שר האוצר יובל שטייניץ נואם, אתמול (צילום: יוסי זמיר)

שר האוצר יובל שטייניץ נואם, אתמול (צילום: יוסי זמיר)

אנשי הסוד והסתר

שערי העיתונים מדגישים היום את המחלוקת הפוליטית סביב סוגיית גיוס החרדים. ב"ידיעות אחרונות" זו הכותרת הראשית: "נתניהו: להתפשר. ליברמן: לא אתן למרוח הגיוס". ב"הארץ" זו הכותרת שמתחת לראשית: "נתניהו לש"ס: הגמישו עמדות לגבי גיוס חרדים". ב"ישראל היום" זו הכותרת שמעל לראשית: "לגייס חרדים גם למוסד ולשב"כ", נכתב בין מרכאות, "זו אחת ההמלצות העולות מסיכומי דיוני ועדת פלסנר לשוויון בנטל". רק ב"מעריב" אין התייחסות לסוגיה על השער.

ב"ידיעות אחרונות" מדגישים את התנגדותו של ראש הממשלה (התנגדות לכאורה, יש לציין, המובאת מפי "גורמים") להטלת סנקציות אישיות נגד חרדים שלא יתגייסו. הדגש, כך נראה, הוא משום שדבר ההמלצה להטיל את הסנקציות פורסם ב"ידיעות" אתמול. הסיקור בכפולה הפותחת [יובל קרני, צביקה ברוט וראובן וייס] מעלה כמה נקודות מחלוקת בין ראש הממשלה, ח"כ יוחנן פלסנר, העומד בראש הוועדה "לקידום השוויון בנטל", יו"ר ישראל-ביתנו אביגדור ליברמן ו"החרדים". כאמור, בשער מודגש דווקא שר החוץ ליברמן. ההפניה לטור הפרשנות במדור הדעות היא "גיוס לכולם", ועל הטור חתום גלעד שרון.

בניגוד למסגור ב"ידיעות אחרונות", המציג את נתניהו כפשרן הנכנע לחרדים, ב"הארץ" נתניהו מוצג כמי שדורש מהחרדים להתגמש. אף על פי כן, מן הסיקור המפורט של הסוגיה בעמ' 3 [יאיר אטינגר וגילי כהן בהובלת פרשנות מקיפה של עמוס הראל] עולה תמונה מורכבת שבה נתניהו ניצב בתווך בין עמדותיהם הקשוחות של חברי-הכנסת החילונים ושל אלו החרדים. כמו שרון ב"ידיעות", גם יוסי ורטר כותב כי כלל לא בטוח שנתניהו יבחר בהצטרפות לברית המתגבשת בין המפלגות החילוניות בקואליציה. "נתניהו מצוי כעת במעמד של הגורם המפשר", מסכמים מזל מועלם, אריק בנדר, חיים גריידינגר ואחיקם משה דוד בידיעה בעמ' 10, המוקדש לסוגיית גיוס החרדים. הידיעה הנוספת בעמוד [אריק בנדר] מוקדשת כולה לעמדתו של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ("ליצמן תוקף: 'עונשים? מה אנחנו, גנבים?'").

מה באמת חושבים בלשכת ראש הממשלה? "רה"מ מתנגד לסנקציות לאברכים שלא יתגייסו", נכתב בכותרת ידיעה של מתי טוכפלד בעמ' 7 של "ישראל היום". נתניהו, שככל הנראה לא יאמץ במלואן את המלצות ועדת פלסנר לגיוס חרדים, גם אינו תומך בקביעת מכסות ל'מתמידים'", נכתב בכותרת המשנה; "החוק לא יכלול חובת גיוס לערבים". הידיעה הנוספת בעמוד, של גדעון אלון, מבשרת כי בין ההמלצות גם גיוס חרדים למוסד ולשב"כ. כאמור, הסחת הדעת הזו, שכלל אינה קשורה למוקד המחלוקת שנתניהו מתבוסס בה, מגיעה להיות כותרת ההתייחסות בשער העיתון לסוגיית הגיוס. מעניין אם ראש הממשלה ידרוש כי ינסרו קודם את החרדים שיתגייסו למוסד.

