כישורי חנופה מרשימים

בכל העיתונים מתפרסם הבוקר תצלום שבו נראים ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ורעייתו שרה כשהם שטים עם פמלייתם בסירת גומי על מי נהר הירדן. "ישראל היום" הוא העיתון היחיד שמפרסם הבוקר שני תצלומים של האירוע. תצלום אחד [אנצ'ו גוש] מתפרסם על שער העיתון תחת הכותרת "כיף על הירדן". תצלום שני [אנצ'ו גוש] מתפרסם בפנים העיתון, בראש עמ' 19, מעל הכותרת "משט מסוג אחר".

הבדל נוסף בין "ישראל היום" לעיתונים האחרים – הפרסום השני אינו ידיעת תצלום הכוללת כיתוב קצר על חופשת בני הזוג, אלא ידיעה המוצגת כידיעה חדשותית לכל דבר ועניין [דני ברנר]. בגוף הידיעה מדווח ברנר בהרחבה על סדר היום של נתניהו ורעייתו (ובכל זאת אינו מציין כי בשלב כלשהו בילו בקריאת ספרים). לפי ברנר, השיט בנהר הירדן היה "גולת הכותרת בסיור". הוא מדווח עוד כי "ראש הממשלה הפגין כישורי חתירה מרשימים וכושר גופני מעולה". כיתוב התצלום קורא: "בני הזוג נתניהו, אתמול, בכפר בלום. רה"מ הפגין כישורי החתירה".

בעבר היו אלה "ידיעות אחרונות" וכתבו איתמר אייכנר שהובילו את ההתחנפות לכושרו הגופני של ראש ממשלת ישראל. כעת מדובר בכלי התקשורת הממומן על-ידי מקורבו של ראש הממשלה. עיתון "ישראל היום" רשאי כמובן לכתוב על כושרו הגופני המעולה של ראש ממשלת ישראל, הוא רשאי גם להדגיש זאת בכיתוב התצלום. זהו כלי תקשורת בבעלות פרטית ואין בפרסום שכזה חשש להוצאת דיבה או סכנה ממשית וקרובה לוודאי לשלום הציבור. הסכנה היחידה היא לתדמיתו של העיתון.

גם אם ראש הממשלה אכן ניחן בכושר גופני יוצא מגדר הרגיל, הפרסום ב"ישראל היום" מעורר מבוכה. מכורים לאקטואליה יכולים לספר כי לפני כחודש, כשהתרבו השמועות על מצבו הבריאותי המידרדר של נשיא מצרים חוסני מובארכ, מסר דובר הנשיא כי מובארכ נמצא בבריאות טובה עד כדי כך שצוות העוזרים שלו מתקשה לעמוד בסדר היום העמוס של הנשיא ואף סובל מ"קוצר נשימה" בשל המאמצים לעשות זאת. הדיווחים על כך בתקשורת הישראלית לוו בגיחוך קל.

אך העליבות גדולה הרבה יותר במקרה הישראלי. לתקשורת המצרית תירוץ טוב לחנופה. מובארכ הוא רודן השולט ביד רמה בתקשורת של המדינה. במדינת ישראל, לעומת זאת, יש תקשורת חופשית. בכל זאת ניתן למצוא בה אינספור שירי הלל לכושרם הגופני של מנהיגינו – נשיא, רמטכ"ל, ראש ממשלה, גם בלי כל קשר לצורך להזים שמועות על גסיסה. ההכנעה מרצון מבישה מההכנעה שנובעת מכורח.

הביאס קורפס (אבל השאירו את הצלמים בבית)

כותרת  "ידיעות אחרונות" היא ציטוט מפי בועז הרפז, החשוד בזיוף המסמך המכונה מסמך גלנט. "השתמשו בי", מצוטט הרפז בשער, ובכפולה הפותחת מדווח ירון דורון כי כך אמר החשוד לחוקריו. "לא ידעתי שהמסמך מזויף. השתמשו בי, העבירו לי אותו בגלל שאני מכיר אנשים בצמרת הצבא, כדי שאחדיר אותו לשם".

גם הכותרת הראשית של "ישראל היום" היא ציטוט הקשור להרפז, אך לא ציטוט מפיו. "הרפז יוביל למקור המסמך", קוראת הכותרת שנתונה בין מרכאות, אף כי לא ברור מי בדיוק אמר זאת. בכפולה הפותחת מספקים איציק סבן והדס שטייף מידע בלעדי על ההתפתחויות בחקירה. "בועז הרפז, החשוד בזיוף המסמך, מסר לחוקריו שם של אדם נוסף שממנו קיבל את המסמך", הם מדווחים.

בכל העיתונים מדווח כי הוארך מעצרו של הרפז, תוך כריתת הסכם בין המשטרה לפרקליטיו. ב"מעריב" מדווח אבי אשכנזי כי "אתמול, כשהרפז אמור היה להיות מובא לבית-משפט השלום בפתח-תקווה לדיון בהארכת מעצרו, החליטו השוטרים 'לכופף' את החוק המחייב להביא חשוד בפני שופט בתוך 24 שעות למעצרו". על-פי אשכנזי, ההסדר בין סניגוריו של הרפז לשוטרים כלל הסכמה של הפרקליטים להארכת המעצר בשבעה ימים (בפועל הוא הוארך בחמישה ימים), בתמורה להסכמת המשטרה כי "הרפז לא יובא בפני השופט וכך לא ייחשף למצלמות התקשורת". באף עיתון לא מדווח מה חשב השופט על ההסכם.

