בשנת 2003 שודרה בערוץ הטלוויזיה הלבנוני "אל-מֻסְתַקְבּל" (מילולית - "העתיד") התכנית "סופר-סטאר", הגרסה הערבית לתחרות השירה הבריטית "פופ-איידול" (המוכרת יותר בגרסתה האמריקאית "אמריקן-איידול"). החידוש הטלוויזיוני הסעיר את העולם הערבי ונדמה היה כי בראש מעייניו נמצאים רק התכנית ומשתתפי הגמר באותה עונה: דיאנה כרזון הירדנית (זוכת התחרות), רֻוַיְדַה עטיה הסורית ומִלְחֵם זֵין הלבנוני.

התופעה לא פסחה על דוברי הערבית שבין הים לירדן והבליטה את הניגוד בין השיח התרבותי-חברתי לבין מאורעות אותם הימים; בישראל וברשות הפלסטינית השתוללה האינתיפאדה השנייה על חיסוליה הממוקדים ופיגועי המתאבדים ואזרחי ישראל הערבים עוד ליקקו את פצעי אוקטובר 2000.

חוגגים את זכייתו של מחמד עסאף בתוכנית הריאליטי "עראב איידול", חאן-יונס, 22.6.13 (צילום: עבד רחים כתיב)

חוגגים את זכייתו של מחמד עסאף בתוכנית הריאליטי "עראב איידול", חאן-יונס, 22.6.13 (צילום: עבד רחים כתיב)

בתגובה לניגוד התפרסם באותם הימים בארץ שיר סאטירי בשם "סופר סטאר", שביצע הצמד "שמאס-נחאס". לקריאה הלאומית הידועה "מעזה לבירות עַם חי לא ימות", שמושמעת תדיר בהפגנות, הוספו השניים את המילים: "מדמשק למע'אר - העם כולו סופר-סטאר/אנחנו אנשיך יא מלחם –  אנו חייליך יא דיאנה". פרויקט סיכום שנת 2013 של מיזם האינטרנט "אִחְנַא TV" מעלה את השאלה האם עשור לאחר אותה תחרות משהו השתנה.

שורשיו של המיזם "אחנא TV" נטועים בחברת ההפקות הנצרתית "אל-ארז" (מילולית – "הארז"), שעליה נכתב כאן בעבר. כבר בשלב מוקדם יחסית דאג נזאר יונס, מייסד "אל-ארז", להעלות לרשת חלק מהחומרים שהחברה הפיקה ובשנת 2011 הוחלט לעשות זאת בדרך ממוסדת יותר, באמצעות השקת ערוץ טלוויזיה אינטרנטי. המטרה, כפי שמציינים באתר האינטרנט של הערוץ, הייתה להפיק תכנים טלוויזיוניים איכותיים המיועדים לחברה הערבית בישראל ולשדרם באופן חופשי לכל המעוניין.

אפילו בשם שנבחר, "אחנא" (מילולית – אנחנו), ניכרה הכוונה להדגיש כי מדובר בתוכן שיוצא מתוך החברה הערבית, "משלנו". "והכי חשוב – 'אחנא' היא 100% ערבית", נכתב באתר הערוץ וקשה שלא לראות בכך קריצה ביקורתית ל"הלא TV", ערוץ הטלוויזיה המסחרי, שעלה לאוויר באותו הזמן כשותפות יהודית-ערבית ותחת חסות רגולטורית של המועצה לשידורי כבלים ולוויין.

לקראת סוף שנת 2013 הציגו בערוץ את הנושאים הנצפים ביותר באתר באותה שנה. מיזמי סיכום שנה כאלה אינם יוצאי דופן והוצגו השנה, כמו בעבר, גם באתרי החדשות המקוונים "פאנט" ו"בכרא". החידוש של "אחנא" היה בהתבססות על מספר הצפיות בתכני הערוץ לאורך השנה ולא בהצבעה התנדבותית של הצופים בסוף השנה והתייחסותם בדיעבד לאירועים שהתרחשו ואולי עומעם זכרם. לפיכך, הצצה ל"עשרת הגדולים" של הערוץ מאפשרת לנו ללמוד בדרך כמעט בלתי-אמצעית מה עניין בשנה שעברה את הצעירים שגולשים ברשת, פלח האוכלוסייה שאליו מכוונים ב"אחנא".

