בחודש שעבר פרסמנו ידיעה קצרה על תזכורת שפרסם צה"ל למשרתים במילואים בקשר לראיונות לתקשורת והתבטאויות בנושאים פוליטיים. בצה"ל הבהירו כי הם מצפים מאנשי מילואים המתמודדים בבחירות לרשויות המקומיות, לקבל אישור לראיונות שהם מקיימים, גם ללא מדים, בנוגע למועמדותם.

בתגובה לפנייה, אישרו בצה"ל כי הצורך באישור על מנת להתבטא פוליטית או להשתתף באירועים פוליטיים, הוא רק בעת השירות עצמו ובעת לבישת מדים. בתגובתו אז, הפנה דובר צה"ל לפקודות ולהוראות המסדירות את הקשר בין חיילים לעיתונאים.

בהמשך ביקשנו את רשימת הבקשות שהוגשו לקיום ראיונות ופירוט הבקשות שאושרו או נדחו, אך דובר צה"ל סירב למסור אותה והפנה אותנו להגשת בקשה בהתאם לחוק חופש המידע שאכן הוגשה.

אלא שכאן מגיעה התפנית. בשישי האחרון שודרה ב"אולפן שישי" של חדשות 12 כתבה ארוכה בת כ-13 דקות, במהלכה התלווה הכתב עידו סולומון למפקד חטיבת הצנחנים 55 ולחיילי החטיבה בח'אן-יונס, למה שהוגדר "ריאיון מיוחד". עד כמה שהראיון היה מיוחד, דבר מה אחר תפס את העין במהלך הכתבה.

כחמש דקות וחצי לתוכה, הפנה אחד החיילים בחטיבה את המצלמה לשלט שנתלה באחד הבתים בהם שוהים החיילים: כרזת בחירות גדולה של אורי קלנר, המתמודד על ראשות המועצה האיזורית גולן. קלנר הוא הסמח"ט במילואים של חטיבה 55.

אחרי יריית הפתיחה המפרגנת בדמות חייל ממליץ וכרזה גדולה (שנותר רק לתהות איך עשתה את דרכה לעזה כדי להיתלות שם בבית מקומי שידע ימים יפים יותר), מגיח לפריים גם קלנר עצמו. כשהוא נשאל האם בעזה יש מצביעים למועצה האיזורית, משיב קלנר כי אחד מראשי המטות שלו מגויס גם הוא ומשרת בחפ"ק  החטיבה והוא זה שאחראי להכנסת השלט כדי "להזכיר" לקלנר שיש גם קמפיין.

למצלמה אומר קלנר שמדובר בבדיחה לחבר'ה ולא באקט פוליטי. את הדברים הוא אומר, יש להזכיר, בערב שישי בתכנית החדשות הנצפית ביותר, המגיעה כמובן גם לבתי בוחריו. מכאן, כדי לא לעשות פוליטיקה – עוברים קלנר והכתב לדון במצב המפונים בצפון, באיזור הבחירה של קלנר, ובמצב החזית הצפונית. קלנר מסביר ש"גם בצפון צריך לעשות פעולה אקטיבית".

משך ההופעה של קלנר וכרזת הבחירות שלו בכתבה אולי לא היה ארוך מאוד (כדקה), אבל סותר את ההנחיות המפורשות של דובר צה"ל. פנינו לדובר בבוקר יום ראשון כדי לקבל את התייחסותו לדברים. לאחר שהות של יום והסברים על הצורך לקבל אישורים שונים לנוסח התגובה, נמסר מדובר צה"ל כי "הכתבה אושרה על פי הנהלים. לאחר בדיקה, עולה כי קיום הראיון מנוגד לפקודות לפיהן אסור לקיים תעמולת בחירות בצבא. השלט הוסר והנהלים הובהרו". עוד הובהר כי בהתאם לחוק ולפקודות הצבא, האיסור לקחת חלק בתעמולת בחירות חל גם על משרת פעיל במילואים.

אם הדברים אסורים על פי פקודות הצבא, מדוע הם בכל זאת שודרו? בצה"ל הבהירו לשאלתנו כי במקרה הזה לא היה נציג של דובר צה"ל בשטח בעת הראיון, ושזה המצב ברוב המקרים כיום. כשהגבנו כי "הכתבה אושרה", אמרו בדובר צה"ל, התכוונו לעצם קיומה ולא לתוכנה, שנבדק רק בדיעבד.

בעקבות המקרה הזה, כך נמסר מהדובר, חודדו שוב הנהלים והשלט הוסר. סנקציות אחרות לא ננקטו. בצה"ל לא פירטו במפורש האם קלנר, המשרת עדיין במילואים, ביקש אישור להתראיין וחזרו על תשובתם הכללית לפיה הראיון אושר בהתאם לנהלים, בהמשך למה שהם קוראים "החברה" של הכתב לגורמים בשטח. זאת בניגוד לאמירה מפורשת קודמת, כי ראיונות של מועמדים לרשויות המקומיות בזמן שירות פעיל מחייבים אישור מראש.

בדובר צה"ל עדיין לא מסרו נתונים על כמות הבקשות להתראיין מצד מועמדים, וכדי לקבל את אלו נצטרך להמתין למענה על בקשת חופש המידע שהוגשה, שסביר שיימסר לאחר מועד הבחירות בסוף פברואר.