ממשלת ישראל הקודמת והשר הממונה על רשות השידור דאז בנימין נתניהו הכריעו כי חלק מתקציב מימון הרפורמה ברשות יגיע ממימוש נכסי נדל"ן שבבעלותה. כדי ליישם זאת, היה על הרשות לדעת ראשית לכל אילו נכסים בבעלותה ומה מעמדם. לא היתה זו משימה קלה.

בדו"ח ביקורת המדינה ה-62 הקדיש המבקר פרק מיוחד לנדל"ן ברשות השידור ובו כתב כי "במשך השנים טיפול הרשות בניהול הנדל"ן שלה היה כושל". עוד כתב המבקר כי הרשות "לא ניהלה רשימות נכסים מסודרות, לא השכילה להסדיר את הזכויות בנכסיה בלשכת רישום המקרקעין ולא דאגה לממש את פוטנציאל ההשבחה שלהם".

מהפרוטוקולים של ישיבות הוועד המנהל שהגיעו לידי "העין השביעית" בעקבות בקשת חופש מידע שהגישה תנועת "הצלחה" עולה תמונה דומה. כך, למשל, בישיבת הוועד המנהל שהתקיימה ב-24.7.11 הציג דוד חיון את מצב הנדל"ן של הרשות: "אני התבקשתי על-ידי הוועד המנהל לפני כשלושה שבועות לעמוד בראש צוות שיתחיל לבחון לעומק את כל הסוגיות הנדל"ניות העומדות על הפרק ברשות", אמר חיון. "מסתבר שהרשות מנהלת את כל ענייני הנדל"ן שלה בשנים האחרונות ללא שום גורם שמצוי בתחום הנדל"ן או מבין בו, ואני מצטער שאני יוצא היום כל הזמן רק מתריע בשער, אבל זה מה שקורה".

כמה ימים אחר-כך, בישיבת הוועד המנהל מה-31.7.11, סיפרה עו"ד מרסיה צוגמן, סגנית בכירה ליועצת המשפטית ברשות, על מעמדו של נכס המכונה "בית ניקולאי", השוכן ברח' חשין 1 בירושלים ובו שוכנים יחידת ביקורת הפנים של הרשות ומשרדי נציב קבילות הציבור.

"אנחנו תמיד ישבנו שם ואף אחד לא ידע מה הזכויות שלנו", אמרה עו"ד צוגמן לחברי הוועד המנהל. "יום בהיר אחד קיבלנו מכתב, אתם חייבים לפנות את המתחם הזה עוד חודשיים. עשינו שם איזה קסם, תקפנו אותם מבחינה מינהלית, והם שתקו כבר כמה שנים. אני חושבת שאיזה שש שנים הם שותקים".

"מי זה הם?", תהה יו"ר ועדת הכספים דוד חיון, וצוגמן הסבירה: "הדיור הממשלתי". בהמשך דבריה היא אומרת: "נותנים לנו להישאר שם ואני חושבת שאנחנו לא משלמים שם. משלמים שם?". חיון הזהיר מפני מצב שבו הרשות עלולה להפסיד את הנכס, אך היו"ר גילת אמר: "יש גם ריזיקות, אבל אנחנו חייבים פעם אחת ולתמיד לקבל החלטה ולעשות סדר".

כדי לסייע לרשות השידור "לעשות סדר", החליט הוועד המנהל להעסיק עו"ד שהנדל"ן הוא תחום התמחותו. זה למעלה משנה שעו"ד יהודה רווה, הנחשב מקורב לנתניהו, משמש בתפקיד. בתחילת 2012 נבחר לתפקיד עו"ד רווה בלא מכרז.

בדו"ח ועדת המכרזים צוין אז כי לרווה "היכרות מעמיקה ובקיאות רבה בכל הנוגע לנכסי הרשות בכלל, לרבות מצב הזכויות בנכסים השונים". בתחילת השנה דרשה תנועת אומ"ץ ממבקר המדינה לחקור את נסיבות מינויו של עו"ד רווה לתפקיד, אולם חודש לאחר מכן אישרה רשות השידור את המשך העסקתו ללא מכרז למשך שנה נוספת. בתשובה לפניית "העין השביעית" נמסר כי רווה נבחר על רקע "נסיונו הרב בתחום והיכרותו המעמיקה את היבטי הנדל"ן של רשות השידור ופרויקט שערי-צדק במיוחד".

עיון בפרוטוקול ישיבת הוועד המנהל של רשות השידור שנערכה ב-31.7.11 מעלה כי הכוונה המקורית היתה לבחור עורך-דין שיסייע לרשות בפרק הנדל"ן באמצעות מכרז.

במהלך הישיבה נערך דיון על מצב הנדל"ן שבידי הרשות, ויו"ר הרשות גילת הודיע כך: "במקביל תשכור הרשות בהקדם את שירותיו של עורך-דין מוביל מתחום הנדל"ן כדי ללוות את התהליך המורכב, החל מתהליך בחינת הסטטוס המשפטי של הנכסים ועד לליווי כל תהליך המכירה ואחרי קבלת כל השמאויות".

"אני פונה למרסיה", אמר דוד חיון, "להביא בבקשה את ההחלטה על עורך-הדין לדיון בוועד המנהל".

"בסדר", השיבה עו"ד צוגמן, והוסיפה: "צריך לעשות הליך של מכרז". על כך הגיב היו"ר גילת במלים "זה ברור".

מרשות השידור נמסר בתגובה: "התקשרות הרשות עם עורך-דין לליווי פרק הנדל"ן בהליך הרפורמה נעשה בהתאם לחוות דעת וליווי משפטי הדוק מאת הלשכה המשפטית בראשות עו"ד חנה מצקביץ'".