "תכלול את כל העיתונים המתפרסמים הן בתפוצה ארצית, הן במגזר החרדי" – וזאת מבלי לנקוב בשמות העיתונים. עד היום הסעיף נקב בשמותיהם של מתחרי "הפלס", ונמנע מלנקוב בשמו של "הפלס".

לפני ימים אחדים הודיעה העירייה כי קיבלה את הצעת בית-המשפט. "העירייה החלה בהליך מכרזי, והתקשרה – בתוך הזמן הקבוע בהצעת בית-המשפט – עם משרד עורכי-דין מוביל בתחום, להכנת מכרז, בדחיפות", הובטח. "ההנחיות היו בהתאם למפורט בפרוטוקול בהצעת בית-המשפט, וכמובן בדיני מכרזים בכללותם". אשר לוועדה המקומית, זו, כך הובטח, תשנה את הסעיף הנוגע לפרסום בעיתונים כך שיחייב פרסום באחד "העיתונים הנפוצים בארץ", וכן שני פרסומים ב"עיתונים הנפוצים במגזר החרדי", מבלי לנקוב בשמותיהם.

6168-09-17

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 329KB)