שמע, חבוב

כותרות "הארץ" ו"מעריב" מוקדשות הבוקר לשיחות הצפויות בין נציגי ישראל לפלסטינים ולאפשרות שביטול ההקפאה של הבנייה בשטחי יהודה ושומרון יוביל לפיצוץ המשא-ומתן. "ארה"ב: הארכת ההקפאה תועלה לדיון בפתיחת המשא-ומתן", קוראת הכותרת הראשית של "הארץ". נטשה מוזגוביה וברק רביד מדווחים כי "שני שליחים אמריקאים יגיעו היום לישראל כדי להכין את פסגת המנהיגים שתתקיים בוושינגטון בשבוע הבא". על-פי הדיווח, הפלסטינים לוחצים לקיים פגישה משולשת כבר מחר או מחרתיים, ובמהלכה יבקשו להעלות את סוגיית ההקפאה של הבנייה בהתנחלויות. "נתניהו ומולכו אינם מתלהבים מהרעיון, אולם הצד האמריקאי נוטה לתמוך בהצעה הפלסטינית", מצוין.

"במלכוד", קוראת הכותרת הראשית של "מעריב", המופיעה על רקע קריקטורה [מושיק] שבה נראה בנימין נתניהו מנסה לרחף השמיימה בעזרת שני בלונים (אובמה ואבו-מאזן), אך נותר מחובר לקרקע באמצעות שרשרת הקושרת את רגלו לכדור ברזל (ליברמן). מתחת לכותרת תמצית מאמר מאת בן כספית, המופיע במלואו בכפולה הפותחת.

"ההערכה היא שהנשיא אובמה עצמו ייאלץ להתערב ולהחזיק את אבו-מאזן בתוך השיחות, יעלה כמה שיעלה", כותב הפרשן והכתב המדיני של העיתון. לדבריו, אובמה ישכנע את אבו-מאזן להישאר במשא-ומתן גם לאחר תום מועד ההקפאה. כיצד? "אובמה יגיד לו משהו כזה", כותב כספית, "שמע, אתה לא יכול לעשות את זה עכשיו. יש לי בחירות לקונגרס בעוד חודש וחצי, אחריהן אני יוצא לחיים חדשים ומשתחרר מכל העכבות והאילוצים. תן לי את הזמן הזה אם אתה רוצה את אמריקה לצדך, אם אתה רוצה את מימוש ההתחייבות הנשיאותית שלי למדינה פלסטינית בת קיימא בתוך שנתיים, אם אתה רוצה נייר גישור אמריקאי דרמטי בחתימתי בינואר. אם תפוצץ את זה עכשיו, תהפוך את הישראלים לצודקים בעיני כל העולם ואת עצמך לסרבן".

"הממשל האמריקאי חושש מפיצוץ השיחות הישירות בין ישראל לפלסטינים", קוראת שורת הפתיחה בידיעה מאת אלי ברדנשטיין, עמית כהן ואריק בנדר, המופיע לצד הטור של כספית. "אף אחד לא רוקד ברחובות מאופטימיות לקראת חידוש הדיונים", מצוטט בידיעה "מקור בבירת ארצות-הברית".

גם ב"ידיעות אחרונות" לא אופטימיים במיוחד. סיקור השיחות הקרבות מופיע תחת הכותרת "פלונטר ההקפאה". כתבי העיתון מדווחים כי נתניהו "יצטרך להזיע על מנת למצוא פשרה" ומצטטים "פקיד אמריקאי בכיר בישראל" שאמר, "אנחנו חושבים שהבנייה בהתנחלויות לא לגיטימית".

על-פי "ישראל היום", האווירה בוושינגטון דווקא עליזה למדי. "האמריקאים אופטימיים", טוענת הכותרת שנבחרה לדיווח מאת שלמה צזנה. צזנה כותב כי "שבוע לפני הטקס החגיגי בוושינגטון להשקת השיחות הישירות בין ישראל לפלסטינים, שלח הממשל האמריקאי לירושלים ולרמאללה פקיד בכיר, שיעביר מסרים אופטימיים לתקשורת בשני הצדדים". את "ישראל היום", מסתבר, הפקיד הצליח לשכנע.