הכותרות הראשיות

"הסניגוריה הציבורית תדרוש תשלום מנאשמים", נכתב בכותרת הראשית של "הארץ". "משרד המשפטים יגבה מעתה 300 עד 1,200 שקלים על ייצוג בעבירות פליליות, שניתן עד כה בחינם. המדינה תרוויח מהמהלך 10 מיליון שקלים בשנה", נכתב בכותרת המשנה לכתבה של תומר זרחין.

"צה"ל דורש 15 מיליארד שקל להתמודדות בחזית הדרום", נכתב בכותרת הראשית של "מעריב". "בעקבות הבחירות במצרים ועליית האחים-המוסלמים מתחדד בצבא הצורך להגביר מוכנות בגזרה הדרומית", נכתב בכותרת המשנה.

"יהודים רכשו את רוב השטח במאחז מגרון", נכתב בכותרת הראשית של "ישראל היום".

לילה לבן ובהצלחה

"'לילה לבן' הוא שם של יוזמה תל-אביבית שהחלה ב-2003 [...] היוזמה המבורכת של עיריית תל-אביב תיתקל הלילה בקשיים", נכתב במאמר המערכת של "הארץ". "אלימות המשטרה בסוף-השבוע שעבר – שהיתה, בין היתר, תוצאת הסירוב המוחלט של ראש העירייה, רון חולדאי, לאפשר למאהלי המחאה לחזור לשדרות רוטשילד – גררה בעקבותיה גל ביטולים של השתתפות באירועים [...] חולדאי, שיש לו חלק מרכזי בדיכוי המחאה ביום שישי שעבר, ציפה שכמה ימים אחר-כך ישתתפו אותם מוחים באירוע שהוא כולו חגיגה לרוח החופש ונערך בחסות העירייה שחנקה את צעקתם".

"לא יורדים מהבמה" היא כותרת "24 שעות", מוסף "ידיעות אחרונות". "כנסיית-השכל חוגגים 20 שנה ביחד, מוציאים דיסק ולא מוותרים על ההופעה ב'לילה הלבן', למרות שהם בעד דפני ליף. 'להטיל חרם על תרבות זה צעד קיצוני, מה אשמים האנשים שרוצים לשמוע מוזיקה'", נכתב בכותרת המשנה. כותרת הכתבה עצמה היא "אסור להטיל חרם על תרבות". חתום עליה דני ספקטור, מי שדיווח השבוע כי המפגינים – שבשל האלימות של פקחים ושוטרים שהופעלה כלפיהם נולדו החרמות על עיריית תל-אביב – הרסו חנויות וצרו על השוטרים, וכי המחאה "איבדה את הלגיטימיות שלה".

עיריית תל-אביב שילמה ממון רב כדי לרכוש ארבעה עמודים במוסף עבור פרסומת לאירועי "לילה לבן". להקה קיבלה שלושה עמודים במיקום עדיף משום שלא ביטלה את השתתפותה בהם. במדור הדעות של העיתון כותב יונתן יבין כי "לאמנים המחרימים שמתכנסים בקונכייתם ומשחקים אותה פולניה, יש להגיד בבירור: אינכם ממלאים את חובתכם התרבותית, אתם מועלים בה. חזרו לבמה".

"מדוע קמו פתאום גלריות פרטיות והודיעו על ביטול השתתפותן ב'לילה לבן' בתל-אביב?", שואלת גליה יהב בטור במוסף "גלריה" של "הארץ". "העילה הרשמית היא כמובן אלימות של פקחי העירייה כלפי המפגינים והנסיונות הפתטיים שלה להכחיש ולחמוק מאחריות. [...] פוליטיקה פשוטה. מעבר לכך, אם מסתכלים לאחור על ההיסטוריה הקרובה של יחסי העירייה ושדה האמנות על שלל פניו­ – אמנים, המוזיאון והמגזר הפרטי-עסקי­ –מתגלה סיפור של יחסים עכורים". הכותרת היא "ליצן החצר מתפטר", ויהב מצליחה להאיר את הנושא באור אחר, כמעט מפתיע.

ב"גלובס" כותב רון מיברג על חרמות תרבות בהקשר אחר.

