עלון השבת "שביעי" יפרסם בפתח אחד הגיליונות הקרובים שלו הבהרה ארוכה במיוחד על פעילותה של התנועה לאיכות השלטון, כך סוכם לאחרונה בעקבות תביעה שהגישה התנועה נגד העיתון.

לפני כשנה, ב-25.11.2022, הקדיש עלון השבת "שביעי" את מאמר המערכת שלו לתנועה לאיכות השלטון. במאמר נטען כי בתקופת ממשלת בנט-לפיד התנועה נמנעה מלפעול נגד שחיתות ממשלתית ואילו רק כשקמה ממשלת נתניהו החדשה שבה לפעול בזירה הציבורית והמשפטית נגד הממשלה. "לדעת התנועה לאיכות השלטון", כך נכתב, "לא משנה העשייה שנעשית אלא משנה מי הוא זה שעומד מאחורי העשייה".

בעקבות המאמר הגישה התנועה תביעה בסך 140 אלף שקלים נגד "שביעי" ונגד העורך הראשי ישי פרידמן, בטענה כי הייחוס של מניע פוליטי לפעילותה מהווה לשון הרע כלפיה וכי הטענות כאילו לא פעלה בתקופת ממשלת בנט-לפיד הן שקר מוחלט. "כל בדיקה עיתונאית בסיסית לבירור העובדות בטרם הפרסום", נכתב בכתב התביעה, "[...] הייתה מעלה את הממצאים הברורים הסותרים את הטענות הללו".

ב"שביעי" טענו להגנתם כי במאמר הקצר שהקדישו לתנועה לא התיימרו לסקור את כלל פעולותיה אלא התייחסו לפעילותה לגבי אירועים מסוימים. עוד נטען כי מדובר במאמר דעה וממילא לא נכללה בו כל דיבה.

לאחרונה נפגשו הצדדים באולמה של השופטת סיגלית מצא מבית משפט השלום בחיפה, שהציעה להם לשים קץ לסכסוך בפרסום הבהרה שתופיע בפתח גיליון "שביעי", בנוסח שיוסכם על-ידם.

בשבוע שעבר הודיעו הצדדים כי הגיעו להסכמה ולפיה תתפרסם בגיליון "שביעי" ההבהרה הבאה:

'התנועה לאיכות השלטון' היא עמותה, רשומה כדין, תנועה עצמאית א-פוליטית וא-מפלגתית, שאין גורם ציבורי או פוליטי החסין מפני ביקורתה, והיא מציינת בימים אלו 32 שנים של עשייה ציבורית ומשפטית בהן חרטה על דגלה שמירה על טוהר המידות בשירות הציבורי, עידוד ערכי שלטון החוק, שירוש נורמות בלתי ראויות במנהל הציבורי והשרשת נורמות ראויות של מנהל ציבורי תקין.

התנועה הוקמה בצל 'התרגיל המסריח' (שיזם שמעון פרס כנגד ממשלת האחדות עם יצחק שמיר), וביקרה לאורך השנים ממשלות שמאל, ממשלות ימין ולמעשה כל פגיעה בשלטון החוק בטוהר המידות ובמנהל לא תקין. כל שכן אין כל רלבנטיות לזהות, השתייכות או דעות פוליטיות בקרב
הגורמים אותם מבקרת התנועה.

על רקע זה פעילותה של התנועה הייתה תמיד ללא כל הקשר מפלגתי, והיא דרשה מכל שלטון לעמוד בסטנדרטים הראויים - ממשלת שמאל, ממשלת מרכז או ממשלת ימין.

התנועה פעלה תמיד ללא משוא פנים, ושמרה שהשחקנים הפוליטיים ישחקו לפי 'כללי המשחק הדמוקרטיים' - והכל כדי לשמור על האינטרסים המשותפים לכל האזרחים במדינת ישראל.

וכך התנועה עשתה גם בעת כהונת 18 החודשים של ממשלת 'השינוי' בראשות בנט ולפיד. כך למשל, בניגוד לטענת העיתון לפיו 'התנועה החרישה' כאשר 'מיליונים רבים של שקלים הושקעו בבתיהם הפרטיים של ראשי הממשלה'. התנועה עתרה לבג"ץ בעניין הליקויים והכשלים במימון מעון ראש הממשלה ברעננה ואי המעבר לירושלים; ואף הגישה בג"ץ בנושא זה בבג"ץ 293/22 התנועה למען איכות השלטון בישראל נ' ראש הממשלה בנט ואח' .(11.5.2022)

כך גם למרות הטענה כי 'התנועה נדמה' הרי שבפועל, התנועה עתרה לבג"ץ נגד אפשור הכלנתריזם בחוק בג"ץ 5087/21 התנועה למען איכות השלטון בישראל נ' כנסת ואחי (8.12.2021) - חוק שיש להזכיר כונה בשם 'החוק לפיצול הליכוד'. לשיטת התנועה באופן עקבי משך עשורים - אין כל מקום לשינוי כללי המשחק הדמוקרטיים תוך כדי תנועה, ולאפשר לאינטרסים פוליטיים קצרי-מועד להכתיב חקיקה. אין כל מקום - לא מימין ולא משמאל - לשינויי חקיקה מתוך מניעים זרים ופרטיים, על חשבון טובת המדינה.

לתנועה רקורד מוכח של למעלה מ-30 שנות פעילות שהיא עומדת תמיד לימין שלטון החוק והבטחת מינהל תקין, ולא משנה מי עומד בראשות המדינה. כך עשתה, וכך תעשה. וזוהי האמת".

השופטת מצא נתנה להסכם תוקף של פסק-דין. התנועה לאיכות השלטון יוצגה בידי עורכי-הדין אריאל ברזילי ודנה פרימור-אזר ואילו "שביעי" ופרידמן יוצגו בידי עו"ד אבנר שטראוסמן.

13092-01-23