"אם אני אכתוב על מוצר או שירות שקשור לבזק, והביקורת שלי תהיה שלילית – אני אגיד מראש לעורך שלי", אמר אחד מעיתונאי "וואלה" ל"העין השביעית" מוקדם יותר השנה. הסיבה: אתר "וואלה" נמנה עם קבוצת בזק, ושניהם נמצאים בשליטת איש העסקים שאול אלוביץ'.

עיתונאי אחר טען באותה הזדמנות כי "המדיניות המוצהרת היא שלא מתעסקים עם בזק". לדבריו, העורך הראשי ינון מגל "הסביר שאי-אפשר לכתוב על החברות של אלוביץ', כי 'הם משלמים את המשכורת שלנו'". בתגובה לאמירות הללו נמסר אז מאתר "וואלה" כך: "השמצה חסרת בסיס! הסיקור של קבוצת בזק אובייקטיבי לחלוטין!".

בשבוע שעבר הדגים מדור הטכנולוגיה של "וואלה" מה כולל "סיקור אובייקטיבי לחלוטין!": לצד כתבות עיתונאיות, גם פרסומות בתחפושת. באתר עלתה פרסומת הנחזית לכתבה עיתונאית על שוק תשתיות האינטרנט המהיר בישראל, שבו פועלות שתי חברות, הוט ובזק.

בפרסומת הנחזית לכתבה אמנם צוין כי הטכנולוגיה של הוט מתקדמת יותר, אולם הקוראים למדו כי "בתשתית של בזק מהירות הגלישה אינה תלויה בשכנים לבניין ואתה מקבל בכל זמן נתון את הקצב שלך. במקרה של הוט, בגלל אופי התשתית, אם השכן מלמעלה מוריד קובץ גדול, מהירות הגלישה שלך עלולה לרדת באופן זמני".

הפניה ממדור הטכנולוגיה לפרסומת הנחזית לכתבה

הפניה ממדור הטכנולוגיה לפרסומת הנחזית לכתבה

נוסף לכך נמסר כי "אחד היתרונות הטכנולוגיים הגדולים ביותר" של בזק הוא האפשרות לוותר על חלק ממהירות הגלישה תמורת קבלת גישה אלחוטית לנתבי כל שאר הלקוחות. גם בסעיף ה"תקלות" נמצא כי "לבזק יתרון משמעותי" וכך גם בסעיף ה"מחיר" ("האינטרנט של בזק זול יותר").

בסיכום הפרסומת הנחזית לכתבה, בפרק ששיקלל את כל הנתונים, היתרון הטכנולוגי נמחק ("השיטות בהן משדרות שתי החברות לא צריכות להיות סיבה להעדיף אחת על פני השנייה"), ובפרמטרים אחרים זכתה חברת בזק.

כדי להקל על גולשים ליישם את המלצות הידיעה העיתונאית כביכול, שולב בגוף הטקסט קישור שהוביל לאתר בזק, בין הפסקה הראשונה לשנייה נכתב המשפט "מחפשים את האינטרנט הטוב ביותר עבורכם? לחצו כאן", שהוביל אף הוא לאתר בזק, ובסיום הכתבה הופנו פעם נוספת מי שמחפשים את האינטרנט הטוב ביותר לאתר של חברת בזק.

הפניה מדף הבית של "וואלה" לפרסומת הנחזית לכתבה

הפניה מדף הבית של "וואלה" לפרסומת הנחזית לכתבה

לפרסומת הזו לחברת בזק, שכאמור בבעלות משותפת עם אתר "וואלה", נלווה גילוי נאות. בתחתית הרשימה נכתב "הכתבה הוכנה בשיתוף בזק". שורת הקרדיט קראה: "יוחאי הניג, בשיתוף בזק, מערכת וואלה!". במלים אחרות, הפרסומת שילבה בין משאבי המערכת של אתר "וואלה" למשאבי הדוברות ויחסי-הציבור של חברת בזק. גילוי נאות על זהות הבעלים של שתי החברות לא נמסר.

הכתבה זכתה להפניה מעמוד הבית של אתר "וואלה", וכן להפניה מעמוד הבית של מדור הטכנולוגיה. בשני המקרים לא היה כל רמז לכך שהתוכן שהגולשים מופנים אליו הוא פרסומת ולא כתבה עיתונאית.

עורך אתר "וואלה", ינון מגל, מסר בתגובה: "מדובר בכתבת תוכן שיווקי. העובדה הובאה באופן ברור לידי ביטוי הן בתחילת הכתבה והן בסופה".