לאחר שארה"ב הטילה לראשונה, בפברואר השנה, סנקציות על ארבעה ישראלים בנימוק שהיו מעורבים באירועי אלימות כלפי פלשתינים, בנק לאומי הודיע לאחד מהם שחשבונותיו מעוקלים. בתגובה שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר: "אדאג שבנקים לא יפגעו באזרחי ישראל בגלל צו מופרך שאין לו הצדקה. אנחנו לא רפובליקת בננות של ארה"ב".

מספר ימים לאחר מכן, בישיבת סיעת הציונות הדתית, השר סמוטריץ' הוסיף כי הוא "בשיח עם המפקח על הבנקים. המסקנה היא ברורה - אסור לאפשר מציאות כזו. איך לעשות את זה, נצטרך לקיים על כך דיון מעמיק עם היבטים משפטיים ופרוצדורלי כשהמטרה היא ברורה".

היום (14.3), לאחר שארה"ב הטילה סנקציות נוספות על שני מאחזים ושלושה ישראלים, השר סמוטריץ אמר שזו "כניעה של ממשל ביידן לקמפיין BDS שנועד להשחיר את מדינת ישראל כולה ולהקים מדינת טרור פלסטינית", והבטיח, "צעדים אלו לחלוטין לא מקובלים וניאבק על ביטולם".

בנוסף, במה שנראה כניסיון להלך אימים על הבנקים הישראלים שהתיישרו עם החלטת הסנקציות של ארה"ב, השר סמוטריץ' הודיע על סירובו לחדש חתימה על מסמך שמעניק הגנה מפני תביעות לבנקים הישראלים שיש להם קשרים פיננסיים עם גורמים פלשתינים.

האיומים של השר סמוטריץ' על ארה"ב והבנקים הישראלים אולי טובים לקהל הבוחרים של מפלגת הציונות-הדתית, שמזה מספר חודשים לא עוברת או מגרדת את אחוז החסימה בסקרים, אבל מנותקים מהמציאות.

ארה"ב אוסרת על כלל אזרחיה, חברות וגורמי ממשל אמריקאים לקיים עסקאות עם גורמים זרים (במקרה הזה בנקים) אשר נחשדים בהפרת הסנקציות שלה, ובאופן הזה למעשה מכתיבה משטר סנקציות גלובלי גם ללא החלטה של מועצת הביטחון של האו"ם.

אמנם בעקבות פרשות המס בארה"ב של הבנקים הישראלים חלקם צמצמו את מספר סניפיהם בחו"ל, אך עדיין יש למרכזיים ביניהם סניפים במספר מדינות בארה"ב. אף לולא היו להם סניפים פיזיים שם, מבחינת מדיניות ארה"ב, המיקום הפיזי שבו מבוצעת הפעולה המסייעת להפרת הסנקציות אינו שיקול מכריע לקביעת אחריות הגורם המסייע להפרה. החלטות הסנקציות של ארה"ב אף מחייבות בפועל את הבנקים לבצע בדיקות נאותות ולנקוט באמצעי מניעה.

תפקידו של המפקח על הבנקים לפקח ולדאוג ליציבות ולניהול התקין והחוקי של התאגידים הבנקאיים הישראלים. המפקח על הבנקים מכיר היטב את משמעות הסנקציות של ארה"ב, ולכן כחלק ממדיניות ניהול הסיכונים בכל הקשור להלבנת הון ולמימון טרור, בהנחייתו לבנקים נקבע במפורש שעליהם לפעול בהתאם לרשימות הסנקציות של ארה"ב.

אם השר סמוטריץ' יצליח לכופף את המפקח על הבנקים, כפי שהממשלה שלו כבר הצליחה לכופף שומרי סף אחרים, סביר להניח שהבנקים יצליחו להפוך את ההחלטה בהליך משפטי. כך למשל, ב-14.5.2019, שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר דחתה בקשת רשות ערעור לבטל הקפאה של חשבון בנק בעקבות ההוספה של בעליו הישראלי לרשימת הסנקציות של ארה"ב.

"מתן צו מניעה זמני המורה לבנק לאומי להימנע מהקפאת חשבונות המבקשים, עלול לחשוף את הבנק לסנקציות כלכליות ולסיכונים משפטיים בעיקר בזירה הבינלאומית", כתבה השופטת, "לא זו אף זו, פוטנציאל הנזק אשר ייגרם עקב מתן צו מניעה זמני כאמור הוא רחב-היקף ונוגע לאינטרס הציבורי כולו, שכן ניצולו של תאגיד בנקאי לפעילות של הלבנת הון ומימון טרור על ידי גורמים פליליים או טרוריסטיים עלול לפגוע בשמו הטוב ובאמון הציבור בו ובמערכת הבנקאית כולה, ואף בשמה הטוב של מדינת ישראל".

לבנק לאומי, סיכמה השופטת, "עומדת, אפוא, הזכות להגן על עצמו מפני חשיפה לסיכונים משפטיים ובינלאומיים העלולים להסב לו נזק כלכלי ניכר, אשר 'יתגלגל' אף לפתחו של הציבור הנזקק לשירותיו. די בנזק פוטנציאלי זה כדי להטות את הכף לטובת הבנק".

תפיסת ה"יהיה בסדר" שמציע השר סמוטריץ', שכבר הביאה להורדת דירוג האשראי של ישראל, אינה מתאימה למציאות ועלולה לסבך את המערכת הפיננסית בישראל ואת הבנקים הישראלים שיתברר שהם משמשים פלטפורמה לגיוס כספים ולהעברתם תוך הפרת הסנקציות, ואף להוביל להגדרתם בחו"ל כתאגידים בנקאיים המשמשים להלבנת הון ולפעילות לא חוקית.

במקום להוציא הודעות שקריות לבייס ולתקשורת, על השר סמוטריץ' לומר את האמת: הדרך היחידה לפתור את הסיפור של הקפאת חשבונות הבנק היא לשכנע את ארה"ב להסיר את הסנקציות. כדי לעשות זאת, הממשלה שבה סמוטריץ' מכהן כשר בכיר צריכה לשכנע את ממשל ביידן שישראל אכן אוכפת ברצינות ובכוחות עצמה את החוק כלפי ישראלים המעורבים באירועי אלימות כלפי הפלסטינים.

לנוכח הישענות ראש הממשלה נתניהו על הימין הקיצוני, וגם מאחר שהשר סמוטריץ' בלחץ מהסקרים, בעצמו מסית לאלימות כלפי פלסטינים (למשל, בקריאתו למחוק את הכפר חווארה), מכחיש את המציאות וטוען שהסנקציות של ארה"ב מבוססות רק על קמפיין "שקרי ואנטישמי על אלימות מתנחלים" או על "קמפיין BDS", סביר להניח שממשל ביידן לא ישנה את דעתו בקרוב. החשבונות יישארו קפואים ורשימת הישראלים תחת סנקציות רק תלך ותגדל.