שמו של המיליארדר היהודי ג'פרי יאס, אחד משני המממנים העיקריים של פורום קהלת בישראל לאורך השנים, עלה השבוע כאחד מארבעה מועמדים לתפקיד שר האוצר של ארה"ב במקרה והנשיא לשעבר דונלד טראמפ יזכה בבחירות בנובמבר 2024, כך עולה בדיווח של "בלומברג".

יאס בן ה-65 הוא האדם העשיר ביותר במדינת פנסילבניה, ארה"ב, והונו מוערך בלמעלה מ-28 מיליארד דולר. הוא עומד בראש חברת ההשקעות הפרטית סוסקהאנה (Susquehanna International Group), המחזיקה ב15% ממניות אפליקציית טיקטוק בשווי 21 מיליארד דולר.

יאס שומר על פרופיל תקשורתי נמוך, אך לאחרונה עלה שמו כמי שעומד מאחורי שינוי העמדות של טראמפ ביחס לטיקטוק, מול ההצבעה בקונגרס על חוק שיחייב את החברה המפעילה את האפליקציה הפופולרית שלא להיות בבעלות סינית - או שהשימוש באפליקציה ייאסר בארה"ב.

יאס נחשב לאחד התורמים הגדולים למועמדים בבחירות במפלגה הרפובליקאית,  למועמדים קיצוניים אף יותר מטראמפ. עמדותיו הן ליברטריאניות קיצוניות: הוא תומך בביטול רגולציה ממשלתית ועבודה מאורגנת, חיסול מערכות ציבוריות של בריאות וחינוך או שכר מינימום. יאס הוא גם מכחיש אקלים ופועל נגד חקיקה שנועדה להתמודד עם המשבר. לפני כשנתיים חשף תחקיר "פרו-פבליקה" כיצד יאס מתחמק מתשלום מסים.

טראמפ נפגש עם מועמדים פוטנציאליים לקבינט שיקים במידה וינצח בבחירות, כך לפי "בלומברג", אולם טרם קיבל החלטות. יאס הוא אחד מארבעה אנשים שטראמפ נפגש איתם באופן לא רשמי כמועמדים לכהן כשר אוצר. שלושת האחרים הם המיליארדר ג'ון פולסון, נציב הסחר לשעבר של ארה"ב רוברט לייטהיזר, ומייסד Key Square Group LP סקוט בסנט.

דובר מטה הבחירות של טראמפ, סטיבן צ'ונג, הכחיש בפני "בלומברג" כי המפגש בין השניים עסק באפשרות של כהונה בממשל השני של טראמפ. גם אם לא ימונה יאס לשר האוצר, השיחות בינו ובין טראמפ מאותתות על ההשפעה הגדלה שלו בזירה הפוליטית. בבחירות הקרובות, יתכן ויאס יכבוש את מקומו של שלדון אדלסון המנוח כתורם הגדול ביותר למפלגה ומי שלוחש על אוזנו של טראמפ.

יאס מרבה לתרום למכוני מחקר המקדמים אג'נדה קיצונית. בישראל הוא וארתור דנצ'יק מימנו לאורך השנים את פורום קהלת העומד מאחורי ניסיון ההפיכה המשטרית, כפי שחשף "הארץ" (בקהלת לא חושפים את מקורות המימון שלהם).  לאור המחאה העזה נגד ההפיכה המשטרית, גם בארה"ב, הודיע דנצ'יק כי יפסיק את המימון לפורום.

בארה"ב תומך יאס במכונים שלפי המודל שלהם הוקם פורום קהלת, המפורסם ביניהם הוא כנראה מכון קאטו, הפועל לביטול שכר מינימום, דמי אבטלה, איגודי עובדים, רפואה ממלכתית, מדיניות העדפה מתקנת וכל סממן של מדינת רווחה.

בשבוע שעבר כיכב יאס בכותרות העיתונות בארה"ב ובעולם כמי שעומד מאחורי שינוי עמדת טראמפ בנוגע למאבק בחברת טיקטוק הסינית. עת כיהן כנשיא היה זה טראמפ שחתם על צו האוסר על טיקטוק לבצע עסקאות עם חברות אמריקאיות, ומי שהעלה למודעות את הסכנות הביטחוניות הגלומות באפליקציה המחויבת להעביר מידע על משתמשיה במידה והמפלגה הקומוניסטית בסין דורשת זאת ממנה.

בארה"ב הופתעו לגלות שבוע שעבר כי טראמפ עבר "מהפך" ואינו תומך בחקיקה הזוכה לתמיכה דו-מפלגתית נדירה. החוק יחייב את בייטדנס הסינית למכור אחזקותיה בטיקטוק לידיים מערביות תוך חצי שנה, אחרת ייאסר השימוש באפליקציה בארה"ב. עתה טוען טראמפ כי הוא מתנגד לחוק בתירוץ כי "ללא טיקטוק, אתה יכול לגרום לפייסבוק לגדול, ואני מחשיב את פייסבוק לאויב הציבור".

בתקשורת בארה"ב דווח כי טראמפ פגש את יאס לפני מספר שבועות, זאת לאחר נתק בין השניים משום שטראמפ לא החזיק בעמדות קיצוניות דיין עבור יאס, שהעביר את תמיכתו לדה-סנטיס ואחר-כך לויווק רמסוואמי. כעת טראמפ הוא המנצח הבלתי מעורער של הבחירות המקדימות במפלגה הרפובליקאית, והוא זקוק נואשות לתזרים מזומנים בשל הפסדיו המשפטיים הכבדים.

אם טראמפ ייבחר ויאס אכן ימונה, הוא כבר לא יצטרך ללחוש על אוזנם של הפוליטיקאים אותם הוא ממנה ויוכל להוציא לפועל בעצמו את המדיניות הקיצונית בה הוא דוגל.