לחיות בצורה בטוחה ומשמעותית

תוכנית חדשה של משרד החינוך קובעת כי לימודי השפה הערבית יהפכו לחובה לכל תלמידי ישראל בחיפה ובצפון, החל מכיתה ה'. הכתב פאדי עיאדאת מדווח על התוכנית בעיתון "הארץ". בדיווחו מודגש כי היוזמה לרפורמה נולדה משיתוף פעולה בין משרד החינוך לארגון יוזמות קרן אברהם. עיאדאת מצטט מדברי מנכ"ל שותף בקרן, אמנון בארי-סוליציאנו, האומר לו כי "כשתלמיד יהודי לומד את השפה והתרבות הערבית, הוא גם לומד להעריך את העושר התרבותי הערבי ונותן לו לגיטימציה. בכך הוא גם מעריך את האזרח הערבי ותרבותו". הוא מציין עוד כי תלמידים שהיו מעורבים בפיילוט לתוכנית "הפכו לבעלי מודעות גדולה יותר ופחות סטריאוטיפית כלפי ערבים ותרבות ערבית בכלל".

על אותה תוכנית מדווחת ליאת עזר בעיתון "ישראל היום", ומציינת כי "במשרד החינוך אף שוקלים בעתיד להפוך את לימודי הערבית למקצוע חובה לבגרות ביחידה אחת לכל תלמידי התיכון". אלא שבעיתון זה ההצדקה לתוכנית נשמעת אחרת.

ד"ר שלמה אלון, המפקח הראשי של מקצוע הערבית, מסביר לקוראי "ישראל היום" כי יש מקום לרפורמה כיוון שהערבית היא "שפתם של 20 אחוזים מתושבי מדינת ישראל, שכולם, אגב, מחויבים ללמוד עברית עד לבגרות". זה אינו ההסבר היחיד שמספק אלון.

מיד בהמשך הוא מוסיף: "אני חושב שזה עוזר ליהודים שלומדים ערבית לחיות בצורה יותר בטוחה ומשמעותית באזור הזה, להכיר את שפת האזור למטרות שונות, בין אם זה גשר לאחר ולהכרתו ובין אם זה לצרכים אישיים או לצרכים של מדינת ישראל". במלים אחרות, לימודי השפה הערבית מוצגים כאמצעי מודיעיני.

ענייני תקשורת

בכל העיתונים מדווח על תביעת דיבה בסך חמישה מיליון שקל שהוגשה אתמול נגד אילנה דיין והתוכנית "עובדה" על-ידי שמעון קופר, שעמד במרכז אחד התחקירים של התוכנית.

כל עמ' 8 בעיתון "דה-מרקר" מוקדש לדיווח מאת צבי זרחיה ואופיר בר-זהר על ההאשמות של ח"כ עינת וילף כי העיתון "גלובס" רודף אותה בשל עמדותיה בסוגיית צמצום הריכוזיות במשק. הדיווח אף זוכה להפניה בולטת מראש שער העיתון בהקשר של הראיון שקיימה וילף עם עו"ד דוד תדמור, ראיון שקטעים ממנו צוטטו ב"גלובס" תוך מתיחת ביקורת חריפה על דברי וילף.  זרחיה ובר-זהר מציינים כי זוגתו של תדמור בשנים האחרונות היא אלונה בר-און, בתו של חיים בר-און, אחד ממקימי "גלובס". עו"ד תדמור מבקש מקוראי "דה-מרקר" להיכנס לאתר תוכניתו ולהאזין לראיון. הנה הקישור.

שלושה ימים לפני כתבה ביקורתית על ערוץ 10, שתתפרסם במוסף "7 לילות" של "ידיעות אחרונות", מתפרסם הבוקר במוסף אחר של העיתון, "זמנים מודרניים", ראיון עם מיקי חיימוביץ', מגישת "חדשות 10". חיימוביץ', שבעבר התבטאה בגנות העיתון וביקשה שהערוץ לא יפרסם בו מודעות, משוחחת עם צחי כהן לרגל צאת ספר בישול צמחוני פרי עטה (בהוצאת ידיעות-ספרים).

נועה קושרק מדווחת ב"הארץ" כי אמש התקבל איום טלפוני על פצצה שהוטמנה במערכת חדשות ערוץ 10. כוחות משטרה שהוזעקו למקום לא מצאו דבר.

גילי איזיקוביץ' מדווחת ב"הארץ" כי ערוץ 10 מוציא לחופשה את התוכנית "מועצת החכמים", "ולא ברור מתי תחזור לשידור ובאיזו מתכונת".

אופיר בר-זהר מדווחת ב"דה-מרקר" על מינוי שני חברים חדשים במועצת הכבלים והלוויין.

ב"הארץ" מתפרסמת היום "הבהרה" שלפיה "בידיעה 'בועז הרפז החשוד בזיוף המסמך נעצר בנתב"ג' ('הארץ', 24.8.10) השתרבב בטעות שמו של ראש מטה שר הביטחון יוני קורן". בידיעה המקורית [תומר זרחין ואנשיל פפר] נכתב כי הרפז "מחובר לגורמים רבים בצמרת מערכת הביטחון, ובהם אשכנזי וראש מטה שר הביטחון יוני קורן".

בשער האחורי של "ידיעות אחרונות" אין היום תוכן מערכתי. רובו מוקדש למודעות של חברות תיור. חלקו הקטן לתחזית מזג האוויר, ומה שנותר מוקדש למודעה המקדמת את מוסף "7 ימים" הקרוב, שיכלול 212 עמודים בשני חלקים.