אחד הנתונים הבולטים ברשימה הוא העובדה שמדינת ישראל או הממסד הישראלי ישראל הגיעו לידי ביטוי בצורה ישירה רק בהקשרים שליליים דוגמת המאבק נגד תכנית פראוור (מקום שני, כ-200 אלף צפיות), העימותים במתחם מסגד אל-אקצא בירושלים (מקום שלישי, כ-130 אלף צפיות) ופרשיית האב גבריאל נדאף (חבר בפורום לגיוס נוצרים לצה"ל שאיימו להדיחו בשל כך מתפקידו בכנסייה, מקום תשיעי, כ-34 אלף צפיות).

ראש הממשלה בנימין נתניהו והכומר גבריאל נדאף, ירושלים, 5.8.13 (צילום: משה מילנר, לע"מ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו והכומר גבריאל נדאף, ירושלים, 5.8.13 (צילום: משה מילנר, לע"מ)

בצורה עקיפה הגיעה הממסד הישראלי לידי ביטוי בדמות הבחירות לכנסת (מקום שביעי, כ-81 אלף צפיות בתשדירי הבחירות של שלוש המפלגות הערביות שנכנסו לכנסת – רע"מ/תע"ל, חד"ש ובל"ד). מעניין לציין כי אל-"ארז" היא המפיקה של תשדירי הבחירות לכל המפלגות הערביות. עובדה זו מעלה את התהייה כיצד מצליחים לשמור על סודיות מקצועית במסגרת כזו ואולי מספקת הסבר אחד מני רבים לעובדה שבתשדירי הבחירות מיעטו המפלגות לתקוף אחת את השנייה והתמקדו בביקורת על המדינה.

הדיווחים על האב גבריאל נדאף, הפורום שהוא עומד בראשו והשערוריות שנכרכו בשמו לא מוכרים לציבור היהודי בישראל. אלמלא פליטת הפה של נתניהו בברכה ששלח לאב נדאף לרגל חג המולד ספק רב אם האיש ופועלו למען גיוס צעירים נוצרים לשורות צה"ל היה מגיע לידיעת הציבור היהודי. אולם בציבור הערבי בישראל האב נדאף הוא סדין אדום וכל ידיעה שקשורה בו זוכה לעניין.

דוגמא נוספת נמצאת במקום השמיני (60 אלף צפיות) – ביקורה של הזמרת הסורית אצאלה נצרי בשטחי הרשות הפלסטינית במסגרת השתתפותה בפסטיבל "בריכות שלמה" בחודש אוגוסט האחרון. האירוע זכה לעניין בשל נכונותה של זמרת מסדר הגודל של נצרי להופיע בשטחי הרשות הפלסטינית ולהפר את חרם האמנים הגדולים על הרשות, נושא שאין מרבים לדבר עליו (ביקור כזה מחייב את אישור מדינת ישראל). הצופים של "אחנא TV" התעניינו במיוחד בסקופ שתיעד צוות התכנית: ביקורה של הזמרת במסגד אל-אקצא ותפילה במקום.

קהל מתאסף להופעתו של מחמד עסאף ברמאללה, 1.6.13 (צילום: עיסאם רימאווי)

קהל מתאסף להופעתו של מחמד עסאף ברמאללה, 1.6.13 (צילום: עיסאם רימאווי)

אולם על כל הנושאים הללו האפיל נושא אחד – זכייתו של מחמד עסאף העזתי בתכנית הריאליטי "עראב איידול". כיסוי זכייתו של אסאף הניב כ-800 אלף צפיות, סכום שמשתווה לסכום הצפיות בכל תשעת הנושאים שקדמו לו ברשימה. זאת ועוד, הפער בין מספר הצופים בתכנים שנגעו לעסאף לבין מספר הצופים בתכני המקום השני – המחאה נגד תכנית פראוור – היה פי ארבעה.

