על אף דירוגה של טורקיה במקום ה-138 בדו"ח חופש העיתונות (Index of press freedom) של הארגון עיתונאים ללא גבולות, ממשיכה ממשלת טורקיה לטעון כי היא מאפשרת חופש עיתונות מוחלט בגבולותיה. כך מדווח השבוע ה"גרדיאן".

אבראהים קאלין, יועץ בכיר לראש ממשלת טורקיה, אמר לעיתון הבריטי כי יש צורך ברפורמות במערכת המשפט הטורקית כדי לשים קץ לתביעות מיותרות בגין דיבה ולשון הרע, דוגמת המשפט שהתנהל בשנה שעברה נגד זוכה פרס הנובל אוראהן פאמוק, בעקבות אמירתו בנוגע ל"30 אלף הכורדים ומיליון הארמנים שנהרגו במדינה הזאת".

(איור: דונקיהוטי, רשיון cc)

(איור: דונקיהוטי, רשיון cc)

קאלין מודה כי "לא ניתן להצדיק" תביעה זו וטוען כי ה-AKP (מפלגת הצדק והפיתוח, בראשות ארדואן, ראש ממשלת טורקיה שזה עתה נבחר מחדש) ירשה עם כניסתה לממשלה כמה חוקים מיושנים שטרם הספיקה לעדכן. "יש לזכור כי מדובר באותו סוג של תובעים שניסו לסגור את מפלגת ה-AKP ולשלוח את ארדואן לכלא לפני שלוש שנים (באשמת הפרת חוקת המדינה החילונית)", אמר. "אנחנו יודעים שיש צורך ברפורמה במערכת החקיקה, אך לא ניתן לעשות הכל בבת אחת".

עם זאת, קאלין מגן על זכותו של ארדואן לתבוע אנשים שלועגים לו. מאז כניסתו של ארדואן לתפקיד בשנת 2002, תבע כמה אנשים על הוצאת לשון הרע. אין מידע רשמי על מספר האנשים שנתבעו על-ידי ארדואן, אך על-פי ה"וול-סטריט ג'ורנל", מספר הנתבעים בשנת 2005 עמד על 57. באותה תקופה זכה ארדואן ב-21 תביעות, שבעקבותיהן הגיעו לכיסו כספי פיצויים על סך של 700 אלף לירות טורקיות (272 אלף יורו).

כשנשאל קאלין אם היה מייעץ לארדואן להבליג על העלבונות, ענה: "זוהי בחירתו האישית של ראש הממשלה". קאלין הוסיף, "אם נבחן את המקרים שבהם מדובר, נבחין כי הם עוסקים בהפרה של הפרטיות שלו, של אשתו או משפחתו. אלה הם נושאים אישיים. אם אנשים לא יפלשו לפרטיותו, הוא לא יתבע אותם".

סינן אולגן, דיפלומט טורקי לשעבר ומנהל המרכז ללימודי כלכלה ומדיניות חוץ באיסטנבול, אמר ל"גרדיאן" כי אין מי שמאמין לטענת הממשלה הטורקית שלפיה במדינה שורר חופש עיתונאי מוחלט. "חלה הידרדרות בסובלנותו של השלטון הטורקי כלפי הבעת התנגדות ליעדיה של המפלגה השולטת", הוסיף. "עיתונאים יושבים בכלא משום שמילאו את תפקידם העיתונאי, וזו עובדה".

ההערכות על מספר העיתונאים שנמצאים כיום בכלא הטורקי עומדת על 52–69 עיתונאים – ההערכה הנמוכה יותר מייצגת את הנתונים שסיפק קאלין ל"גרדיאן", והגבוהה יותר מייצגת נתונים שסיפקו ארגוני זכויות אדם.

"כמה מהעיתונאים נשפטו לפני שמפלגת ה-AKP עלתה לשלטון, ולמיטב ידעתי רק חמישה או שישה נמצאים בכלא בגין עבירות הקשורות לעבודתם העיתונאית", אמר קאלין. "השאר נשפטו בשל עבירות אחרות. אם עיתונאי עובר על החוק, אסור שיחמוק מעונש. לצערנו, בטורקיה קיימת מסורת ארוכה של עיתונאים שתומכים בהפיכות צבאיות וטרוריזם".

דוברת עיתונאים ללא גבולות, הלן בלייק, אמרה כי "האשמת עיתונאים ביקורתיים באיום על בטחון המדינה במסגרת 'חוק הטרור' היא פרצה בחוק שמנוצלת לצנזור כלי התקשורת על-ידי ממשלות שאינן מכבדות זכויות אדם או את חופש העיתונות". ג'ון ביהר, ראש הדסק האירופי של הארגון, הוסיף: "אנחנו בטוחים שלפחות חמישה עיתונאים נמצאים בכלא הטורקי בשל עבודתם המקצועית. אם הנושא ייחקר לעומק,יכול להיות שיסתבר כי ישנם עשרה עיתונאים שנכלאו בנסיבות דומות, אך מספרם ללא ספק לא מגיע ל-60".