"היה הסכם?" היא כותרת טור של גדעון עשת במדור הדעות של "ידיעות אחרונות", העוסק במצבם של עובדי הקבלן, הממשיך להיות גרוע, לפי עשת, למרות ההסכמים שנחתמו בין ההסתדרות לבין הממשלה והמעסיקים בעקבות המחאה החברתית של הקיץ שעבר. "יכולה ההסתדרות לכפר על טעותה על שנתנה אמון בערפל הניסוחי של 'ההבנות'. להודיע על שביתה כללית רצינית בעוד שבועיים, שלא תסתיים עד שלא יהיה הסכם מפורט ובצדו צו ממשלתי המחיל את ההסכם על כל המעסיקים. בלי התחכמות. בלי יוצאים מן הכלל. בלי שיהיו יותר עובדי קבלן. ובכך ייתן האיגוד המקצועי אות למחאת קיץ 2012, שתתמקד בתקציב הבעייתי שנרקח בימים אלה בין ראש הממשלה ושר האוצר".

בידיעה ב"הארץ" על המשך התגובות במשטרה ובמערכת הפוליטית לאלימות בהפגנות בסוף-השבוע מצוטטת ח"כ מירי רגב, שמתחה ביקורת על המפגינים: "עשיתם מספיק הצגות, פנו את הדרך למנהיגים אמיתיים".

התקציב שנרקח

"שטייניץ מבהיר: המסים יעלו", נכתב באותיות גדולות במרכז שער "עסקים", מוסף "מעריב", על רקע תמונת פרופיל של שר האוצר הנפרשת לאורך רוב השער. גם על שער "ממון", מוסף "ידיעות אחרונות", נדפסת כותרת, עטוית מרכאות, "לא יהיה מנוס מהטלת מסים", על רקע דיוקנו של שר האוצר. שטייניץ אמר את הדברים אתמול, בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה.

אם כן: לאחר שראש הממשלה הודיע על ביטול העלאת המע"מ והקטנת הקיצוצים (בשל הגדלת הגירעון), מתייצב שר האוצר למלא את התפקיד כפוי הטובה של השוטר הרע. ברם, ייתכן שמדובר בהכרת טובה: הרי דו"ח ביקורת חמור שפורסם רק לאחרונה קרא לשר האוצר להתפטר מתפקידו.

ובכותרת הראשית של "כלכליסט": "פישר: אסור להעלות את הגירעון מעל 2.5%". "נגיד בנק ישראל ממשיך במתקפה חזיתית על ראש הממשלה", נכתב בכותרת הגג.

ובינתיים, במשק: "הצרכנים מהדקים את החגורה", נכתב בכותרת הראשית של "גלובס". "ספקים וקמעונאים מביעים דאגה מפני ירידה במכירות מוצרי המזון והצריכה השוטפת בחודש יוני. 'היציאה משבועות היתה מזעזעת. יציאה קשה מאוד. חודש יוני התחיל גרוע מאוד, ועבר לבינוני פלוס', אמר היום (ד') ספק גדול ל'גלובס'", כותבת אילנית חיות.

"עשרות מיליארדי שקלים של הציבור בסכנת תספורת", נכתב בכותרת הראשית של "דה-מרקר". "לאחר הירידות בשוק, אג"ח רבות נסחרות במחיר נמוך במיוחד ורומזות: המשק מתקרב לגל שלישי של הסדרי חוב בשלוש שנים. בגל הקודם, החובות שנשמטו היו בעיקר של חברות קטנות ובינוניות שנפגעו מהמשבר הגלובלי. הפעם, כמה מהתאגידים הגדולים בישראל בצרות", נכתב בכותרת המשנה המפנה ל"פרויקט מיוחד" על המשבר בשוק האג"ח מאת כתבי שוק ההון של העיתון.

הפרויקט נפרש מן השער האחורי, שם הוא מקבל כותרת נוספת: "מצד אחד תשואת זבל, מצד שני מטוס פרטי", נכתב בה. "ארבעה טייקונים ישראלים שחייבים לציבור עשרות מיליארדי שקלים – תשובה, דנקנר, זיסר ופישמן – מחזיקים עדיין במטוס פרטי בעלות של 6,000 דולר לשעת טיסה. השאלה היא איך אפשר להמשיך להוציא כל-כך הרבה כסף, כאשר הסיכון לפרעון החוב כל-כך גבוה".

