בעידן ה"תוכן" (ההגדרה החדשה של מה שפעם נקרא "עיתונות") יש לחץ גדול מאוד למלא אתרי אינטרנט בהרבה מידע באופן רציף, רצוי גם מהר. לצורך זה משתמשים בכל סוגי המקורות האפשריים: תוכן גולשים, תוכן תאגידים, תוכן רשויות הממשלה, תוכן יחצנים. לעתים רבות אותו מידע מופיע באתרים שונים, לעתים באותו ניסוח. לפעמים כולם גם טועים ביחד. בקצה השני תמיד יש מי שגוזר את הקופון, בצורה אלגנטית יותר או פחות. אחד כזה הוא איש יחסי-הציבור דני לוי, מתמודד רציני על תואר "היחצן היצירתי של 2008".

משרדו של לוי מעניק שירותי יחסי-ציבור לפרויקט מגורים בשם "אם המושבה" בפתח-תקווה. ב-17 בדצמבר שיגר לוי ממשרדו הודעה אטרקטיבית שכותרתה מבשרת על כך ששישה בכירים בחברת הביטוח הראל רכשו קומה שלמה בפרויקט תמורת שבעה מיליון שקל.

כותרת הידיעה פורסמה בנוסח דומה בכמה מקומות, כולל בשלושת האתרים הכלכליים המובילים, "כלכליסט", "דה-מרקר" ו"גלובס". ללא ספק, מדובר בכותרת מסקרנת, אפילו עם ערך עסקי ועיתונאי מסוים.

הקורא הסביר של מדורי הכלכלה עשוי להסיק שפרויקט "אם המושבה" אטרקטיבי עד כדי כך שיאיר, גדעון ובן המבורגר (הבעלים והמנהלים הבכירים של חברת הביטוח הראל), החליטו להעתיק את מקום מגוריהם לפתח-תקווה. עד כדי כך.

אין ספק שמדובר בהצלחה כבירה לדני לוי, שוודאי רשם לעצמו וי גדול לאחר שהשכיל למצב את הפרויקט בפתח-תקווה כנחשק ויוקרתי וקיבל על כך חותמת רשמית של התקשורת הכלכלית המובילה בישראל.

בהמשך היום קרה דבר נוסף: נציג מטעמה של הראל פנה לשלושת האתרים שפירסמו את הידיעה והודיע להם שהיא רחוקה מהמציאות. אף בכיר בהראל לא רכש דירה בפרויקט ולאף אחד מהם אין גם כוונה כזאת. מה בכל זאת נכון? יש בחור אחד, מנהל שיווק בהראל בשנות ה-30 לחייו, ששמו צוין בקומוניקט של לוי ובידיעות שהופיעו בעקבותיו.

אותו אדם אכן בדק אפשרות לרכוש דירה בפרויקט בפתח-תקווה, אלא שהמרחק בינו לבין יאיר המבורגר ומשפחתו דומה למרחק בין סרן צעיר לרמטכ"ל. בהראל זעמו על כך ששירבבו את שמם לטובת קידום מכירות של חברת הנדל"ן שבונה את "אם המושבה" וטענו לפגיעה במוניטין שלהם, אולם זהו עניין משני.

הנציג של הראל קבל בעיקר על כך שאיש מכתבי הנדל"ן שפירסמו את הידיעה לא פנה אליהם. אם היתה נעשית פנייה שכזו, הקומוניקט של לוי היה מן הסתם נשלח אל סל המחזור, או שהיה עובר שכתוב משמעותי, בלי הבכירים וללא הרמיזות על הרכישה. רק לאחר שהראל פנתה אל שלושת כלי התקשורת, הידיעה נמחקה מן הרשת, אולם ב"גלובס" היא כבר הועברה לעיתון, כך שהראל איחרה את הרכבת.

במלים אחרות, להלן השורה התחתונה: שלושה כתבי נדל"ן ולפחות שלושה עורכים מעליהם, בכלי התקשורת המובילים בישראל, לא חשבו להרים טלפון להראל ביטוח ולבדוק אם הקומוניקט של לוי נכון. הם העדיפו לפרסם אותו כמעט כפי שהוא. צירוף מקרים מוזר. באחת התגובות המובאות להלן, נאמר כי הידיעה הועלתה לאוויר "עקב תקלה". כנראה שכחו לכבות את הטייס האוטומטי.

תגובות

בתשובה לשאלה מדוע שלחה מידע שגוי לעיתונאים, ענתה ליאור מהמשרד של דני לוי כי "זה המידע שקיבלנו מהלקוח שלנו, ואנחנו יכולים להביא הוכחות שאחד מהקונים היה בכיר. דשנו בזה בעבר כל-הרבה; יש לנו הוכחות, אבל אני לא רוצה להיכנס לזה. אני לא יודעת בוודאות לכאן או לכאן, ולכן אני לא נכנסת לזה".

"דה-מרקר": "העובדות המצוינות על-ידיך אינן מדויקות. הועבר לידינו קומוניקט בנושא זה, וכבר בשיחה ראשונית עם נציגי הקבלן התברר לכתב שטיפל בנושא כי לא נרכשו דירות בפועל, אלא מתקיימים מגעים בלבד. לדרישתו, ניתן לו לשוחח עם אחד מעובדי הראל הרלבנטיים, ואז התברר כי דובר במגעים ראשוניים בלבד וכי אין מדובר בבכירים. עקב תקלה, האייטם הועלה לאתר האינטרנט בטרם מוצו כל הבדיקות, וזמן קצר לאחר הפרסום הוא הוסר ממנו. הידיעה לא פורסמה בעיתון, ולכן לא ניתן למצוא אותה באף אחד מהארכיונים (לא המקוון ולא המודפס)".

"כלכליסט": "היחצן של אותו פרויקט נדל"ני בפתח-תקווה (דני לוי) שיגר הודעה לעיתונות בדבר רכישת הדירות בידי בכירי הראל, ואף עמד על כך בבירור נוסף שנערך איתו על-ידי כתבי הנדל"ן של 'כלכליסט'. הידיעה הוסרה מן האתר ברגע שחברת הראל הסבה את תשומת לבנו שהידיעה שגויה (באותו שלב, גם היחצן חזר בו והודה שדובר במו"מ בלבד, שלא הגיע לשלב מימוש). כיוון שהידיעה לא עסקה ביוזמה של הראל כחברה, אלא בעובדיה שפעלו כיחידים, לא מצא הכתב לנכון לפנות אל החברה לתגובה וסמך (בפעם האחרונה, מן הסתם) על אמינותו של היחצן, שכאמור, התעקש על נכונות הידיעה".

"גלובס": "אין תגובה".