אם נתעלם לרגע מהבחירות לרשויות המקומיות, הרי שפעולות המחאה נגד תכניות פראוור היו האירוע הפוליטי הגדול ביותר של שנת 2013 עבור כלל הציבור הערבי בישראל בכל הנוגע למספר המשתתפים במחאה ולהיקפה. יש הטוענים כי זהו אירוע המחאה הגדול ביותר מאז העימותים האלימים של שנת 2000 ורואים בהתגייסות ההמונית עדות להתעוררות מחודשת של הציבור הערבי הפגוע. עם זאת, גם על אירועי המחאה ההמוניים גבר מחמד עסאף.

לכאורה, אין להתפלא על כך; לראשונה מאז החלו תכניות הריאליטי להשתלט על התחנות דוברות הערבית זכה פלסטיני בתחרות מסוג זה. לרגע אחד הרגישו אזרחי המדינה הערבים כי אין מחרימים אותם וגם הם חלק מהעולם הערבי, גם אם הזוכה אינו נושא תעודת זהות כחולה. במילים אחרות, אם ב-2003 הציבור בארץ נשבע אמונים לדיאנה, הרי שב-2013 הוא הלך שבי אחר מחמד עסאף.

==

לילא עבדו מראיינת את מחמד עסאף ב"אחנא TV"

==

לילא עבדו, מנהלת התכניות בערוץ "אחנא TV", מתייחסת לנתונים הללו אחרת: "מאד מפתיע שצעירים מתעניינים בפוליטיקה; אם שמים לב, רוב הנושאים בעשירייה הראשונה הם נושאים פוליטיים: פראוור, אל-אקצא. כל הזמן חושבים שאינטרנט זה לאנשים שהם פחות רציניים ולא מתעניינים בפוליטיקה. אבל אז רואים שבכל הדירוג הזה פוליטיקה, בקרב צעירים במיוחד, הייתה במקומות ראשונים".

גם נושאים שהם לכאורה תרבות פופולרית?

"פרסמנו הרבה תכנים מעולם הבידור שיכלו לעניין יותר מפראוור, נדאף או הבחירות ועובדה שהם לא. אפילו אצאלה, הזמרת, בסופו של דבר מה שהביא הכי הרבה צפיות זה הביקור שלה באל-אקצא".

לילא עבדו, מנהלת התכניות בערוץ "אחנא TV" (צילום: "אחנא TV")

לילא עבדו, מנהלת התכניות בערוץ "אחנא TV" (צילום: "אחנא TV")

ומה בנוגע למחמד עסאף?

"זה בסופו של דבר פוליטי. שאלנו אותו האם הוא יבקר בנצרת ומה זה בשבילו שטחי 48'. אני שאלתי אותו בראיון האם הוא יתחתן עם מישהי ערביה מישראל, הפתעתי אותו בזה והוא צחק. זה הקטע שזכה להכי הרבה צפיות".

האם זה ישפיע עליכם בשנה הקרובה?

"הדירוג הזה נותן לנו הרבה מה ללמוד: כדי לרכוש צופים צריכים סקופים כל הזמן. דבר שני, פוליטיקה מעניינת צעירים. למדנו למשל שירושלים צריכה להיות בסדר היום שלנו, ולא רק אם משהו קיצוני קרה בירושלים. צריכים להיות כל הזמן בכוננות לירושלים".

אם כך הכיוון בשנה הקרובה יהיה סקופים ונושאים פוליטיים?

"לא, בשנה הקרובה נשמור על הקו – סקופים, נושאים מעניינים וחדשנות. אנחנו רוצים לעשות דברים שעוד לא נעשו אפילו לא בעולם הערבי. אני מאד תומכת בעולם הריאליטי. למשל, התכנית שלנו 'אחנא אל-שעב' ('אנו העם' מקום עשירי ברשימת 2013, כ-20 אלף צפיות) שבהן האיש הקטן ברחוב הוא השדרן של התכנית ומוביל אותה. שדרן שמדבר על אותם הנושאים זה משעמם ולא מעניין".