"סלקום ירדה ב-4% – וקרסה ב-74% בשנה האחרונה", נכתב בכותרת סקירת המסחר ב"דה-מרקר".

החברה האזרחית

העיתונים מדווחים היום בהרחבה גם על עניינים שאינם קשורים למערכת הפוליטית, המדינית, הכלכלית או הבטחונית.

"מעריב" ו"ידיעות אחרונות" מציגים על שעריהם דיווחים הנוגעים בתפר שבין הצבא, החברה האזרחית, חרמנות והזלזול הידוע של עורכי טבלואידים בקוראיהם. ב"מעריב" מודפסת על השער תמונה של ארבע בחורות חטובות לבושות גופיות ואוחזות אקדחים כשהן נשענות על אופנוע. התירוץ לפרסום התצלום היא ידיעה של אבי אשכנזי על "יחידת בילוש שמורכבת כולה מנשים". הפעם עורך העיתון ניר חפץ לא הורה לעטות על הדמויות בתצלום פריטי לבוש מתוכניות ריאליטי (הפעם, מן הסתם, לא היו משתמשים בסינרים של טבחים, אלא בבגדי ים מ"הישרדות"). ב"ידיעות אחרונות" מתפארים בהישג עיתונאי: מחר במוספי יום שישי יתפרסם ראיון ראשון עם נווטת קרב שהיתה גם דוגמנית.

כל העיתונים מדווחים על מה שב"הארץ" מדווח בידיעה בינונית בעמ' 12 תחת הכותרת "שני קצינים מחיל הים נהרגו בתאונה בכביש 4". ב"מעריב" זו התמונה הראשית על השער, תחת הכותרת "חיל הים מתאבל". ב"ידיעות אחרונות" הכותרת על השער היא "נסיעת המוות". "אתמול ב-7 בבוקר פתח אביו של סרן עמרי שחר את דלת הבית. הוא הרגיש את היד של נציג צה"ל נוגעת בכתפו, והבין. בנו, קצין מצטיין, נהרג עם חברו, סגן רפאל בובליל, בהתהפך מכוניתם אחרי שבילו בערב יחידה", נכתב בכותרת המשנה. היום, ב-7 בבוקר, פתחו קרוביו של הקצין המנוח את העיתון וראו כיצד עורכיו הופכים את הטרגדיה שלהם לקיטש.

כל העיתונים מדווחים על תקיפה שאירעה אתמול בדרום תל-אביב: נער שיכור תקף באלימות באישון הלילה את שכנו שעמד ברחוב, כנראה ללא כל סיבה, וגרם לו לחבלות חמורות. ב"הארץ" מדווח עוז רוזנברג כי אמש נפטר הנער שנכנס לתרדמת לפני כשבועיים אחרי ששתה בקבוק ויסקי שלם בתוך עשר דקות.

ענייני תקשורת

אמילי גרינצווייג מדווחת ב"הארץ" כי לפי מחקר של חברת יפעת, סיקור המחאה החברתית "ירד ב-40% לעומת השנה שעברה".

רחל טל-שיר כותבת ב"גלריה" על תוכנית הריאליטי-אוכל "מאסטר שף", ש"כולל התופים והמחולות וקריאות הבוז וגילויי שאט הנפש שמלווים אותה, היא מעין קפסולה שבה ניתן לצפות במרוכז בכל חבילת תוכניות האוכל שמוצגות בערוצים השונים", ו"התוכניות האלה, כמעט כולן, משתלטות על המסך ומבטלות באופן נחרץ ועיקש את חיוניותו וחשיבותו של הקשר בין תזונה לבריאות".

בין הדוגמניות, הזמרות והשחקניות המככבות במדור הרכילות של "מעריב" בולט אייטם על שר החינוך גדעון סער.

במדור הדעות של "מעריב" מתלונן אראל סג"ל כי הדיון הציבורי בישראל "מתנהל באופן היסטרי, זול, גס וגזעני מכל כיוון".